Gjest Vodka Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 Jeg vil bli flinkere til å spise mer variert og sunt. Middagene jeg spiser for tiden går stort sett i nachos, taco, pizza, spagetti, posesuppe, fiskepinner, vårruller osv. Ikke så sunt mao. Vil spise karboredusert og er ikke redd for fett, men trenger ikke være helt LCHF. Kan være ca 20-30% karbohydrater. Noen her med et slikt kosthold? Hva spiser dere til middag? jeg trenger tips til oppskrifter som er både sunne og billige.
belle_ Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 Lever på noe lunde samme kosthold som du har tenkt å begynne med. Spiser som regel kylling, laks, karbonadedeig og svinekjøtt til middag. Sunn mat er noe dyrere, men du kan få tak i billig kylling, first price f. eks. De har billige kyllingfileter. Spiser alltid masse salat eller grønnsaker til. Er ikke så veldig spennende mat men man blir mett, det er det viktigste for meg
Gjest Vodka Skrevet 19. april 2012 #3 Skrevet 19. april 2012 Lever på noe lunde samme kosthold som du har tenkt å begynne med. Spiser som regel kylling, laks, karbonadedeig og svinekjøtt til middag. Sunn mat er noe dyrere, men du kan få tak i billig kylling, first price f. eks. De har billige kyllingfileter. Spiser alltid masse salat eller grønnsaker til. Er ikke så veldig spennende mat men man blir mett, det er det viktigste for meg Er ikke så glad i stekt kylling osv, men synes det er godt når det er i gryte. Det skal jeg begynne å spise mer nå. Pleier å bruke en oppskrift her inne som heter mangokyllinggryte. Hvis noen vet av flere gode kylling-oppskrifter som ikke er bare består stekt kyllingfilet med tilbehør, så er det bare å komme med de. Laks er jeg heller ikke så glad i, det eneste jeg liker godt er laksewok (laks i terninger stekt i wok sammen med oppskjært sellerirot, purreløk og grønn paprika). Det er de to gode, sunne oppskriftene jeg kan.. Liker hvit fisk bedre enn laks og slikt. Men er ikke noe flink til å lage det ofte, har ikke noen gode oppskrifter på det.
Rights Skrevet 19. april 2012 #4 Skrevet 19. april 2012 Vil anbefale deg å ta en titt her: http://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/kylling-og-fjarkre Mange gode tips for kylling/laks/osv der! Jeg spiser enten egg, kylling, kyllingkjøttdeig (eller karbonadekjøttdeig), scampi, laks, svinefilet eller biff hver eneste dag. Det er "basisen" for en noelunde sunn mat! Her er en lazy mans oppskrift som jeg kommer på i farten: Scampi ala X 500g rå scampi koster 36kr på Rema 1000. Legg pakken i lunket vann noen minutter, slik at du klarer å skrelle dem. Du vil da sitte igjen med 400gram kvalitets "kjøtt". For å gjøre scampien god, må du jo lage en eller annen marinade til den. Jeg bruker aldri noe "fast". Nå sist brukte jeg curry paneng paste, hakket hvitløk, soyasaus og litt opphakket paprika. Freste scampien i dette, samt noe brunt sukker. Og voila, Scampi ala X var LE FINITO! Smakte jo meget godt, selv om jeg ble litt mett/lei de siste 3 scampiene.
Gjest IngvildSF Skrevet 19. april 2012 #5 Skrevet 19. april 2012 (endret) Aller først vil jeg anbefale deg en kokebok som heter "Helsekokeboken" gitt ut av Cappelen Damm. Jeg har funnet mange gode og sunne middagsretter der. Noen forslag: Linsesuppa med timian, GI-lasagne, kyllingburger, pyttipanne, biff stroganoff (ikke så billig, riktignok), kikertgryte og lakseburger. De neste ukene skal jeg teste ut grønn bulgursalat, fiskegryte med safran, kalvekarbonade med dijon, kikertfalafel, kjøttbrød med bønnesalat, og vegetarlasagne. I tillegg liker jeg dette godt: Laks med spinat og erterisotto Kylling med ratatoille (deler opp fileten i små biter) Squashsuppe Laks med sopp og spinat (har byttet ut kveiten med laks) - Denne er fantastisk god og mettende. Fylt papirka Kyllingform - Denne er også fantastisk. Jeg er glad i kylling og dette gjenspeiler seg i hva jeg spiser, men tror du vil like en del av disse oppskriftene. Hvor sunt/usunt alt dette er vet jeg ikke, ettersom jeg er nybegynner med matlaging (begynte i høst), men jeg er nok ikke helt på jordet. Dette spiser jeg på studentbudsjett, men det er ikke verdens billigste retter heller. Hva mener du med billig egentlig? Endret 19. april 2012 av IngvildSF
Gjest Vodka Skrevet 19. april 2012 #6 Skrevet 19. april 2012 Takk for tips Rights og IngvildSF! Scampi har jeg aldri laget før, men kanskje jeg skal prøve det Ellers så de oppskriftene til IngvildSF veldig gode ut og Helsekokeboken skal jeg sjekke ut og.
nabie Skrevet 19. april 2012 #7 Skrevet 19. april 2012 Seriøst, prøv grønnsaksuppe! Er en liten oppskrift som står på pakken til grønnsakbuljongen.. Ha i og kok det du liker.. Potet, gulrot osv, og spis det med speltrundstykker... Trodde ikke det skulle være såååå godt da jeg først lagde det, men wow... Haha, så enkelt og så godt og ikke minst sunt
Gjest IngvildSF Skrevet 19. april 2012 #8 Skrevet 19. april 2012 (endret) Takk for tips Rights og IngvildSF! Scampi har jeg aldri laget før, men kanskje jeg skal prøve det Ellers så de oppskriftene til IngvildSF veldig gode ut og Helsekokeboken skal jeg sjekke ut og. Bare hyggelig Kom også på at det er noen gode oppskrifter i wok-heftet til rema 1000. Italiensk grønnsakssuppe, fiskepudding med løksaus (veldig god!) og kinesisk wok sweet chili. Vil anbefale deg å lese matblogger. De kommer med mange gode oppskrifter. Det er sånn jeg har funnet de beste vegater- eller fiskerettene mine. Denne oppskriften på fisk i form er også veldig god. Byttet ut asparges med brokkoli, og så kan du variere hvilken type fisk du vil ha. Blir rent sulten her jeg sitter. EDIT: Ja, og så er muffinsen med blåbær og aprikos fra Helsekokeboken fantastisk. Det beste er at den er sunn også, så det er bare å gomle i vei. Endret 19. april 2012 av IngvildSF
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå