Gå til innhold

Småbarnsmor på Facebook 24/7

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gammel skolevenninne som venn på facebook. Bor et godt stykke unna så vi har ikke så mye kontakt utover litt på FB av og til.

Reagerer litt på hennes tidsbruk på FB. De få gangene jer er inne å ser i loggen så er det oppdateringer fra henne hele tiden. Har flere ganger klikket innom profilen, har på det meste sett 15-20 oppdateringer og spill osv fra henne i timen. Starter gjerne i 7-tiden om morgenen med god morgen og avsluttes gjerne i 23-24-tiden med god natt...

Hun er hjemmeværende med to barn på 1 og 3 år... Burde jeg bli bekymret for disse barna? de har vel ikke godt av en mor som sitter på facebook hele dagen lang?

Jeg driver ikke overvåking, har bare blitt litt rystet over å se så mye oppdateringer til en hver tid de gangene jeg er inne. Og det viste seg jo at det var jo ikke bare tilfeldige sammentreff at oppdateringene kom de gangene jeg så...

Burde jeg rett og slett sende en bekymringsmelding til barnevernet??

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke! Herregud, du virker jo helt blåst..

• Liker 16
Skrevet

Ja, gjør det så får du dumma deg ut litt til....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, gjør det så får du dumma deg ut litt til....

Så jeg "dummer meg ut" ved å bekymre meg over at to små barn har en mor som sitter på facebook hele dagen? Hallo!!! Har han barn så får man ta seg av dem!

• Liker 2
Gjest Seajewel
Skrevet

Å oppdatere en status tar noen få sekunder. Det går helt fint an å ta godt vare på sine to små og samtidig oppdatere facebookstatusen sin et par ganger. Jeg har mange småbarnsmødre på min facebook som oppdaterer i hytt og pine. Og de er fortsatt gode, tilstedeværende mødre.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Å oppdatere en status tar noen få sekunder. Det går helt fint an å ta godt vare på sine to små og samtidig oppdatere facebookstatusen sin et par ganger. Jeg har mange småbarnsmødre på min facebook som oppdaterer i hytt og pine. Og de er fortsatt gode, tilstedeværende mødre.

Det er vel spilloppdateringer det dreier seg om, mom jeg ikke tar mye feil?

Disse tar det ikke bare noen få sekunder å oppdatere.

• Liker 1
Skrevet

Så jeg "dummer meg ut" ved å bekymre meg over at to små barn har en mor som sitter på facebook hele dagen? Hallo!!! Har han barn så får man ta seg av dem!

Ja, da dummer du deg ut.

• Liker 1
Gjest Seajewel
Skrevet

Det er vel spilloppdateringer det dreier seg om, mom jeg ikke tar mye feil?

Disse tar det ikke bare noen få sekunder å oppdatere.

Vel, småbarn har formiddagsdupp ,så kanskje hun kobler av da med å spille? Ikke vet jeg. Men det er fullt mulig at hun er tilstedeværende for om hun bruker tid på noe så meningsløst som spill...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

ca halvparten spill og halvparten statuser... 15-20 i timen hver dag ut fra et raskt overblikk.Det er ikke "noen ganger" som nevnes over.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er småbarnsmor og sitter myye på FB.

Laptopen står på salongbordet og barna leker på gulvet ved sidenav....

Ser ikke noe problem i det! Jeg har jo ett halvt øye med de hele tiden, og spør de om noe får de svar.

Så tror ikke du skal henge deg opp i dette. At hun gidder å legge ut statuser hele tiden, er jo hennes problem...

• Liker 3
Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Det er vel ingen hemmelighet, at noen konstant sitter med telefonen i hånden og spiller/er på fb, mens de er sammen med barna sine.

De forsømmer jo barna, for selv om det er små barn merker de jo at mor ikke er "helt tilstede".

Selv har vi data/mobilfri når vi kommer fra jobb/bhg til frøkna har lagt seg. Merket selv at mobilen ble en tidstyv. Skulle bare sjekke mail, skulle bare sjekke nyheter osv...

Ungene har godt av at man er tilstede, ikke bare sitter på data/telefon selv om de leker på gulvet, eller ser på tv.

For uansett om man sitter der med et halvt øye og svarer, så er man ikke tilstede.

Men det er nok ingen ting å sende bekymringsmelding om desverre.

Endret av Annaires
  • Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke noe problem i det! Jeg har jo ett halvt øye med de hele tiden, og spør de om noe får de svar.

Så tror ikke du skal henge deg opp i dette. At hun gidder å legge ut statuser hele tiden, er jo hennes problem...

