Gå til innhold

Jeg er Nordmann

Gjest Badabing

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Har lagt merke til at stadig flere skriver Norsk med stor n. Er det fordi dette har blitt tillatt, eller er det fordi vi blir påvirket av den engelske skrivemåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Hehe.. Der var det enda et eksempel, ja. Merkelig fenomen, og jeg synes nesten jeg ser den skrivemåten oftere nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare i egennavnet Norge det skal være stor forbokstav. Slik har det vært, og slik er det fortsatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg blir alltid like fnisete når jeg leser nettdebatter der noen lirer av seg at "Utlenninger må lære seg å snakke å skrive riktig Norsk"

:fnise:

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har visst Islam også.

Ja det så jeg i Aftenposten igår faktisk. En av de overlevende fra Utøya som skriver for Aftenposten presterte å skrive Islam med stor I. Mon tro om han også ville skrive kristendommen med stor K eller buddhismen med stor B.

Jeg synes det er litt teit at det ikke blir redigert riktig før det blir satt på trykk. Per Egil Hegge skriver jo hver dag om ting som er feil, han burde virkelig se litt i sin egen avis.

Korrekturlesere burde ha fått større plass i media - pluss at folk må se til å lære å skrive norsk bedre.

(Det er sikkert noen feil her og, men jeg prøver å ikke gjøre noen når jeg skriver på nett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vazquez

Ja, det så jeg i Aftenposten i går faktisk. En av de overlevende fra Utøya som skriver for Aftenposten presterte å skrive Islam med stor i. Mon tro om han også ville skrive kristendommen med stor k eller buddhismen med stor b.

Jeg synes det er litt teit at det ikke blir redigert riktig før det blir satt på trykk. Per Egil Hegge skriver jo hver dag om ting som er feil, og han burde virkelig se litt i sin egen avis.

Korrekturlesere bør få større plass i media - pluss at folk må lære seg å skrive norsk bedre.

(Det er sikkert noen feil her òg, men jeg prøver å ikke gjøre noen når jeg skriver på nett).

Slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MirrMirr

Har lagt merke til at stadig flere skriver Norsk med stor n. Er det fordi dette har blitt tillatt, eller er det fordi vi blir påvirket av den engelske skrivemåten?

Jeg har sett det veldig mye, men det har vært en god stund allerede. Det er hovedsakelig det jeg forbinder med høyreekstreme og nesten nazister som mener at de er "virkelige" nordmenn med stor forbokstav.

Det er litt rart at man skal la seg påvirke av engelsk så til de grader egentlig. Jeg mener, jeg leser MASSE engelsk litteratur- det er omtrent det eneste jeg leser. Dette forumet er det eneste norske jeg er på, ellers er jeg på flere amerikanske, britiske og tyske nettsteder. Jeg synes ikke jeg har noen problemer med å skrive på norsk selv om jeg forholder meg til engelsk halvparten av tiden hver dag.

Når det er sagt, så finnes det jo amerikanere som skriver setninger med stor forbokstav for hvert eneste ord...Gud forby om dét skulle komme hit og. >.<

Altså, Sett At Man Kommer Til Å Skrive Som Dette For Hvert Eneste Ord Man Skriver. Tar Mye Lenger Tid Å Skrive Slik, Og Mye Verre For Øynene. Argh! O.<

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Jeg har sett det veldig mye, men det har vært en god stund allerede. Det er hovedsakelig det jeg forbinder med høyreekstreme og nesten nazister som mener at de er "virkelige" nordmenn med stor forbokstav.

Haha, aldri i verden om jeg tror på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Drue

Neivel. Du om det. Men hva med disse linkene her da? :P

Norge for Nordmenn -stopp sviket mot Norske jenter

Norge for Nordmenn

Sånne holdninger og dårlige skrivekunnskaper går liksom hånd i hånd, spør du meg. Så det at det står feil, trenger ikke å være et bevisst virkemiddel. Jeg skal ikke utelukke at det skjer, men det er ikke nok til å synes at "det er nazi å skrive norsk med stor N". I den andre linken din så står det faktisk riktig, forresten. Både på engelsk og Norsk.

Endret av Herr Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipper det har med påvirkning fra det engelske språket å gjøre.

Irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest MirrMirr

Så det at det står feil, trenger ikke å være et bevisst virkemiddel. Jeg skal ikke utelukke at det skjer,

Tjaaaaa... Hvis du ser på Tore Tveds nynazistiske og nyreligiøse organisasjon Vigrid...så tror jeg ikke det bare er snakk om at "de" er ekstremt dårlige til å skrive norsk...jeg tror at noe der absolutt er å betrakte som bevisst...ihvertfall hvis man leser i kolonnen på venstre side.

Det står for eksempel:

Holocaust på Tyskere

Allierte slakter Nordmenn

Jeg kan vel ikke akkurat bevise at jeg tror det er bevisst...menneh for mange år siden så var jeg innom samme side (fordi det da hadde vært mye om TT i media) og så sendte jeg en mail til TT personlig og lurte på om det var en grunn til at han brukte stor forbokstav på ordet nordmann. Ifølge TT da så var det fordi at man skulle da "legge ekstra trykk" på navnet. En Nordmann er noe mer enn bare en nordmann etc.

Jaha... O.O

Vel, jeg foretrekker altså fint å "bare" være en nordmann.

Forøvrig om hvordan man skriver på norsk:

Stor eller liten forbokstav?

Stor eller liten forbokstav

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...