Gå til innhold

Selvmordstanker


Gjest Rikke

Anbefalte innlegg

Hva vil det egentlig si å være suicidal, og når blir det alvorlig nok til at man kan/bør fortelle noen om dette? Jeg tenker på selvmord og måter å gjøre det på hele tiden, og har skikkelig lyst til å dø - jeg orker ikke å leve mer. Men jeg er så feig, jeg tør liksom ikke å gjennomføre. Så da er det kanskje ikke på ordentlig? Selvom jeg tenker på det vet jeg ikke om jeg noengang kommer til å gjøre det... Så hva skal jeg gjøre? Er det normalt å tenke som jeg gjør, eller burde jeg fortelle til noen? I tilfelle hvem? Hva skjer hvis jeg f.eks sier det til legen? Jeg vil jo ikke han skal tro at jeg er helt gal heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med legen din, og han/hun vil henvise deg til psykolog. Uansett om det er en reell fare for at du vil ta ditt eget eller ikke, bør du få hjelp til å takle det som gjør at du tenker i de baner i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snakke med legen er det lureste. Han/hun vil ikke tro at du er "gal" (hva nå det egentlig er), men snarere at du har et problem du trenger hjelp med. Fortell det gjerne til noen andre du stoler på også, det hjelper ofte.

Sånne tanker ødelegger evnen vår til å se vår egen situasjon objektivt, så du bør ikke vente med å søke hjelp. Synes du f.eks. ikke det blir feil at du anser deg som "feig" fordi du ikke gir etter for negative tanker? Vil du ikke ha et liv der du ikke føler det på denne måten, snarere enn ikke noe liv i det hele tatt?

Denne tråden blir antakelig snart stengt pga. KGs regler om dette emnet, men moderator pleier å legge ut noen telefonnumre til tjenester med fagfolk man kan snakke med om slike ting. Prøv gjerne å ringe en av disse for å få råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det er vanligere enn hva folk flest er klar over.

Men du har stilt tingene litt på hodet her. Det som er feigt, er å gjøre alvor av det. Man stikker rett og slett av, istedenfor å holde ut.

Syns du skal ta en prat med lege eller psykolog, ja. Du bør ikke gå med det alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Rikke

Selvmordstanker tillates ikke på Kvinneguiden. Her inne kan man ikke vite hvem som har kompetanse til å hjelpe, og selv om du sier dette ikke gjelder deg kan denne typen tema trigge andre med selvmordstanker.

Vi oppfordrer alle med slike tanker til å ringe Mental Helse, telefonnummeret er 116 123. Telefonen er døgnåpen. Man kan også bruke internettsida http://www.sidetmedord.no/ Der treffer du mennesker som du kan prate med og få råd av.

Lykke til.

Tråden stenges.

Sophie-Ann, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...