Gå til innhold

Marsipan

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den marsipanen som man får kjøpt i butikken, for å ha på kake. Er den ikke nesten mer gul enn hvit? Og finnes det bare en variant? Mener å huske at jeg lagde marsipankake en gang og da var den meget tynn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, den er ikke gul :) Den de har på Rema blir rimelig hvit og den er ganske god.

Skrevet

Neida, den er ikke gul :) Den de har på Rema blir rimelig hvit og den er ganske god.

Finnes det bare en variant?

Skrevet

Kanskje du tenker på ferdig marsipanlokk? De jeg har sett kommer fra Odense, og er litt gul-hvite. I tillegg syns jeg de er veldig tynne.

Det er bedre å kjøpe en rull marsipan, det finnes mange varianter, og kjevle ut lokket selv.

:heks:

Skrevet

Finnes det bare en variant?

Nei, men den som er av "Remamerket". Landlord. Den er i en pølse som man må kjevle ut selv :)

Skrevet

Kanskje du tenker på ferdig marsipanlokk? De jeg har sett kommer fra Odense, og er litt gul-hvite. I tillegg syns jeg de er veldig tynne.

Det er bedre å kjøpe en rull marsipan, det finnes mange varianter, og kjevle ut lokket selv.

Ja det var det jeg tenkte på. Synes de er utrolig tynne. Viste ikke at det finnes sånne rull med marsipan man kan kjevle selv. Men er det veldig dyrt da? Tror sånn ferdig lokk koster rundt 50?

Skrevet

Ja det var det jeg tenkte på. Synes de er utrolig tynne. Viste ikke at det finnes sånne rull med marsipan man kan kjevle selv. Men er det veldig dyrt da? Tror sånn ferdig lokk koster rundt 50?

Det er ikke dyrt. Tipper 20-30 kroner. Jeg ville ikke gått for billigmerket, har prøvd den. Syns den var for hard og vanskelig å jobbe med. Jeg liker Odense (den lilla) best.

Skrevet

Det er ikke dyrt. Tipper 20-30 kroner. Jeg ville ikke gått for billigmerket, har prøvd den. Syns den var for hard og vanskelig å jobbe med. Jeg liker Odense (den lilla) best.

Takk for tips:) Skal prøve å se om jeg finner det på butikken.

Kan jeg spørre et annet spørsmål i samme slengen? Hva slags fyll har du i marsipan kaken?

Skrevet

Takk for tips:) Skal prøve å se om jeg finner det på butikken.

Kan jeg spørre et annet spørsmål i samme slengen? Hva slags fyll har du i marsipan kaken?

Jeg har lite erfaring med fyll til marsipankake. Jeg er nemlig ikke så glad i det. Jeg vil likevel tippe at det kan være godt med vaniljekrem og noe form for bær eller syltetøy.

Søk på oppskrifter på nettet for inspirasjon? :)

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder marsipankake er det lurt å ha friskt fyll, fordi både krem og marsipan er allerede kvalmende mektig.

Selv kjevler jeg lokket selv, men det er fordi jeg kun har funnet altfor tykke lokk hittill, samt at jeg foretrekker å lage marsipanen selv.

Skrevet

Jeg liker også Odense sin marsipan best, og en rull er nesten garantert billigere enn ferdigkjevlet lokk.

Jeg pleier å fylle marsipankake med vaniljekrem og bringebærkrem.

Bringebærkremen lager jeg ved å blande frosne, moste bringebær inn i kremen og (lar de renne av litt hvis det er mye vært i dem) og litt gelatin (røres ut i kokende vann, følg pakkens anvisning).

Saften fra bringebærene kan kokes opp med litt, bare litt, sukker og brukes til å dynke bunnen med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...