Ryvre Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 Noen her som bruker det og som kan fortelle litt om det? Jeg har PCOS med hårvekst i ansiktet og mye fett rundt magen. Snakket med legen min om å få teste ut metmorfin, men hun nektet å skrive ut en resept på dette og sa at jeg ikke hadde noe behov for å bruke metformin. Har lest litt om det og selv om det kan oppstå negative bivirkninger, så ser jeg mer positivt enn negativt ved å bruke dette, ikke minst at det kan hjelpe meg med å gå ned i vekt da jeg ikke klarer dette på egenhånd (grunnet andre sykdommer) Ble bare så paff over at hun bare sa nei og snudde samtalen over på andre ting og hver gang jeg prøvde å snakke mer om metformin så ville hun ikke snakke om det
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 Metformin heter det. Er det ikke det bare noe man får hvis det er noe galt iforhold til insulinet?
Sugerøret Skrevet 19. april 2012 #3 Skrevet 19. april 2012 En kan bruke dette selv om insulin/sukker er ok.Det er for å hindre fettopptak /sukker til lever. http://www.lommelegen.no/artikkel/metformin tror den forklarer saken bedre. Har 5.6 i blodsukker ,men pga fedme fikk jeg disse for noen år siden.Sluttet pga bivirkninger og at jeg ikke synes de hjalp.
Satellites Skrevet 19. april 2012 #4 Skrevet 19. april 2012 Jeg har PCOS og har brukt metformin i 2 år. Har generelt lite plager fra PCOS, men jeg hadde lagt på meg 10-15kg de siste årene uten å ha spist mer enn tidligere. Har ingen plager med insulin e.l. 6 mnd etter jeg var begynt på metformin hadde jeg gått ned 12 kg uten å legge om matvanene og har gått ned ca 8 til siden. Det går mye saktere nå, men jeg går enda nedover :-) Er normalvektig og var aldri svært overvektig. Kanskje en ide å bytte lege? Min er veldig grei og skriver ut alt jeg vil prøve (innen rimelighetens grenser, får ikke sterke medisiner mot noe jeg ikke lider av). :-) Har heller ikke merket noen bivirkninger av metformin.
Ryvre Skrevet 19. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 19. april 2012 En kan bruke dette selv om insulin/sukker er ok.Det er for å hindre fettopptak /sukker til lever. http://www.lommelegen.no/artikkel/metformin tror den forklarer saken bedre. Har 5.6 i blodsukker ,men pga fedme fikk jeg disse for noen år siden.Sluttet pga bivirkninger og at jeg ikke synes de hjalp. Du fikk prøve det kun pga fedme? Leser at det kan være ganske plagsomme bivirkninger den første tiden, men at det ofte gir seg etter en stund. Jeg skjønner bare ikke hvorfor legen min nærmest ble sur og nektet å gi meg noen forklaring på hvorfor hun ikke ville at jeg skulle få prøvd dette.
Ryvre Skrevet 19. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 19. april 2012 Har vært innom nesten alle leger i denne byen de siste 12 årene og denne legen er den som har klart å hjelpe meg mest, så derfor vil jeg helst ikke bytte. Så bra å høre historier om de som syns metformin fungerer det er akkurat slik jeg håpte på også. Spiser ganske så sunt, men er veldig stillesittende pga andre sykdommer og trenger virkelig noe som kan hjelpe meg med å gå litt ned i vekt. Veier 116 kg nå, men ser ikke så veldig overvektig ut. De som har fått vite hvor mye jeg veier blir helt sjokkerte og hadde tippet på under 100 kg iallefall. Har liksom ekstra rundt magen som jeg sliter mest med, resten er ikke så viktig for meg
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #7 Skrevet 19. april 2012 Har vært innom nesten alle leger i denne byen de siste 12 årene og denne legen er den som har klart å hjelpe meg mest, så derfor vil jeg helst ikke bytte. Så bra å høre historier om de som syns metformin fungerer det er akkurat slik jeg håpte på også. Spiser ganske så sunt, men er veldig stillesittende pga andre sykdommer og trenger virkelig noe som kan hjelpe meg med å gå litt ned i vekt. Veier 116 kg nå, men ser ikke så veldig overvektig ut. De som har fått vite hvor mye jeg veier blir helt sjokkerte og hadde tippet på under 100 kg iallefall. Har liksom ekstra rundt magen som jeg sliter mest med, resten er ikke så viktig for meg Jeg har PCO, og meldte meg inn i vektklubb på vg. Koster jo litt penger, men jeg syns det er verdt det med alle "verktøyene" man får tilgang til Gikk ned over 10 kg forresten..
