Gå til innhold

Høyreekstrem

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva vil det si å være høyreekstrem? Det er et mye brukt begrep, men det virker som om det opereres med forskjellige definisjoner. Her er noe av det som mange forstår med høyreekstrem:

1. En person som synes vi har for mange muslimer i Norge

2. En person som synes vi betaler for mye skatt

3. En person som sympatiserer med nazister og hater jøder

Hva vil det egentlig si?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil det si å være høyreekstrem? Det er et mye brukt begrep, men det virker som om det opereres med forskjellige definisjoner. Her er noe av det som mange forstår med høyreekstrem:

Hva vil det egentlig si?

Nr 2, ER det virkelig folk som mener at en er høyreekstrem da? Er man helt dum i hodet liksom? :P

Jeg vil kun si siste. At man synes vi har for mange muslimer i Norge, synes jeg ikke er et godt nok argument for å si at man er høyreekstrem.

Derimot, hvis man sympatiserer med nazister, jihadister og lignende og sier at det var synd at Hitler ikke utryddet flere jøder for eksempel- ja da synes jeg at man er høyreekstrem.

AnonymBruker
Skrevet

Høyreekstrem er en som ikke respekterer Kardemommeloven.

Dvs. det samme som venstreekstrem, bare med en annen idé om hvem som skal bestemme over deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så det er det samme som å sympatisere med mennesker som vil utrydde raser?

Skrevet

Det er et begrep vil burde kassert for lenge siden. Det betyr akkurat det folk ønsker at det skal bety i det øyeblikket de bruker det, og ingen gidder å definere det, selv om dette er høyst nødvendig på grunn av det ovennevnte. Begynner nesten å bli sånn at man kan avskrive enhver debattant som i det hele tatt bruker uttrykket, siden det stort sett utelukkende er en slags dysfemisme uansett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En høyreekstrem er en som er mindre intelligent enn resten av samfunnet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil det egentlig si?

Det er et sekkebegrep som er så vidt at det omfatter alt og ingenting, og også folk med helt motsatte meninger (av typen typen ytterliggående islamofobe sionister og nazister f.eks.). Man bør heller omtale folk med mer presise begreper. Det finnes ikke noen definisjon av høyreekstrem utover at det er et sekkebegrep for mange ulike ideologier ansett som "høyreorienterte".

• Liker 2
Skrevet

Det er et sekkebegrep som er så vidt at det omfatter alt og ingenting, og også folk med helt motsatte meninger (av typen typen ytterliggående islamofobe sionister og nazister f.eks.). Man bør heller omtale folk med mer presise begreper. Det finnes ikke noen definisjon av høyreekstrem utover at det er et sekkebegrep for mange ulike ideologier ansett som "høyreorienterte".

Enig, Alt fra gamle åttiåringer til andre kan være det, men

mitt inntrykk er at det gjerne er mennesker som ikke har lest historie,

Skrevet (endret)

Så det er det samme som å sympatisere med mennesker som vil utrydde raser?

Høyreekstremisme er et veldig vidt begrep, det kan innebære rasisme slik som du nevner, men ikke nødvendigvis.

Ideologier som innebærer en eller flere av disse elementene defineres ofte som høyreekstreme.

-Rasisme

-Nazisme

-Sterk nasjonalisme

-Anti innvandring

-Antisemmitisme

Endret av meh
  • Liker 1
Gjest MirrMirr
Skrevet

Høyreekstremisme er et veldig vidt begrep, det kan innebære rasisme slik som du nevner, men ikke nødvendigvis.

Ideologier som innebærer en eller flere av disse elementene defineres ofte som høyreekstreme.

-Rasisme

-Nazisme

-Sterk nasjonalisme

-Anti innvandring

-Antisemmitisme

Du sier her "en eller flere". Jeg er hovedsakelig enig i det, hvis man hadde sagt "rasisme" alene eller "nazisme" alene for eksempel, men "anti-innvandring" alene synes jeg ikke er nok til å bli gitt begrepet høyreekstrem. Selvfølgelig vil jeg påpeke at det spørs jo hvor anti-innvandring man er, for det finnes klart nyanser her.

For å ta meg selv som et eksempel, jeg har venner innen forskjellige farger, etnisiteter og religioner, og jeg har ingen som helst problemer med dem. Å vite mest mulig om andre religioner og kulturer er et musst, synes jeg. Man skjønner så mye mer når man er åpen i motsetning til hva man gjør når man er lukket og ser bare rett frem.

Likevel, jeg synes at man kan begrense en type innvandring litt, men jeg ser ikke på meg som "antiditt" eller høyreekstrem for det.

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Å være høyreekstrem betyr at man synes noen kulturer, raser eller nasjoner er bedre enn andre.

Anonym poster: 1ba3ff2bced20b998a8624bb97ada33f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...