Gå til innhold

Invadert av maur på hybelen!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Æsj! Jeg sitter i sofaen min nå og har nettopp kverket et par maur. Nå ser jeg ikke flere levende, men her er ufattelig mange. Ikke slik at det kryr og at du ser dem hele tiden, men når det først kommer 1 så kommer det gjerne 2-3, så går det en stund før det kommer flere.

Jeg har bare sett maur her i sofaen og sett en i gangen. Her var veldig mange edderkopper før, men nå har jeg ikke sett en eneste edderkopp. Har lukket alle ventilene i hybelen og ingen dører eller vindu er åpne.

Noe jeg kan gjøre? Syns det er ekkelt med all mauren. Og liker spesielt ikke at dem alle er samlet akkurat i sofaen og rundt den, hvorfor det liksom?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følg maurene så godt du kan for å finne ut av hvor "tuen" eller hjemmet deres er. Kjøp noe "maurmiddel" (nippon er produsent, det er maurgift) og legg på et yoghurtlokk som du klipper vekk kantene fra så det bare er plastikk du legger på bakken så maurene lett kommer opp på den. Maurene kommer etter noen timer til å gå i rushtrafikk til denne maten. Fyll gjerne på. Det som skjer er at maurene mater sine små larver med denne maten som etter hvert dreper larvene. Så etter en to-tre dager er det ingen maur der mer. Maurtuen er dødd ut.

AnonymBruker
Skrevet

Mauren går vel på tur der den vil? Jeg fant en maur gående rundt og rundt oppe i taklampen. Hvorfor den går der vet den vel ikke selv, men hovedsakelig så er de nok på jakt etter mat!

Skaff deg noe maurmiddel og vask hybelen nøye, ofte. :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, men problemet er at maurene går ikke tilbake. Jeg greier ikke holde følge med dem, for sofaen min er svart og maurene er små og svarte. De kommer fra bak sofaen tror jeg, litt usikker. Tror kanskje jeg skal prøve å flytte sofaen og eventuelt se hva som gjemmer seg bak, hehe.

Men er dette et veldig alvorlig problem? Kan de begynne å spise på møblene liksom? Vet jeg høres superteit ut nå, men er bare 17 år og har ikke så mye peiling på maur og smådyr i hus. Har også stor fobi mot edderkopper og er sikker på at det er flere av dem bak sofaen. Kjæresten min kommer hjem om en uke, tror nesten jeg vil vente med å investere i maurgift osv. til han er kommet hjem.

La først merke til maurene nå for noen dager siden. I skrivende stund er det ingen å se, har nettopp kakket ca. 10 maur og druknet dem i et glass vann, hehe.

AnonymBruker
Skrevet

Okei. Ønsker du bare å drepe de så er det enkelt. Å drukne de eller "kakke" de er vanskelig. Kjøp heller zalo på sprayflaske. Du skjønner, maur puster gjennom porer i "huden". Når du sprayer oppvaskmiddel på maurene så legger det seg på huden som et glissent og tjukt "lim" som stenger for porene deres. Så skrukner mauren sammen og dør.

Hvis du bare ønsker å drepe altså. Men det fødes hele tiden nye maur i tuen så det hjelper ikke stort i det lange løp.

AnonymBruker
Skrevet

jeg har maur..den nippon gugga var ikke no å samle på...jeg dro på jernia så fikk jeg no feller der.

AnonymBruker
Skrevet

Okei. Ønsker du bare å drepe de så er det enkelt. Å drukne de eller "kakke" de er vanskelig. Kjøp heller zalo på sprayflaske. Du skjønner, maur puster gjennom porer i "huden". Når du sprayer oppvaskmiddel på maurene så legger det seg på huden som et glissent og tjukt "lim" som stenger for porene deres. Så skrukner mauren sammen og dør.

Hvis du bare ønsker å drepe altså. Men det fødes hele tiden nye maur i tuen så det hjelper ikke stort i det lange løp.

Hmm, akkurat! Takk for tipset!

