Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurte på dette, i forbindelse med at jeg må føre opp 2 stk pårørende i forbindelse med en operasjon. Hva er egentlig pårørendes rolle? Når man fører opp noen, kan de snakke for deg, også i forhold til valg som må tas om noe går galt etc? Eller er det bare mennesker man informerer om noe skjer. Hvem tar egentlig avgjørelsene om ting går til helvete når man ikke har noen som er naturlig å bruke og ens barn ikke er myndige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurte på dette, i forbindelse med at jeg må føre opp 2 stk pårørende i forbindelse med en operasjon. Hva er egentlig pårørendes rolle? Når man fører opp noen, kan de snakke for deg, også i forhold til valg som må tas om noe går galt etc? Eller er det bare mennesker man informerer om noe skjer. Hvem tar egentlig avgjørelsene om ting går til helvete når man ikke har noen som er naturlig å bruke og ens barn ikke er myndige?

Dette lurer jeg på også. Jeg har også et barn som ikke er myndig,ingen mann og ingen voksne i min nærmeste krets som det overhodet er aktuelt å føre opp som pårørende.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan føre opp hvem som helst som er over 18 år som pårørende. Om du vil at naboen din skal være din pårørende så skriver du opp h*n. Men det er jo greit å snakke med naboen først.

Pårørende får informasjon om helsetilstanden din om h*n spør om det. Er du i en situasjon hvor du ikke kan ta avgjørelser (koma) så er det den pårørende som tar avgjørelser. f.eks organdonor o.l

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev opp venninnen min og sa i fra om at det ikke er noen andre som jeg ser på som pårørende. Det var godt nok da jeg skulle opereres. Jeg stoler ikke på at sjefen eller naboen min kjenner meg godt nok til å vite hva jeg hadde ønsket i tilfelle det gikk galt.

Men det er lurt å si ifra til den/de du skriver opp.

AnonymBruker
Skrevet

MÅ man alltid skrive opp folk ved operasjon? Feks da jeg tok medisinsk abort skrev jeg ikke opp pårørende, hvorfor ikke?

Skrevet

Men om man ikke ønsker at folk skal kunne ta avgjørelser da? Greit nok med informasjonsrett, men det er ingen rundt meg som jeg vil skal kunne bestemme noe alvorlig. Donorkort har jeg jo, så den er jo grei.

AnonymBruker
Skrevet

MÅ man alltid skrive opp folk ved operasjon? Feks da jeg tok medisinsk abort skrev jeg ikke opp pårørende, hvorfor ikke?

Medisinsk abort er jo bare en pille, lite som kan gå galt i forhold til operasjoner der det er behov for narkose. Du Må ikke, men da sporer sykehuset selv opp pårørende og informerer om noe går galt. F.eks om du havner i koma etter operasjon.

Skrevet

Donorkort er verdiløst, det er uansett pårørende som bestemmer.

Skrevet

Donorkort er verdiløst, det er uansett pårørende som bestemmer.

Da må man jo nesten HA pårørende i myndig alder. Ergo spørsmålet om hva "pårørende" i dette tilfellet har å si, når man skriver de opp på et ark.

Skrevet (endret)

Pårørende i dette tilfellet er den/de som som skal kontaktes dersom noe ikke går som det skal. Det kan være at operasjonen går til helvete eller det kan være at du er i så dårlig form etterpå at du ikke får reise hjem og trenger noen som kan bringe diverse ting til deg på sykehuset. Om du skriver opp naboen eller grandtanta di spiller for sykehuset sin del ingen rolle, så lenge de er over 18 år.

Pårørende som skrives opp skal være myndige, for man ønsker ikke å eventuelt formidle dårlige nyheter til mindreårige barn etc. Man ønsker heller ikke at det eventuelt er politi og barnvernet som må fortelle eventuelle barn de dårlige nyhetene dersom noe ikke gikk som det skulle.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Mener å huske å ha hørt at dersom man ikke har noen pårørende så er det helsepersonellet som fatter beslutninger.

Skrevet

Personlig har jeg skrevet opp min mor som nærmeste pårørende hos legen. D var etter at vi fikk melding om d, blant annet på grunn av at d hadde skjedd at de hadde mått sende pasienter til sykehus uten at familie/venner fikk beskjed. Man kan jo ha bruk for toalettsaker og andre ting i en sånn situasjon hvor man ikke får hentet d selv. Dessuten er d jo godt å ha noen rundt seg for hjelp og støtte i en vanskelig situasjon :glad:

Skrevet

Personlig har jeg skrevet opp min mor som nærmeste pårørende hos legen. D var etter at vi fikk melding om d, blant annet på grunn av at d hadde skjedd at de hadde mått sende pasienter til sykehus uten at familie/venner fikk beskjed. Man kan jo ha bruk for toalettsaker og andre ting i en sånn situasjon hvor man ikke får hentet d selv. Dessuten er d jo godt å ha noen rundt seg for hjelp og støtte i en vanskelig situasjon :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...