Gå til innhold

Om bidrag igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære pappan til Gutten!

Jeg forstår at du sannsynligvis har det litt stritt i år, for siden nyttår har du betalt bidrag kun én gang. De andre gangene har jeg fått bidragsforskudd på kr 710,-

Jeg har ikke konfrontert deg med dette ennå. Jeg håper i det lengste å slippe. Men det er så utrolig vanskelig når det mangler 1500,- en måned. Bidragsforskuddet og barnetrygda dekker ikke sfo engang, så det blir relativt mange utgifter på meg. I dag var vi og handlet, og denne gangen fikk gutten innendørs joggesko. Joggesko til utebruk må pent vente til neste måned dersom det ikke kommer inn bidrag snart ...

Det er godt mulig du er i en situasjon som er vanskelig for deg, men det blir ikke lettere av å ikke betale for sønnen vår. Da må du heller kontakte nav og be om endring i bidraget. Da vet jo jeg også hva jeg har å gå ut fra, slik at jeg ikke feilberegner slik jeg har gjort nå ...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

kan ikke DU kontakte nav???

Skrevet

Ring NAV innkreving

Skrevet

kan ikke DU kontakte nav???

Nei, _det_ er ikke min jobb.

Skrevet

Ring NAV innkreving

Hvordan vil det hjelpe?

Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, har du tatt det opp med fyren direkte?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, _det_ er ikke min jobb.

det er ikke din jobb å sørge for at du får penger nok til ungen din?han skal gi deg en viss sum,du får det ikke.han har det jo fint med å betale deg mindre .så an kommer ikke til å gjøre noe.ta spaden i egen hånd! vis du ikke gidder kontakte nav er du tiltaksløs og kan bare være uten de sabla pengene ..men slutt å syt om det vis du ikke gidder å gjøre noe.

• Liker 5
Skrevet

ikke for å være frekk , men kan det hende at du fødte barnet mot hans vilje og blir derfor ikke første prioritet for han å betale for barnet ? Har dere det veldig vanskelig kan dere få midlertidig sosialstønad ... hjelp til regninger som strøm f. eks. husbanken kan hjelpe dere med bostøtte. kan få reduksjon av barnhage prisen. barneverns kontoret betaler også for barnehage utgiftene om du er ute i jobb, studerer.

Gjest applied contfic
Skrevet

det er ikke din jobb å sørge for at du får penger nok til ungen din?han skal gi deg en viss sum,du får det ikke.han har det jo fint med å betale deg mindre .så an kommer ikke til å gjøre noe.ta spaden i egen hånd! vis du ikke gidder kontakte nav er du tiltaksløs og kan bare være uten de sabla pengene ..men slutt å syt om det vis du ikke gidder å gjøre noe.

Men ta det med ro da!

Poenget er at bidraget allerede går gjennom nav (ellers hadde jeg vel ikke fått bidraget?). Med andre ord, er det fint lite jeg kan gjøre. Han opparbeider jo bidragsgjeld, noe som er kjipt, men det er ikke noe jeg skal gjøre noe med.

Skrevet

ikke for å være frekk , men kan det hende at du fødte barnet mot hans vilje og blir derfor ikke første prioritet for han å betale for barnet ? Har dere det veldig vanskelig kan dere få midlertidig sosialstønad ... hjelp til regninger som strøm f. eks. husbanken kan hjelpe dere med bostøtte. kan få reduksjon av barnhage prisen. barneverns kontoret betaler også for barnehage utgiftene om du er ute i jobb, studerer.

Hehe, nei, nå er du nok på jordet. :-)

Dette er ikke et ferskt brudd. Det at han ikke betaler er noe "nytt".

Og; i og med at jeg ikke kvalifiserer for fullt bidragsforskudd, er jeg ingen kandidat for stønadene du skisserer. (Tok ikke med dette i HI pga at jeg antok det sa seg selv elns)

Egentlig var det kun et hjertesukk, og ikke et rop om hjelp. Men takk for at du prøvde å hjelpe. :-)

Skrevet

Men ta det med ro da!

Poenget er at bidraget allerede går gjennom nav (ellers hadde jeg vel ikke fått bidraget?). Med andre ord, er det fint lite jeg kan gjøre. Han opparbeider jo bidragsgjeld, noe som er kjipt, men det er ikke noe jeg skal gjøre noe med.

Du kan kontakte NAV innkreving , hvs han har jobb kan de trekke fra lønna hans !

Skrevet

Men ta det med ro da!

BidragsFORSKUDDET skal det stå!

Skrevet

Du kan kontakte NAV innkreving , hvs han har jobb kan de trekke fra lønna hans !

Aha! Men vil de ikke gjøre dette likevel etter en stund, når han ikke betaler? Eller har jeg misforstått?

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke ha han gutten mere da , slik at han klarer faktisk å betale bidrag som er mindre ? du kvalifiserer ikke til full forskudd, betyr det at du har god intekt ? klarer du ikke å kjøpe 2 par sko til han ? vanskelig å få dette til å gå opp i hop. jeg har en årsintekt på 350 bare i lønnsintekt i året + alt annet og får allikevel full forskudd når pappan ikke betaler til rett tid en sjelden gang.

betyr det at du må ha enda mere i intekt og enda ikke nok ? :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Aha! Men vil de ikke gjøre dette likevel etter en stund, når han ikke betaler? Eller har jeg misforstått?

Om du gjør som jeg sier så får du nok et bedre svar enn her :)

Skrevet

Tenker du å sende brevet?

Da ville jeg utformet det mer nøytralt og mindre emosjonelt og tendensiøst, f.eks

Hei "Per".Det har vært en del uteblitte barnebidrag de siste månedene, og det blir tidvis vanskelig å dekke innkjøp av nødvendige ting som klær og sko etterhvert som han trenger det. Jeg håper at du kan betale bidraget regelmessig, eventuelt vil jeg tipse om NAV og mulighet for ny beregning av bidrag dersom din bidragsevne har endret seg, slik at vi får forutsigbarhet for alle parter.

Med vennlig hilsen

Meg

• Liker 2
Skrevet

når bidragsmotaker skal betale bidrag gjennom nav får du forskudd fra nav vis du har søkt om d. d har du sansynligvis siden du skriver det her. sfo får du dekket 67 % av om du er alene mor. søknadsjema hos nav. videre får du en ekstra barnetrygd om du er alenemor.

det er din oppgave å sørge for at alle sjemaer er innlevert,og du får bidraget ditt gjennom nav om han ikke betaler,men muligens du får en annen utbetalingsdag enn vis far betaler direkte.

Skrevet

Ja, jeg lurer også litt på hvorfor du sier du må betale hele SFO alene?

Det må du jo ikke, for du får jo tilskudd og betaler under 50%. Med mindre du tjener over 6G (var det ikke?), og da må du enten ha uvanlig mye utgifter eller en helt fraværende evne til planlegging om du går konk av å mangle 1500.- kroner en måned...

Men prinispielt er jeg helt enig i at bidraget skal betales hver måned av den som har samvær, og det er dårlig gjort av barnets far å ikke overholde den avtalen. Jeg håper du finner en løsning.

Personlig ville jeg tatt det opp med NAV og NAVI.

• Liker 1
Gjest regine
Skrevet

NAVI kan ikke gjøre en dritt, hvis far unnlater å tjene penger på normalt vis. Eneste "fordelen" er kanskje at gjelda blir stående, dvs. når det er NAV som står for innkrevingen opparbeider far seg gjeld, og den forsvinner ikke.

her i huset skylder far meg/barnet ca 85000 NOK, etter 15 år med kun sporadisk bidragsbetaling. Til tross for at far de siste par årene har blitt trukket ekstra som nedbetaling av gjeld.

Men nå er han uten jobb - igjen. Dvs. det er han sikkert ikke, men det er vel en inntekt som ikke akkurat oppgis til norske skattemyndigheter.

Hva skjer da? intet bidrag - fra ene måneden til den andre. Og mulig jeg er dårlig til å planlegge, men -4000 i mnd plutselig merkes godt (neida, bidraget er ikke så høyt, det inkluderer nedbetaling av gammelt bidrag). Hadde faktisk merket -1500 og, om enn ikke så kraftig.

Så da må jeg sørge for ungen. Som vanlig. Vi er jo vant til det, men systemet stinker. Altfor lett for en uvillig bidragsyter til å snike seg unna.

Skrevet

Det er ikke så mye mer å gjøre regine... Det samme gjelder andre veien for de som betaler for mye i bidrag. Råtne egg i begge leire, og systemet er ikke godt nok til å fange opp og sanksjonere de som utnytter det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...