Gå til innhold

Kan man bli allergisk mot alkohol?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drakk utrolig mye før. Det gikk i dop og fyll hver dag i kanskje et halvår. Jeg kunne drikke helt utrolig mye uten å bli fyllesjuk i det hele tatt.

Jeg bestemte meg til slutt for at nok er nok. Jeg måtte få orden på livet mitt. Jeg slutta helt med alle berusende midler et halvår. Det var tøft, men etter hvert hadde jeg ikke så utrolig lyst på det lenger. Da begynte jeg forsiktig å drikke igjen og prøve å feste med kun alkohol, men det går bare ikke. Jeg tåler ikke alkohol i det hele tatt! To drinker og jeg blir liggende og spy hele kvelden. Spiller ingen rolle om det er øl, vin eller sprit. Jeg tåler ingenting. Det hender jeg har greid å drikke en del vin, for så å spy hele dagen etterpå.

Jeg er egentlig ikke så veldig glad i alkohol. Jeg føler jeg er ferdig med å feste, men jeg lurer på hva det kan være. Har hørt ofte at det kan være noe i drinken man ikke tåler, men jeg blir dårlig av alle drinker, øl og vin.

I dag drakk jeg to drinker med littegrann gin i, og nå er jeg kjempekvalm og helt tom for energi.

Kan man bli allergisk mot alkohol på denne måten? Eller har jeg bare fått MYE lavere toleranse etter månedene uten rusmidler?

Jeg er 21 år gammel.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, ved overeksponering kan man bli allergisk mot alkohol.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, ved overeksponering kan man bli allergisk mot alkohol.

TS her

Har du noen kilder eller noe? Er litt interessert i hvordan dette fungerer.

AnonymBruker
Skrevet

Det er korrekt at ved overeksponering kan man utvikle en intolleranse.

Alkohol er jo ikke sunt for kroppen uansett, og hjernen husker hvor ille det stoffet er mot kroppen. Videre finnes det mennesker som mangler et enzym for å forbrenne alkohol skikkelig ("aldehyd dehydrogenase"). Disse vil bli ganske så syke etter alkoholinntak, da det dannes store mengder eddikliknende stoffer i kroppen som følge av at alkohol ikke forbrennes på vanlig måte.

Skrevet

Jeg vet om en som er blitt allergisk. Tåler ikke hånddesinfeksjon heller. Klør i halsen når han drikker.

Jeg tålte mye bedre alkohol før når var ung. Dersom jeg får i meg "feil" rødvin og for mye miks av alkohol blinket så dårlig at jeg ligger rett ut til 19-20 på kvelden dagen etter. Kanskje jeg kan drikke litt vann i 17-tiden. Helt grusomt.

Men at du ikke tåler to drinker er litt rart. Men gratulerer med at du kom deg ut av den onde trenden. Håper det retter seg litt med tiden. Kos å kunne nyte litt vin og drinker. Kan jo hende det går over etterhvert. Kanskje høre med doktor dyregod?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...