Gå til innhold

Småbarnsmor på Facebook 24/7

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du bør heller få deg et liv selv i stedet for å blande deg oppi andre sitt. Ærligt talt, melde noen til barnevernet fordi du synes de tilbringer for mye tid på facebook... Hva har du røykt???

En mor som er hjemme med barn og som sitter på facebook hele dagen syns også jeg er bekymringsverdig. Greit at noen klarer tenke litt lenger enn sin egen nese (som deg)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en småbarnsmor som leser bøker hele tiden. Hun leser sikkert 1 bok om dagen, og noen ganger får hun begynt på bok nr.2.

Hun går på biblioteket i gang i uken og låner flere 10-talls bøker som hun leser ut iløpet av en mnd.

Hun pleier å sitte i godstolen eller i sofaen om barna hennes leker inne, og om de er ute i hagen sitter hun i gresset eller i hagestolen og leser.

Hun leker sjelden med de, og sitter stadig med nesa i en bok. Barna er mer eller mindre overlatt til seg selv, utenom måltider og når det er vasketid eller leggetid.

T.o.m. når vi er på besøk kan hun finne på å lese litt i en bok! Hun sniker det til seg om vi i et lite øyeblikk prater i mobil, leker med barna eller skal på do, DA drar hun raskt frem boka.

Jeg vil tro disse barna blir mer forsømt enn de som sitter på FjesBok! Burde jeg ringe barnevernet også? :gjeiper:

Kanskje ikke ringe barneværnet, men ta en prat med hun.

For det su beskriver er ikke normalt.

Tro meg, for jeg har vært der selv.

Blir "avhengig" av å lese på lik linje med at mange blir avhengig av spill og facebook, og bare det at hun faktisk leser mens hun har besøk er et veldig bekymringstegn.

Vil anbefale deg å holde et øye med denne venninen din, for dette er ikke noe heldig situasjon.

Å lese blir som en slags rus, om man må legge fra seg boka får man nesten noe som ligner abstinenser.

Det er helt forferdelig!

Blir rett og slett irritert om det kommer folk uanmeldt, eller om noen krever oppmerksomhet fra deg slik at du må legge boka bort.

Og man rekker knapt å bli ferdig med den ene før man hiver seg over den andre, er ikke i stand til å legge den fra seg om kvelden før man er ferdig med hele boken.

Jeg er veldig klar over dette problemet hos meg selv, gikk en stund før jeg oppdaget at det måtte være noe grunnleggende som var feil i livet mitt siden jeg hadde dette enorme behovet for virkelighetsflukt.

Så jeg tok tak i det, og nå hender det bare en og annen gang at jeg kjøper meg en bok som jeg leser ut i ett strekk.

Skrevet

Ikke for å være positiv til FB -oppdateringer kontinuerlig, for det er noe jeg irritere meg mest over, men det er jeg tenker på: Her sitter det folk som klager på at mor er for lite mentalt tilstede fordi unger ( som nevnt tidligere på 1 og 3 år) krever masse stimuli... Hvordan i alle dager ble det folk av min generasjon? Jeg vokste opp på 70-tallet. Min mor var hjemmeværende, men hun var opptatt med andre ting (les husarbeid og røyking) enn å stimulere/leke med meg. Jeg var enebarn til jeg var over 5 år, det var ingen barn å leke med innen et par km omkrets, og min mor hadde ikke bil, så jeg hadde kun meg selv å leke med. Men jeg kan ikke se at jeg har tatt skade av dette. Jeg både leste og skrev før jeg begynte på skolen, jeg kan aldri huske at jeg kjedet meg..I følge enkelte av dem som skriver her så burde jeg vært helt ødelagt av en slik barndom.

Jeg er sikker på at disse barna i startinnlegget har det helt greit selv om mor ikke leker med dem eller stimulerer dem hele dagen. Ingen barn har vondt av å lære å leke alene. Problemet i dag er at mage barn er overstimulert, og totalt blottet for oppfinnsomhet og fantasi til å finne op hva de kan gjøre når apparatet rundt ikke ordner opp for dem.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barn har like vondt av å ikke få leke i fred fra ivrige voksne som de har av å aldri bli stimulert.

Gjest Okusan
Skrevet (endret)

Barn har like vondt av å ikke få leke i fred fra ivrige voksne som de har av å aldri bli stimulert.

