Gjest Anuket Skrevet 18. april 2012 #1 Skrevet 18. april 2012 Jeg sliter altså med vårrullene mine Jeg frityrsteker dem aldri, da jeg bor så trangt at hele leiligheten vår ville ha luktet fælt. Så løsningen min er å steke dem i ovnen. Men: de sprekker alltid! Uansett! Jeg har prøvd å ha litt olje på dem, steke dem på lavere varme og litt lenger, ha mindre mengde fyll i, steke dem i en stekepanne til og med, men det går ikke. De sprekker alltid. Jeg må bruke rispapir siden jeg har cøliaki, dermed er de andre hvetebaserte papirene utelukket - men jeg har sett at de blir knallbra, sprø og fine uten noen sprekker i ovnen. Mens de med rispapir sprekker omtrent bare jeg ser på dem. Noen som kan komme med forslag til meg?
Gjest Badabing Skrevet 18. april 2012 #2 Skrevet 18. april 2012 (endret) Hm.. Litt vanskelig å si hva som går galt. Jeg bruker også rispapir som regel og bruker heller ikke frityrkoker. Hvor sprekker de? Jeg fukter med vann i kanten for å få dem til å henge sammen, og så pensler jeg dem med olje. Kan det være at du pakker dem for stramt eller med for mye fyll? Ellers har jeg noen ganger brukt dobbelt papir hvis de skal se ekstra fine ut. Edit: isj, leste ikke nøye nok, ser jo nå at du har prøvd med mindre fyll også.. Endret 18. april 2012 av Badabing
Gjest Anuket Skrevet 18. april 2012 #3 Skrevet 18. april 2012 De sprekker som regel på den lange siden, gjerne hele veien også. Jeg skjønner virkelig ikke hva som går galt?
pulverheksa Skrevet 18. april 2012 #4 Skrevet 18. april 2012 Jeg bruker rispapir kun til ferske vårruller, blir bare problemer for meg også når jeg prøver å steke dem. Nå er jeg så heldig at jeg liker de ferske vårrullene best. Fylt med svinekjøttdeig, massevis av ferkse urter og hjemmelaget peanøttsaus... mmmmmmmmmmmm Har du søkt på youTube? Kan hende du finner noen gode tips der.
Gjest mari kontrari Skrevet 18. april 2012 #5 Skrevet 18. april 2012 Lager som regel bare ferske, men kan forsøke å gjette meg til en løsning: Kan det være at de trenger et "luftehull" der damp slipper ut, dvs. at når de er pakket helt tett blir det for høyt trykk under oppvarming, og at de derfor sprekker?
Mubba Skrevet 18. april 2012 #6 Skrevet 18. april 2012 Kan det være en idé å prøve et annet merke på rispapiret? Jeg legger rispapiret i en bolle med vann til de er helt gjennomvåte, deretter legger jeg de på et kjøkkenhåndkle og fyller de. Smører vårrullene med litt olje før de går inn i ovnen. Mine har aldri sprekt og jeg steker alltid mine i ovn.
Gjest Anuket Skrevet 18. april 2012 #7 Skrevet 18. april 2012 Jeg har i grunn opplevd med alle Jeg gjør som deg Mubba, legger dem i vann sånn at de blir bløte, oppå et våt kjøkkenhåndkle etterpå og deretter fyll i. Jeg tror jeg må prøve tipset til mari kontrari, jeg skjønner bare ikke hva jeg gjør feil.
hobbychef Skrevet 19. april 2012 #8 Skrevet 19. april 2012 Du kan jo også gå over til filodeig eller deig for vårruller, som man kan kjøpe i innvandrer-butikker(de kjøpes frosne)
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #9 Skrevet 19. april 2012 Du kan jo også gå over til filodeig eller deig for vårruller, som man kan kjøpe i innvandrer-butikker(de kjøpes frosne) Det kan hun nok ikke, siden hun jo skriver i åpningsinnlegget at hun har cølikaki.
Gjest Vinglepetra Skrevet 21. april 2012 #11 Skrevet 21. april 2012 Jeg friterer alltid vårullene mine, men jeg har veldig lyst til å steke dem i ovnen. Hvor sterk varme steker dere dem på? Og hvor I ovnen pleier de å stå?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå