Gå til innhold

Fjerne mandler, ledsager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Har fått time til å fjerne mandler, har et par timers reisevei til sykehuset. Har planer om å reise alene til og fra sykehuset, med buss eller tog. Noen som vet om det er veldig viktig å ha med en ledsager, med tanke på reisen tilbake? Vil jeg være i grei nok form til å dra hjem alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mening er at du ikke skal ta kollektivtransport hjem. Jeg fjernet mandlene mine for et par år siden, og hadde ikke klart å ta buss eller tog hjem. Hadde vondt og var veldig kvalm og måtte kaste opp flere ganger på tur hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt hatt med ledsager. Jeg var ganske omtåket etter operasjonen, og da var det veldig greit å ha en annen som fulgte med og passet på at alt gikk greit.

Når det er sagt klarer du deg sikkert også fint alene. Bare pass på at du får nok tid på sykehuset før du skal dra tilbake, slik at du ikke er veldig omtåket. Planlegg godt slik at du har med deg minst mulig ting og planlegg og forbered deg slik at du går minst mulig. Bruk drosje fra sykehuset rett til jernbanestasjonen/bussterminalen selv om det ikke er lange stykket å gå. Pass på at du får kjøpt smertestillende like etter sykehusbesøket. Forbered lapper med adresser/tekst slik at du slipper å snakke.

Noen blir dårlige/kvalme etter operasjonen (man reagerer ulikt på narkosen), og en del er trøtte. Jeg ville (på en lapp) bedt konduktøren/bussjåføren om å passe på at du kom av på riktig stopp, i tilfelle du sovner under reisen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke mulighet til å ha med noen, da jeg kommer til å være borte fra tidlig om morgenen til sent på kvelden. Alle jeg kjenner jobber jo. Men jeg skal være på sykehuset i 4-5 timer etterpå fikk jeg beskjed om. Regner med at de kan ordne med taxi for meg til stasjonen.

Har også vært under narkose flere ganger før, og vet jeg reagerer bra på det. Så da satser jeg på at det går greit å komme alene. Står heller ikke noe om ledsager i papirene jeg fikk tilsendt.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal være på sykehuset såpass lenge etterpå går det nok veldig bra.

Da jeg tok mandlene var jeg ute rundt to timer etter at jeg gikk inn. Jeg var student, og det var uaktuelt å betale masse for drosje hjem. Jeg gikk ca 600 m til bussen, og ca 300 meter fra bussen og hjem. Det gikk greit, men jeg var veldig glad jeg hadde med meg ledsager :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann.

Nå vet ikke jeg hvordan prosedyrer det er på sykehuset du skal opereres ved, men jeg fjernet selv mandlene for halvannet år siden og husker endel fra det ;)

Jeg vil absolutt anbefale å ha med deg en ledsager. I følge retningslinjene ved sykehuset jeg ble operert måtte det faktisk være en person som hentet meg (faktisk!) og var med meg det første døgnet etter operasjon pga blødningsfare.

Nå hadde jeg ikke blødning det første døgnet etter operasjon, men opplevde en arterieblødning etter 8 dager når skorpen løsnet. Grunnet mulighet for reblødning er det også meget smart å oppholde seg i "grei" avstand til sykehus de første 14 dagene etter operasjon, dvs ikke reise på hyttetur uten mobil dekning osv - selv om du føler deg bra.

Selv om du har hatt narkose flere ganger tidligere og vet du responderer godt så vær heller litt ekstra forsiktig. Det er et kirurgisk inngrep, og godt å bli "passet" litt ekstra på. Du har ikke en mor/bestemor/tante/onkel/venn som kunne hentet deg etterpå og kjørt deg hjem?

Ps. Ta forhåndsregler ift mat. Jeg anbefaler innkjøp av saftis, gele og vaniljesaus. Evt kald/frossen fruktmos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I papirene jeg har fått står det tydelig og understreket at jeg må ha noen hos meg første natta, og det har jeg ordnet med :) Står ingenting om ledsager, derfor jeg ble litt usikker.

Når jeg har nesten 3 timer reisetid hver vei, pluss ca. 5 timer på sykehuset er det vanskelig å få med noen, eller få noen til å hente meg. Har ikke noe familie i nærheten heller. Og føler ikke jeg kan forvente at venner setter av en hel dag til det. Vil jo helst klare meg selv... I tillegg er det ganske dyrt med reise.

Regner med at sykehuset hadde opplyst om det var et krav med ledsager. Og når jeg skal ligge der til observasjon så lenge som 4-5 timer regner jeg med at jeg er i ganske grei form når de sender meg hjem!

Tar sjansen på at jeg ikke besvimer på toget eller noe, også tar jeg taxi til og fra om det er behov for det.

Skal huske å fylle opp fryseren med masse is, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt sykehuset og hørt om du kan overnatte og heller dra hjem dagen etter.

Siden man aldri kan vite hvilken form man er i på forhånd, ville det beste være at du har denne muligheten.

At du har vært i narkose før, sier lite om hvordan du vil være etter denne operasjonen. Jeg er operert så mange ganger at jeg ikke gidder telle, men har aldri vært så dårlig som etter mandeloperasjonen. Mye av det kom selvfølgelig av kvalmen pga blod i magesekken,og det lettet litt da dette var vel oppe, men...

Uansett er det fantastisk å være kvitt disse små problemkulene, så du kan glede deg til du er ferdig. :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...