Poenget er vel ikke at alternativet til FB er å leke vilt og masse med barna alle døgnets våkne timer og overstimulere dem. Enig med alle de som sier at barn ikke trenger å bli stimulert og lekt med hele tiden, de har godt av å finne på ting selv.

Jeg tror bare at internett har en helt spesiell tiltrekningskraft som kan være vanskelig å styre, og at man lett blir blind i forhold til eget bruk. Du tror du er til stede, fordi du er i det samme rommet, men er mentalt et helt annet sted.

Internett suger til seg oppmerksomhet, nesten uten at man er klar over det. Jeg har (ellers høflige og godt oppdratte) bekjente som nå uten blygsel spør om å få låne pc'en midt i en bedre middag, de "må bare" sjekke noe. Og jeg setter spørsmålstegn ved barn som vokser opp med foreldre som hele tiden "må bare" eller "skal bare sjekke", eller såvidt kikker opp fra pc'en og svarer "Hmmmmh...?" til halvparten av det ungene prøver å si. Eller skvetter opp fra familiemiddagen hver gang det plinger i mobilen.

Akkurat den effekten har jeg aldri sett når det gjelder bøker, Bølle, så jeg synes ikke sammenligningen er helt gangbar på det generelle

planet ;)

Tillegg: Kom på en spesielt fascinerende tur til McDonald's for et par uker siden, der vi satt ved siden av en mann med to barn. Faren pratet i mobilen gjennom absolutt hele måltidet- fra de kom og til de gikk. Etterpå var han sikkert veldig fornøyd med seg selv, han hadde jo gjort noe hyggelig med barna sine...

Endret av Okusan
AnonymBruker
Skrevet

Å oppdatere en status tar noen få sekunder. Det går helt fint an å ta godt vare på sine to små og samtidig oppdatere facebookstatusen sin et par ganger. Jeg har mange småbarnsmødre på min facebook som oppdaterer i hytt og pine. Og de er fortsatt gode, tilstedeværende mødre.

Jeg var en av de første 3000 nordmennene som registrerte seg på Facebook, på et tidspunkt de aller fleste ikke hadde hørt om nettstedet. Facebook er et nettsted for studenter. Facebook-hypen var over sommeren 2007. Å sitte og oppdatere Facebook-statusen sin dagen lang mange år etter at nettstedet mistet sin interesse er latterlig. Jeg logger meg på Facebook-kontoen min kanskje en håndfull ganger i året.

Skrevet

Jeg var en av de første 3000 nordmennene som registrerte seg på Facebook, på et tidspunkt de aller fleste ikke hadde hørt om nettstedet. Facebook er et nettsted for studenter. Facebook-hypen var over sommeren 2007. Å sitte og oppdatere Facebook-statusen sin dagen lang mange år etter at nettstedet mistet sin interesse er latterlig. Jeg logger meg på Facebook-kontoen min kanskje en håndfull ganger i året.

hipster-cat.jpg

• Liker 8
Skrevet

Facebook er et nettsted for studenter.

Det var opprinnelig ment som det ja. Er ikke slik nå lenger. Og å si at Facebook har mistet "hypen" er vel å ta litt hardt i. Nettsamfunnet er mer populært en noen gang.

Gjest Marmot
Skrevet

Det er vel ingen hemmelighet, at noen konstant sitter med telefonen i hånden og spiller/er på fb, mens de er sammen med barna sine.

De forsømmer jo barna, for selv om det er små barn merker de jo at mor ikke er "helt tilstede".

Det mener jeg også, men ikke nødvendigvis at det er noe barnevernet må kontaktes om.

Gjest Seajewel
Skrevet

Jeg kjenner en småbarnsmor som strikker hele tida! Hun handler haugevis med garn, tilogmed barna leker at garnnøstene er dukker! Hun sitter i godstolen og strikker og strikker og tar til og med frem strikkingen når hun har besøk! Ungene går ikke i annet enn strikkaklær og det virker ikke som at hun gjør stort annet enn å strikke. Bør jeg ringe barnevernet?

:lur:

• Liker 4
Gjest Matmor
Skrevet

Det er ikke en sak for BV, det er jeg ganske sikker på ;)

De har andre og langt alvorligere ting å ta seg av.

Men jeg skjønner likevel hvor du vil, for utsagn som dette:

... synes jeg rett og slett er litt skumle.

Det er klart ungene tar skade av at mor og/eller far prater i mobilen, sjekker nettet og oppdaterer statusen annethver minutt hele døgnet. Rett og slett fordi man da er mentalt fraværende, noe barna merker veldig godt. Vi vet jo selv hvor irriterende det er å ha en samtale med en som sjekker telefonen eller pc'en hele tiden, eller har et halvt øye på TV'en. At mor eller far logger seg på av og til er en ting, men når det står i bakgrunnen hele dagen er det naivt å tro at det ikke går ut over barna.

"Et halvt øye", mens ungene går på selvstyr, er i min bok ikke godt nok. Her hjemme har vi datafrie soner som alle må rette seg etter. Mor og far også, ja! ;)

Helt enig med deg. Her i huset er det ikke data så lenge barna er våkne. Har en på 7 mnd og en på 3 år.

Skjønner ikke hvordan folk har tid til å sitte på nette hele tiden. Nå sover lille tass og jeg driver å lager neste ukes posjon med middagsmat til lille knøtt. På dagen er 3 åringen i barnehagen, da er det lek og mating med minsten. Husarbeid gjøres når barnet sover. Når det er våkent er det turer ute, leking med klosser og rangler, øving på å prate og annen stummulering. Når 3 åringen kommer hjem er det middag, så er det leking med lego med 3 åring og annen lek med den minste frem til di går i sengs kl 19. Etterpå er det å gjøre husarbeid, vaske klær, lage ferdig så mye av middagen til dagen etter for at dette ikke skal ta tid fra minsten, stryke klærne til mannen. Så er det 1 time med prat og kaffe med mannen for jeg legger meg kl 23. Dagen etter er det opp kl 05.30 for å forbrede frokost til alle sammen og brette sammen resten av klærne før huset våkner.

• Liker 1
Skrevet

skjønner ikke hvorfor folk får seg unger, viss de heller vil sitte på facebook dagen lang.. Tragisk :tristbla:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg kjenner en småbarnsmor som strikker hele tida! Hun handler haugevis med garn, tilogmed barna leker at garnnøstene er dukker! Hun sitter i godstolen og strikker og strikker og tar til og med frem strikkingen når hun har besøk! Ungene går ikke i annet enn strikkaklær og det virker ikke som at hun gjør stort annet enn å strikke. Bør jeg ringe barnevernet?

:lur:

Ja, gjør det. Så får folka i BV noe å le av på lunsjrommet.

Forresten så kan du droppe det store tomrommet i innlegget ditt.

Deler av innlegg er slettet.

Mvh Sulosi.

Endret av Sulosi
Skrevet

Jeg har facebook oppe hele tiden når jeg er hjemme, oppdaterer av og til veldig ofte, men det betyr ikke at ungen ikke får oppmerksomhet og det andre hun trenger.. Når jeg oppdaterer har jeg fått litt tid til å sitte bak dataen. Da sover ungen, leker eller er med barnefaren.

Så det hun driver med er nok helt ufarlig. Ungen får nok det h*n trenger..

Skrevet

Her i huset er det ikke mye vits å dra frem mobilen eller pcen når ungene er våkne, de kommer fykende og trykker i vei, så det er bare å pakke det bort med en gang.

Jeg synes man burde tenke litt over sin nettbruk når ungene er våkne, nå når man har smartelefoner og nettbrett så blir det veldig lett å være online omtrent hele tiden. Man er aldri 100% tilstede i situasjoner og virker fjern ovenfor barna. Også rimelig irriterende hvis man tar seg tid til å møte venner på kveldene feks, og de sitter konstant og fikler med telefonene sine isteden for å være tilstede i situasjonen sammen med dem man faktisk skal møte.

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkelser og avsporing.

Mvh Sulosi.

Gjest HunterLady
Skrevet

Det er så og si umulig å ikke være tilstede med en ettåring og en tråring i hus. Dette er en alder der en ikke bare kan "sette barna vekk" til å gjøre andre ting. De krever, MYE! Jeg kan umulig tro at denne moren har tid til å spille så mye. Mulig at hun spiller når de sover, noe de som regel gjør på dagtid i disse aldersgruppene. Hva hun bruker pausene på, er for guds skyld ikke din sak.

Men værsågod, ring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...