Olse Skrevet 22. januar 2004 #1 Skrevet 22. januar 2004 Hei. Vår kjære hund har fått livmorbetennelse, og er i underkant av 3 år. Dyrlegen trodde det ikke hadde gått så langt enda at han trodde hun kunne kureres med medisin. Men hvis det ikke gikk bra måtte hun operere bort livmoren. Det var også større sjans at hun fikk det igjen siden. Noen som har erfaring med hund med livmorbet. som har lyst til å dele noen erfaringer med meg?
monja Skrevet 22. januar 2004 #2 Skrevet 22. januar 2004 Tispa vi hadde før fikk livmorbetennelse, og måtte opereres i hui og hast. Det hadde gått så langt at det var blitt fare for livet. Etter operasjonen kom hun seg relativt raskt og ble en frisk og rask hund. Men så gikk det en stund og hun fikk hormonproblemer - Det ytret seg med humørsvingninger, sterk kløe og symetrisk pelsavfall. Hun kunne ligge å sture i lange tider. Som følge av nedsatt immunforsvar tok øremidden overhånd. Problemene ble verre og verre med årene og da hun var åtte år anbefalte veterinæren oss å la henne få slippe mer lidelser. Da hadde det gått tre år siden operasjonen.
14062003 Skrevet 22. januar 2004 #3 Skrevet 22. januar 2004 Jeg vil faktisk heller anbefale å sterilisere hunden enn å prøve å behandle livmorbetennelsen med medisin. Da slipper man løpetid, drektighetshormoner, fremtidige livmorbetennelser og minsker sjansen for jurkreft. Selv hadde min hund innvendig livmorbetennelse, så veterinæren trodde ikke det var noen livmorbetennelse på røntgenbildene. Det kunne ha ført til døden før vi hadde merket hvor syk hunden egentlig var. Heldigvis fikk jeg en second opinion og hun ble sterilisert 2 dager etterpå. Ikke noe tvil om at det var lukket, innvendig livmorbetennelse - men det synte først når de hadde "åpnet" henne...
Sirius Skrevet 22. januar 2004 #4 Skrevet 22. januar 2004 Hunden til mine foreldre ble operert for 4 år siden. Hun hadde hormonelle forstyrrelse + at hun begynte å drikke mye (som er vanlig ved livmorbetennelse). Mine foreldre trodde først at hun hadde tyvparret seg og var drektig, men jeg fikk overtalt de til å ta en tur til dyrlegen for en sjekk. Det var livmorbetennelse. Hun hadde bare en svak betennelse, og fikk en tablettkur og ble frisk igjen. Men pga at det er så enormt stor sjanse for å få tilbakefall senere, og som regel får en det sterkere neste gang, og i om med at den hunden helst ikke skulle ha valper siden hun var 6 år gammel, ble det bestemt at hun skulle steriliseres. Hun er nå 10 år gammel og er en frisk og fin hund. Så jeg anbefaler deg å sterielisere hunden din. Livmorbetennelse kan utarte seg på to måter: åpen livmorbetennelse, det oppdages lett fordi det kommer puss og blod fra vulva. Ved lukket livmorbetennelse kommer det ikke ut noe og det er dermed vanskelig å oppdage. Livmorbetennelse er dødelig hvis det ikke behandles raskt.
Olse Skrevet 23. januar 2004 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2004 Hei. Takk for svar. Hunden vår fikk åpen livmorbetennelse. Hun har hatt løpertid akkurat nå så hun har jo blødd fra før. Men vi oppdaget det ved at det kom drypp som var mye lysere enn om det var blod. Hun begynte også å drikke veldig mye. Og ville være mye for seg selv. Det er ikke vanlig! Dyrlegen sa at han i utgangspunktet trodde at en tablettkur ville holde men som sagt var det da større sjanse hun ville få det igjen enn andre hunder. Synes det er litt synd dette. For vi vurderte å ha valper på henne. Og hun er jo bare 3 år.
14062003 Skrevet 23. januar 2004 #6 Skrevet 23. januar 2004 Det er ikke noe i veien for å ha valper på ei tispe selv om hun har hatt livmorbetennelse. Ikke hva jeg vet i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #7 Skrevet 11. september 2020 På 22.1.2004 den 15.45, 14062003 skrev: Jeg vil faktisk heller anbefale å sterilisere hunden enn å prøve å behandle livmorbetennelsen med medisin. Da slipper man løpetid, drektighetshormoner, fremtidige livmorbetennelser og minsker sjansen for jurkreft. Selv hadde min hund innvendig livmorbetennelse, så veterinæren trodde ikke det var noen livmorbetennelse på røntgenbildene. Det kunne ha ført til døden før vi hadde merket hvor syk hunden egentlig var. Heldigvis fikk jeg en second opinion og hun ble sterilisert 2 dager etterpå. Ikke noe tvil om at det var lukket, innvendig livmorbetennelse - men det synte først når de hadde "åpnet" henne... Vil klinikk var dere på første gang? Jeg har vært et sted hvor de også vurderte feil. Anonymkode: bb4f2...359
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #8 Skrevet 11. september 2020 Har dessverre ingen god erfaring å dele. Tispa vår fikk lukket livmorbetennelse i en alder av 2. Det er veldig sjelden at de får det i så ung alder, og vetrinæren fattet derfor ikke mistanke når det ble ringt inn for å fortelle at hun var dårlig. Ble bedt om å se det ann over natten. Hun døde morgningen etter... Hadde jeg vært dere hadde jeg insistert på operasjon uansett for å være sikker på at det ikke skjer igjen. Anonymkode: d5ca8...2c8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå