Gå til innhold

Er dette et ord?


Chloe-

Anbefalte innlegg

Ordet er "selvopplagt". Det klinger så riktig i mine ører. Plutselig fikk jeg rød strek under ordet i Word, og når jeg googler det kommer det bare tre(!) resultater opp. Nå ble jeg forvirra.

Så, er "selvopplagt" et ord?

Endret av Chloe-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tekola

Selvopplagt? Hva skal det bety?

Du kan alltids sjekke i Bokmålsordboka når det er ord du er usikker på. Det kom ikke opp noe for meg på "selvopplagt" i hvert fall.

Men jeg setter stadig vekk sammen ord selv som høres riktig ut for meg, men som ikke er det. Så du er ikke alene i så fall :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvopplagt? Hva skal det bety?

Du kan alltids sjekke i Bokmålsordboka når det er ord du er usikker på. Det kom ikke opp noe for meg på "selvopplagt" i hvert fall.

Men jeg setter stadig vekk sammen ord selv som høres riktig ut for meg, men som ikke er det. Så du er ikke alene i så fall :fnise:

Bokmålsordboka: Chloe-ordboka:

Selvopplagt: Noe som sier seg selv.

Eksempel: Det er selvopplagt at jeg følger rettssaken i stedet for å gjøre lekser i dag.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Selvopplagt er vel et ord som noen gjerne bruker dersom det er noe de har lagt opp til selv. Men det er nok ikke et ord. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Det finnes en del sammensatte ord som er i vanlig bruk, men som ikke står i ordboka. Jeg søkte nettopp på "selvforklarende", som er et ord jeg har både brukt og sett i mange sammenhenger. Det finnes ikke der.

Selvopplagt har jeg aldri hørt før, men jeg synes det er en kreativ kombinasjon av opplagt, selvsagt og kanskje også selvskreven :)

Endret av Spinell
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del sammensatte ord som er i vanlig bruk, men som ikke står i ordboka. Jeg søkte nettopp på "selvforklarende", som er et ord jeg har både brukt og sett i mange sammenhenger. Det finnes ikke der.

Selvopplagt har jeg aldri hørt før, men jeg synes det er en kreativ kombinasjon av opplagt, selvsagt og kanskje også selvskreven :)

Ja, det stemmer på en prikk! Ifølge forfatteren selv altså. :fnise:

Håper forøvrig at dette blir en tråd der andre også legger til sine hjemmesnekrede ordkombinasjoner for tilbakemelding! Så slipper vi å ha en tråd for hvert ord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og kanskje også selvskreven

Ord er morsomt. :jepp: ...men betyr det der egentlig bare et menneske som skrever selv, uten andres hjelp? :klo:

Burde i så fall ha lagt i et annet forum, syns jeg. ;)

*ja, det var en spøk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Ord er morsomt. :jepp: ...men betyr det der egentlig bare et menneske som skrever selv, uten andres hjelp? :klo:

Burde i så fall ha lagt i et annet forum, syns jeg. ;)

*ja, det var en spøk*

:skratte:

Det tenkte jeg ikke på!

Problemet er bare om det skulle stått under karriere og utdanning (verdens eldste yrke osv..) eller seksualitet ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noe du bruker når jeg ville brukt selvforklarende eller selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...