Du har et halvt øye med dem hele tiden, og når de spør får de svar??? Vil våge å påstå at barn trenger litt mer stimuli enn en mor på facebook som ofrer et halvt øye og gir de svar når de spør...

• Liker 13
Gjest Tassen
Skrevet

Skjønner at du syns det er rart. Selv er jeg tobarnsmor, og er innom facebook innimellom, men ikke hver dag og ikke gjennom hele dagen. Når ungene leker og sover, så kan man jo godt sjekke "facen". Å kontakte barnevernet er drøyt. De kommer ikke til å ta dette på alvor, de har andre og mer alvorlige ting å drive med.

Skrevet

hvis du virkelig er bekymret for disse barna syns jeg heller du skal ta deg en prat med henne. er bare unødvendig å sende en bekymringsmelding til bv ang. dette. nå vet jeg jo ikke om hun bor alene med disse barna,? eller hvordan person hun er gennerelt. men som sakt er du så bekymret så snakk med henne. vær en god veninne i steden for å løpe å sladre til bv. ;)

Gjest Seajewel
Skrevet

Det er iallefall viktig å være ikke bare fysisk men også mentalt tilstede med barna, hvis ikke blir de understimulert... Å holde et halvt øye med de, den lille tida man har sammen, syns jeg er lite. Å leke på gulvet med barna når man har tid, må jo begge deler ha glede av. Det er jo så mye gøy man kan gjøre, annet enn å sitte konstant med tidstyver som mobil og pc.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bør heller få deg et liv selv i stedet for å blande deg oppi andre sitt. Ærligt talt, melde noen til barnevernet fordi du synes de tilbringer for mye tid på facebook... Hva har du røykt???

• Liker 2
Gjest Okusan
Skrevet (endret)

Det er ikke en sak for BV, det er jeg ganske sikker på ;)

De har andre og langt alvorligere ting å ta seg av.

Men jeg skjønner likevel hvor du vil, for utsagn som dette:

... synes jeg rett og slett er litt skumle.

Det er klart ungene tar skade av at mor og/eller far prater i mobilen, sjekker nettet og oppdaterer statusen annethver minutt hele døgnet. Rett og slett fordi man da er mentalt fraværende, noe barna merker veldig godt. Vi vet jo selv hvor irriterende det er å ha en samtale med en som sjekker telefonen eller pc'en hele tiden, eller har et halvt øye på TV'en. At mor eller far logger seg på av og til er en ting, men når det står i bakgrunnen hele dagen er det naivt å tro at det ikke går ut over barna.

"Et halvt øye", mens ungene går på selvstyr, er i min bok ikke godt nok. Her hjemme har vi datafrie soner som alle må rette seg etter. Mor og far også, ja! ;)

Endret av Okusan
  • Liker 7
Skrevet

Synes også det er trasig å se. Har et familiemedlem som er på samme måten. Når kvelden kommer og jeg sjekker FB så er det hauger med oppdateringer og bilder fra henne. Tenker hun kjeder seg veldig hjemme. Oppdaterer via mobil når hun er ute med ungene. Vi vet alt hun gjør fra morgen til kveld.

"Frida sjekket inn at Stellerommet på Obs via mobile" *stønn*

Skrevet

Jeg kjenner en småbarnsmor som leser bøker hele tiden. Hun leser sikkert 1 bok om dagen, og noen ganger får hun begynt på bok nr.2.

Hun går på biblioteket i gang i uken og låner flere 10-talls bøker som hun leser ut iløpet av en mnd.

Hun pleier å sitte i godstolen eller i sofaen om barna hennes leker inne, og om de er ute i hagen sitter hun i gresset eller i hagestolen og leser.

Hun leker sjelden med de, og sitter stadig med nesa i en bok. Barna er mer eller mindre overlatt til seg selv, utenom måltider og når det er vasketid eller leggetid.

T.o.m. når vi er på besøk kan hun finne på å lese litt i en bok! Hun sniker det til seg om vi i et lite øyeblikk prater i mobil, leker med barna eller skal på do, DA drar hun raskt frem boka.

Jeg vil tro disse barna blir mer forsømt enn de som sitter på FjesBok! Burde jeg ringe barnevernet også? :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Litt tid på Facebook er jo helt greit. Går fint an å oppdatere statusen kort mens barna spiser for eksempel, men jeg reagerer, som deg, på at det er så ofte.

En 1 åring, og spesielt en 3 åring som går hjemme må få MYE stimuli, og det får de ikke av å leke fritt med seg selv hele tiden. Man bør også vise barna at man er tilstede. Ikke sitte med trynet inn i pcen hele dagen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...