Ryvre Skrevet 19. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 19. april 2012 Jeg har PCO, og meldte meg inn i vektklubb på vg. Koster jo litt penger, men jeg syns det er verdt det med alle "verktøyene" man får tilgang til Gikk ned over 10 kg forresten.. Hva går det ut på?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #9 Skrevet 19. april 2012 Hva går det ut på? Du legger inn info om deg selv som hva du veier og hva du vil veie, så får du utdelt et visst antall kalorier. Også har du en mat-dagbok som du legger inn alt du spiser, også kommer det automatisk opp antall kalorier du har spist. Jeg syns det hjalp kjempe masse, veldig motivasjon og se det "svart på hvitt". Også har du full kontroll på hva du putter i deg. anbefales Er også et forum der du kan snakke med andre som vil gå ned!
Sugerøret Skrevet 19. april 2012 #10 Skrevet 19. april 2012 Du fikk prøve det kun pga fedme? Leser at det kan være ganske plagsomme bivirkninger den første tiden, men at det ofte gir seg etter en stund. Jeg skjønner bare ikke hvorfor legen min nærmest ble sur og nektet å gi meg noen forklaring på hvorfor hun ikke ville at jeg skulle få prøvd dette. Mest pga fedme ja.Har litt antydnig til fettlever og derfor brukte jeg metformin. Bivirkningene gikk ikke over hos meg ,samtidig som jeg synes det ble litt vel mye pillestyr
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2012 #11 Skrevet 20. april 2012 Nevnte hun andre preparater? Tenker bare om hun kanskje er sponset av noen.
Ryvre Skrevet 20. april 2012 Forfatter #12 Skrevet 20. april 2012 Nevnte hun andre preparater? Tenker bare om hun kanskje er sponset av noen. Nei, hun nevnte ikke noe mer om den saken og gikk bare over til å prate mer om det andre problemet jeg var der for (og det har aldri tidligere vært noe problem med å ta opp flere saker i samme legetime tidligere, og jeg sa også ifra når jeg bestilte timen hva det var jeg skulle dit for, så det er eller ikke fordi jeg tok opp flere ting)
Satellites Skrevet 20. april 2012 #13 Skrevet 20. april 2012 Kanskje det går an å vise henne noen utskrifter som viser at folk med PCOS har godt utbytte av metformin? Skjønner ikke hvorfor du ikke skal få prøve, det er vel ikke noe farlig med det?
Ryvre Skrevet 20. april 2012 Forfatter #14 Skrevet 20. april 2012 Kanskje det går an å vise henne noen utskrifter som viser at folk med PCOS har godt utbytte av metformin? Skjønner ikke hvorfor du ikke skal få prøve, det er vel ikke noe farlig med det? Hun visste om det... Kan man få resept på dette fra gynekologen sin? Eller må man gjennom legen?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #15 Skrevet 20. april 2012 Jeg fikk Metformin pga PCOS, skulle prøve det for å gå ned i vekt. Men jeg fikk så fæle bivirkninger så jeg sluttet, ikke virket det heller, men mulig det ikke fikk nok tid (6 mnd). Spør en gang til, det er jo ikke noe farlig medikament, bare ubehagelige bivirkninger. Om legen din fortsatt nekter så kan du gå til en privatgynekolog, legge fram historien din og høre der.
Gjest anonym Skrevet 20. april 2012 #16 Skrevet 20. april 2012 Husk å ta p-pillen din hvis du skal begynne på Metformin Dem har funnet ut at preparatet hjelper ufrivillig barnløse
Ryvre Skrevet 20. april 2012 Forfatter #17 Skrevet 20. april 2012 Spør en gang til, det er jo ikke noe farlig medikament, bare ubehagelige bivirkninger. Om legen din fortsatt nekter så kan du gå til en privatgynekolog, legge fram historien din og høre der. Ja jeg skal tilbake i begynnelsen av mai, så jeg skal spørre henne igjen
Ryvre Skrevet 20. april 2012 Forfatter #18 Skrevet 20. april 2012 Husk å ta p-pillen din hvis du skal begynne på Metformin Dem har funnet ut at preparatet hjelper ufrivillig barnløse Bruker kobberspiral så det er ikke så stor risk
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #19 Skrevet 20. april 2012 Husk å ta p-pillen din hvis du skal begynne på Metformin Dem har funnet ut at preparatet hjelper ufrivillig barnløse Den kan hjelpe å få tilbake eggløsningen om man har PCOS, fordi man går ned i vekt. Men sjekk opp om Metformin og p-piller går sammen, TS. Det gjør de sikkert, men det skal alltid sjekkes opp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå