AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 Har laget et par ganger. Den første gangen var den best, men da hadde jeg litt mye olje i etter andre oppskrifter å dømme. Nå hadde jeg sånn sirka 200 gr gule erter (kokte selv, tinte) 2 små hvitløk fedd 2 skjeer tahini 2 skjeer olivenolje litt spisskummen salt og pepper Kan være at det blir bedre med mindre hvitløk? Skulle nesten smakt hos en som er flink til å lage hummus. Ellers kan jo man ikke vite hvordan den skal egentlig smake. Og de fleste oppskriftene inneholder jo ikke eksakte mengder heller. Folk skriver dei tar sånn sirka.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 Hummus skal lages av kikerter, ikke vanlige erter. Utenom det ser den forholdsvis lik ut som den jeg lager selv. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 Ok. Det er derfor kanskje det ikke blir likedans som den første gangen Den gangen kjøpte jeg en boks med det jeg trodde var erter på en innvandrerbutikk. Og da sa jeg til mannen i kassa at jeg skal lage hummus. Se der, nå lærte jeg noe i dag!
Nilma Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Jeg bruker alltid litt sitron i hummusen, det gir en frisk og god snert. To fedd hvitløk høres litt mye ut på såpass lite erter, ja. Det går jo an å starte med mindre, og så ha i mer om det behøves. Husk også at hvitløksmaken kommer mer frem etter at hummusen har stått en stund, så om den er litt tam med det samme er den gjerne passe etter at smakene har fått trekke en stund. (Og mener du kikerter, eller bruker du vanlige gule erter av typen man lager tradisjonell ertesuppe av? Det er kikerter som brukes i hummus, så om du brukte gule erter vil det nok smake litt annerledes.)
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Ja glemte sitronsaften. Den hadde jeg også oppi. Men ja, jeg brukte gule erter nå. Det var nok sikkert det som var gale her. Men er det så stor smaksforskjell mellom gule erter og kikkerter?
Nilma Skrevet 17. april 2012 #6 Skrevet 17. april 2012 Ja, jeg synes det er ganske store forskjeller, selv om de selvsagt har en del felles i form av å være belgfrukter. Kikerter beskrives ofte som nøtteaktige på smak, og det synes jeg ikke gule erter er. Dessuten synes jeg de har en litt annen konsistens, jeg innbiller meg at det vil være vanskeligere å få den gode kremaktige konsistensen på hummus med gule erter.
hobbychef Skrevet 19. april 2012 #7 Skrevet 19. april 2012 Enig med Nilma og kikerter må brukes, da blir det nok bra skal du se....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå