AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #1 Skrevet 18. april 2012 Hvis en nordmann drar til en stat i USA der den seksuelle lavalderen er 18. Mannen er 20 sier vi og tenker ikke på at den er 18 der og er vant med den norske loven og har sex med ei amerikansk jente på 16 år. Vil da nordmannen bli straffet og må sone i USA? Hvis nordmannen blir sent til Norge, vil han da straffes? Og hva er din personlige mening? Bør mannen straffes?
Brimi Skrevet 18. april 2012 #2 Skrevet 18. april 2012 (endret) Ja, hvis retten dømmer han så må han sone der nede. Med mindre Norge gidder å be om en utleveringsavtale, da går han enten fri her eller må sone her. Edit: Man skal sjekke opp "generelle" regler i land du reiser til. F.eks bare fordi jeg som 18 åring har lovt til å kjøpe øl her i Norge . Så betyr ikke det at jeg skal få lov til å kjøpe øl der nede. Endret 18. april 2012 av Brimi
PuppyEyees Skrevet 18. april 2012 #3 Skrevet 18. april 2012 Man må følge reglene og lovene i landet man er i 7
PuppyEyees Skrevet 19. april 2012 #5 Skrevet 19. april 2012 Burde ikke bli straffet. Ikke det? Når man drar til et annet land synes jeg det er rett å skulle følge reglene der. I noen land er lavalderen under 16 år, skal de kunne dra hit og ha sex med 12-14-åringer fordi det er lov i deres hjemland? 1
Grønt blad Skrevet 19. april 2012 #6 Skrevet 19. april 2012 Ja, han blir straffet, og han må sone i USA hvis han ikke blir overført til soning i Norge. Selvfølgelig må man følge de lovene og reglene som er i landet man besøker. Bryter man loven risikerer man også straff, og det gjelder selvsagt også utlendinger som er i Norge. Jeg synes det er rett og rimelig. 2
Munfal Skrevet 19. april 2012 #7 Skrevet 19. april 2012 (endret) Ikke det? Når man drar til et annet land synes jeg det er rett å skulle følge reglene der. I noen land er lavalderen under 16 år, skal de kunne dra hit og ha sex med 12-14-åringer fordi det er lov i deres hjemland? Å du tror det stopper mange? Men på en annen side, skulle jeg blitt straffet hvis jeg hadde dratt til Spania å hatt sex med en 12år gammel gutt/jente? Edit, du snakker jo som om de jentan bare er noe man kan hente bak gata, det er mennesker det er snakk om, mennesker med egen hjerne, som forhåpentligvis ikke enda er så mye hjernevasket. Endret 19. april 2012 av Munfal
yes2yes Skrevet 19. april 2012 #8 Skrevet 19. april 2012 Å du tror det stopper mange? Men på en annen side, skulle jeg blitt straffet hvis jeg hadde dratt til Spania å hatt sex med en 12år gammel gutt/jente? Juridisk nei, men sosialt så ja til de grader. 2
Måndagsbarn Skrevet 19. april 2012 #9 Skrevet 19. april 2012 (endret) Moren min drev et reisebyrå en stund, og jeg husker hun hadde noen møter med reisearrangører og kom inn på dette temaet. En av dem fortalte bl.a om en skoleklasse som fikk reise til Cuba, der en eller to av skoleelevene ble tatt med hasj under oppholdet. Greit at hasj er "relativt" uskyldig i norge og at vi har et svært mildt rettssystem, men i visse land (som altså Cuba) så blir du sittende inne i tiår; kanskje resten av livet ditt, for slike ting. Og de har ikke akkurat noen utvekslingsavtale, kan du si. Ses aldri! Om du skal til utlandet er det lureste du kan gjøre å holde deg unna "dop, horer og svarte penger". Ellers skal man være forsiktig med å tro at man slipper unna fordi man er utlending/nordmann. Noen av de nordmennene som sitter i fengsel rundt omkring i verden, har faktisk bare vært dumme på ferie. Og kommer aldri hjem igjen... Endret 19. april 2012 av frøkenfryd 1
Munfal Skrevet 19. april 2012 #10 Skrevet 19. april 2012 Juridisk nei, men sosialt så ja til de grader. Egentlig så er det faktisk andre vei, tror du kan bli straffet for det, men hvorfor skulle man det? hvem tror man finner ut av det liksom, men ja, hvis man blir "busted" så kan det hende du får straff.
yes2yes Skrevet 19. april 2012 #11 Skrevet 19. april 2012 Egentlig så er det faktisk andre vei, tror du kan bli straffet for det, men hvorfor skulle man det? hvem tror man finner ut av det liksom, men ja, hvis man blir "busted" så kan det hende du får straff. Hvordan mener du? Så lenge man er i et annet land vil jeg tro man må forholde seg til landets lover, og hvis ikke har det landet rett til å gi straff. Hvorvid Norge og til hvilket omfang våre lover her blander seg inn vil jeg tro varierer fra sak til sak. Sosialt derimot, synes jeg det er riktig at visse handlinger blir utstøtt selvom gjerningsmannen ikke anses som kriminell av den grunn. 1
nymfo88 Skrevet 19. april 2012 #12 Skrevet 19. april 2012 Burde ikke bli straffet. bare dra til spania da, der er det vel 13 år
Munfal Skrevet 19. april 2012 #13 Skrevet 19. april 2012 Hvordan mener du? Så lenge man er i et annet land vil jeg tro man må forholde seg til landets lover, og hvis ikke har det landet rett til å gi straff. Hvorvid Norge og til hvilket omfang våre lover her blander seg inn vil jeg tro varierer fra sak til sak. Sosialt derimot, synes jeg det er riktig at visse handlinger blir utstøtt selvom gjerningsmannen ikke anses som kriminell av den grunn. Så siden loven, som dere så flink er å holde følge med, ikke straffer noen, så skal du å de som mener det samme som deg ha rett til å straffe h*n?