Men altså, vil de si at jeg har en TUE i hybelen? Kan ikke maurene komme fra andre steder, som for eksempel fra sprekker i veggen/lister osv? Faen, får litt panikk her jeg sitter om det faktisk er en maurtue under sofaen min. Uææææ.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Tusen takk for svar, men problemet er at maurene går ikke tilbake. Jeg greier ikke holde følge med dem, for sofaen min er svart og maurene er små og svarte. De kommer fra bak sofaen tror jeg, litt usikker. Tror kanskje jeg skal prøve å flytte sofaen og eventuelt se hva som gjemmer seg bak, hehe.

Men er dette et veldig alvorlig problem? Kan de begynne å spise på møblene liksom? Vet jeg høres superteit ut nå, men er bare 17 år og har ikke så mye peiling på maur og smådyr i hus. Har også stor fobi mot edderkopper og er sikker på at det er flere av dem bak sofaen. Kjæresten min kommer hjem om en uke, tror nesten jeg vil vente med å investere i maurgift osv. til han er kommet hjem.

La først merke til maurene nå for noen dager siden. I skrivende stund er det ingen å se, har nettopp kakket ca. 10 maur og druknet dem i et glass vann, hehe.

Pust dypt og rolig et par ganger, maur er ikke spesielt farlige, men de er jo rimelig ekle ;)

Gå på f.eks. Jernia, spør etter maurbokser med gift som maurene bærer med tilbake til tua. Plasser de på strategiske steder, f.eks. bak sofaen, og vent et par dager. Vips, maurene er borte. Her får jeg en hel haug med maur i perioder, men etter at de har vært å hentet gift i en dag eller to, så er de borte igjen. Maur kan komme inne de utroligste steder, jeg vet ikke helt hvor "mine" kommer inn, men borte har de iallfall blitt igjen ;)

Jeg har forøvrig også prøvd å føre "krig" mot maurene med zalo, men det hjelper jo bare på en og en maur, og jeg vil heller bli kvitt problemet enn å sitte konstant klar med zaloflaska :laugh:

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Sjekket forøvrig mine bokser nå, de heter "KIRK - maurlokkeboks". Fikk to i en pakke til under hundrekroner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

de fellene på jernia koster 100 kr. kan vel stå fremme i 2-3 uker.. da skal vist de kreka bli borte...

Gjest Wolfmoon
Skrevet

de fellene på jernia koster 100 kr. kan vel stå fremme i 2-3 uker.. da skal vist de kreka bli borte...

De var borte hos meg i løpet av to dager. Kom tilbake en bølge i går (muligens fra en annen tue), som nå er helt borte igjen. Veldig deilig :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Skal se om jeg finner slike feller da. :)

Skrevet

Jeg ville kjøpt en spray som heter "PERMETRIN EKSTRA". Den er genial mot alle slags småkryp, og det beste er at den holder edderkoppene borte også! :danser: Dersom du sprayer der edderkoppene (og maurene) pleier å være/komme inn, så er du kvitt dem! Tok en runde i sommer/tidlig høst og sprayet alle dørkarmer, vinduskarmer og lister i huset, samt alle ekle hjørner og en lett spray bak store møbler, og for et par uker siden så jeg en enslig edderkopp (Den første!). Den sprayet jeg, og skylte ned i do, og så tok jeg en ny runde og sprayet, og siden har jeg ikke sett dem. Jeg bruker den også i inngangspartiet. Jeg brukte den på en maurtue i jorden i hagen i fjor, og siden har jeg ikke sett maur der. Den virker nemlig slik at insektene dør med en gang (det rykker litt i dem, så du ser det virker, og så er de stille. Da kan man trygt fjerne dem og hive dem i do og skylle ned så de er borte for alltid..) og de unngår de stedene som er sprayet. Dermed blir det fritt for edderkopper, saksedyr og andre ekle kryp i ca et halv år av gangen. Har brukt den i flere år, og det funker hver gang, i alle de tre husene jeg har hatt. :danse:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...