Gå til innhold

Styrketrening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på treningssenter for noen måneder siden, og trener noe styrke som en del av treningsprogrammet mitt.

Det første treningsprogrammet jeg satt opp sammen med PT, gikk for det meste på apparater. Dette trivdes jeg godt med.

Det jeg fikk for en uke siden, har mindre apparater, og mer øvelser hvor man bruker bare kroppen, f.eks. splittbøy med manualer.

Jeg kjenner at jeg synes dette er en god del tyngre, og klarer ikke gjennomføre alle repetisjonene hun satt opp til meg, og blir så sliten at det går utover de neste øvelsene.

Jeg tenker at på en måte bør jeg kanskje bare tone det ned litt, f.eks. færre reps, lettere manualer. Men har man bedre utbytte av å bruke hele kroppen i øvelsene, eller kan jeg like godt gå tilbake til apparatene og trene én og én muskel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hold deg unna apparater så godt det går. Noen er greie å bruke, men 90% av dem er bare tull, og du har mye større utbytte av frivekter.

Det er en grunn til at det er tyngre siden det involverer støttemusklaturen du ikke får brukt i maskiner. Treningsappater gir den en bestemt bane som du skal løfte i, og det har ikke noe særlig for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til frivekter.

Du må ut av komfortsonen dersom du skal komme noe vei. Alt skal ikke bare være lett og koselig.

I begynnelsen går det sikkert greit å trene det samme programmet med samme vekter (og progresjonen) f.eks 3 ganger i uken, men etter et par uker bør du heller gå over til variere belastningen gjennom uken.

Du kommer garantert til å merke at noen dager går det bra, andre går det dårligere. Selv om du har samme eller lettere vekter. Derfor ble systemet "tung, lett, middels" funnet opp. Og det er ikke snakk om vekten nødvendigvis, men volumet og belastningen.

Volumet er antall repetisjoner totalt ganget med vekten. Derfor kan en økt med lette vekter og flere repetisjoner være en større belastning enn en økt med tunge vekter å få repetisjoner.

Volumet har også en direkte påvirkning på belastningen på nervesystemet. I tillegg er flerleddede øvelser en større belastning, samt baseøvelser som involverer større muskelgrupper og støttemuskulatur.

Det kan jo tenkes at det er derfor du opplever det som tyngre. Og det er bra.

Baseøvelser bidrar ikke bare til å gjøre deg sterkere. De er også med på å jevne ut skjevheter mellom venstre/høyre og foran/bak. På sikt vil de som trener baseøvelser riktig få bedre kroppsholdning dersom denne er dårlig.

NB! Alle øvelser med frivekter er nødvendigvis ikke baseøvelser. Baseøvelser er øvelser som trener flere store muskelgrupper enten direkte eller som støttemuskler. Bicepscurl er altså ikke en baseøvelse mens press er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kompis. Husk: det skal være tungt. Aldri gi opp og gi alltid 110% HVER DAG

Altså, det går bare an å gi opp til 100%. Ikke 200%, ikke 140%. 100% er å gi alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ingen øvelser i apperater, vet ikke navnet på halvparten av de. Som sikkert nevnt allerede balanserer apparatene vektene for deg og gjør at støttemusklatur osv ikke blir stimulert som igjen fører til muskelubalanse som igjen fører til at styrken du drar med deg fra treningsstudio ikke egentlig kan brukes i praksis, satt litt på spissen. Du får også mye bedre resultater på lang sikt ved å gå grundig inn for å lære å trene med enkle programmer basert på baseøvelser og core øvelser. Er faktisk veldig overrasket at en personlig trener satte deg i gang med ett program fullt av apparater, men nå vet jeg ikke mye om praksisen deres.

f.eks 5x5 stronglift(ikke la navnet skremme deg) er ett velkjent og velprøvd program som er flott for nybegynnere. I teorien er det kun 3 øvelser hver dag, 3 ganger i uka, men det er da ikke hvilke som helst øvelser, og hele kroppen din har jobbet hardt hver gang du går hjem fra gymmet.

eksempel på 5x5 oppsett kan se slik ut, der øvelsene i parantes er hjelpeøvelser som ikke skal prioriteres i det hele tatt

Trening A:

5x5 knebøy

5x5 benkpress

5x5 stangroing

(2 sett pushups)

(reverse crunches)

Trening B:

5x5 knebøy

5x5 militærpress

1x5 markløft (jobbe mot ett tungt toppsett)

(pullups)

(planken)

Bare som ett eksempel på hvor enkelt det kan være:) Om du lurer på hvor dette programmet kommer fra kan du sjekke http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/. Om du lurer på teknikk på de forskjellige øvelsene kan du sjekke google f.eks "stronglift squat" veldig mange fine artikler der! ikke se på PT'en din som en ekspert, for jeg har hørt mange rare historier om PT'er, det beste er å undersøke på nettet og sånn selv mener hvertfall jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest cool_water

Altså, det går bare an å gi opp til 100%. Ikke 200%, ikke 140%. 100% er å gi alt.

Det har vel vært en vanlig måte å formulere seg på ;) Altså, det å gi 110 %.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på treningssenter for noen måneder siden, og trener noe styrke som en del av treningsprogrammet mitt.

Det første treningsprogrammet jeg satt opp sammen med PT, gikk for det meste på apparater. Dette trivdes jeg godt med.

Det jeg fikk for en uke siden, har mindre apparater, og mer øvelser hvor man bruker bare kroppen, f.eks. splittbøy med manualer.

Jeg kjenner at jeg synes dette er en god del tyngre, og klarer ikke gjennomføre alle repetisjonene hun satt opp til meg, og blir så sliten at det går utover de neste øvelsene.

Jeg tenker at på en måte bør jeg kanskje bare tone det ned litt, f.eks. færre reps, lettere manualer. Men har man bedre utbytte av å bruke hele kroppen i øvelsene, eller kan jeg like godt gå tilbake til apparatene og trene én og én muskel?

Jeg brukte de første ukene på apparater før jeg gikk over til frivekter. Det er mye mer utfordrende med frivekter, men det er også da forandringen på kroppen kommer. Varierer fra trening til trening hvor mange kilo og reps jeg klarer. Bruker fremdeles apparater på fotene i perioder fordi jeg ofte har betennelse under fotbladet og da er maskinene kjekke fordi de isolerer ut akkurat den muskelen jeg vil trene og jeg slipper å belaste der jeg ikke skal belaste. Så lenge man ikke har slike problemer ser jeg ingen grunn til å bruke apparatene, annet at det vil jo bli fryktelig trangt i frivektsavdelingen om alle skal slutte med apparater da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det går bare an å gi opp til 100%. Ikke 200%, ikke 140%. 100% er å gi alt.

Lol, ok

takk for at du rettet opp i denne misforståelsen. Nå vet jeg ændelig hva konseptet: prosenter, går ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...