yes2yes Skrevet 19. april 2012 #14 Skrevet 19. april 2012 Så siden loven, som dere så flink er å holde følge med, ikke straffer noen, så skal du å de som mener det samme som deg ha rett til å straffe h*n? Ja. Ikke med ulovlige midler, men ved å sosialt nekte vedkommende kontakt med oss eller vår hjelp om det skulle behøves. Og samtidig ved å formidle om vårt standpunkt om noen skulle lure, og dermed bidra til at folk får selv velge hvordan de skal forholde seg til vedkommende basert på deres mening om saken. Er ikke alltid lov og moral stemmer overens, men ulikt loven, kan hver enkelt av oss selv velge hvordan vi skal stille moralen for våre medborgere. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #15 Skrevet 19. april 2012 I noen land er lavalderen under 16 år, skal de kunne dra hit og ha sex med 12-14-åringer fordi det er lov i deres hjemland? Nei, for å ha sex med 13-14-åringer er galt. Så vidt jeg vet er det også skadelig uansett, spesielt for jenter. Vel, det der med seksuell lavalder er jo litt merkelig egentlig. Her i Norge er den jo 16 og av en eller annen grunn så synes jeg det er slik det bør være. 16 er helt greit. Synes nesten det er forferdelig at noen skal bli straffet for frivillig sex med 16-åringer, men synes det er helt greit å straffe de som har med de under 16 uavhengig av hva loven i andre land en Norge sier. Mulig dobbeltmoralsk, men er vel sånn man nesten er oppdratt her. Egentlig så er det litt rart å tenke på at i Norge så kan en på 21 ha sex med 16-åringer uten de at fleste vil bry seg så veldig, mens i USA er du en pedofil sexforbryter og vil havne i sexregistereret om du blir dømt. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 19. april 2012 #16 Skrevet 19. april 2012 Tråden er ryddet for spekulasjoner og beskrivelser av handlinger i strid med Norsk lov. Eventuelle spørsmål til modereringen tas i PM til meg eller i egen tråd på Ris&Ros. Lille-pus (mod) 1
PuppyEyees Skrevet 19. april 2012 #17 Skrevet 19. april 2012 Å du tror det stopper mange? Men på en annen side, skulle jeg blitt straffet hvis jeg hadde dratt til Spania å hatt sex med en 12år gammel gutt/jente? Edit, du snakker jo som om de jentan bare er noe man kan hente bak gata, det er mennesker det er snakk om, mennesker med egen hjerne, som forhåpentligvis ikke enda er så mye hjernevasket. Jeg sa da aldri at det stoppet folk fra det? Men det bør allikevel være straffbart om jenta/gutten anmelder det. Personlig synes jeg du burde blitt straffet om du hadde hatt sex med en 12 år gammel gutt/jente i spania. Og det kan godt være at du kunne blitt det, men etter hva jeg har hørt følger man lovene i landet man er i. Grei regel er vel å følge den strengeste loven. Er aldersgrensen 16 der man bor i, men lavere i landet man er på ferie i, så holder man seg til den høyeste lavalderen. Da får man uansett ikke problemer 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #18 Skrevet 19. april 2012 Kjøper du sex i utlandet så vil du bli straffet etter norske lover (om du blir tatt siden den loven gjelder for nordmenn både i inn og utland, så jeg er 100% sikker på at det samme gjelder for å ha sex med barn under 16 i andre land. Og det er jo også langt verre så nesten rart om det ikke skulle gjelde. Sex med over over 16 synes jeg fasktisk ikke burde straffes. Men så er jeg kanskje litt for påvirket av norske lover. I mitt hode klarer jeg bare ikke å få det til at det er galt å ha sex med de over 16. 1
Munfal Skrevet 19. april 2012 #19 Skrevet 19. april 2012 Kjøper du sex i utlandet så vil du bli straffet etter norske lover (om du blir tatt siden den loven gjelder for nordmenn både i inn og utland, så jeg er 100% sikker på at det samme gjelder for å ha sex med barn under 16 i andre land. Og det er jo også langt verre så nesten rart om det ikke skulle gjelde. Sex med over over 16 synes jeg fasktisk ikke burde straffes. Men så er jeg kanskje litt for påvirket av norske lover. I mitt hode klarer jeg bare ikke å få det til at det er galt å ha sex med de over 16. Akkurat som en i feks spania ikke klarer å få i hodet at der er galt å ha sex med en over 13. Its all in the head.
Gjest Lille-pus Skrevet 19. april 2012 #20 Skrevet 19. april 2012 Tråden stengt etter ryddinger for liberale holdninger rundt seksuelle handlinger med barn eller tenåringer under seksuell lavalder da dette er informasjon og holdninger Kvinneguiden ikke ønsker å bli assosiert med. Lille-pus (mod) 3
Fremhevede innlegg