Gå til innhold

Får UVI hele tiden. :(

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken har seg slik at hver eneste gang jeg har sex så får jeg urinveisinfeksjon. Jeg må gå til legen for å konstatere UVI, og få UVI-medisin. Har til og med tatt klamydiatest bare for å sjekke at jeg ikke har klamydia, siden legen mente at UVI kunne tyde på klamydia.

Hva kommer dette av?? Er så drittlei.. Kan omtrent ikke ha sex før jeg får UVI og dette fører også til at jeg nærmest gruer meg til å ha sex siden jeg bare får svie og kløe, og noen ganger begynner det å lukte sterkt av urin.

Jeg vasker meg ikke med for mye hard såpe der nede og sexpartneren min vasker seg også.. Dette har skjedd med omtrent alle partnerne jeg har hatt, og det er 5 stk. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ellers er det gamle gode råd som tranebær, c-vitamin og masse væske. 

En annen ting: hvor lang antibiotikakur pleier du å få? :)

Endret av ninuska_
Skrevet

Jeg sliter med akkurat det samme og ble henvist til urologi for å se om det var noe galt i urinrør/blæra. De fant ikke noe men jeg begynte på antibiotika forebyggende (1 pille hver kveld) og dette har hjulpet meg veldig! Du må også huske å tisse etter samleie eller onanering slik at du får alle bakterier ut. Og ta tranebærtabletter/juice. Dette hjelper til en viss grad =)

Lykke til =)

Skrevet

Saken har seg slik at hver eneste gang jeg har sex så får jeg urinveisinfeksjon. Jeg må gå til legen for å konstatere UVI, og få UVI-medisin. Har til og med tatt klamydiatest bare for å sjekke at jeg ikke har klamydia, siden legen mente at UVI kunne tyde på klamydia.

Hva kommer dette av?? Er så drittlei.. Kan omtrent ikke ha sex før jeg får UVI og dette fører også til at jeg nærmest gruer meg til å ha sex siden jeg bare får svie og kløe, og noen ganger begynner det å lukte sterkt av urin.

Jeg vasker meg ikke med for mye hard såpe der nede og sexpartneren min vasker seg også.. Dette har skjedd med omtrent alle partnerne jeg har hatt, og det er 5 stk. :(

Samme her, fikk resept på forebyggende antibiotika, men har ikke trengt det foreløpig da jeg fant noe som funka. 1. Dusj alltid samme dag. Vask særlig bak, og ingen bommelom mellom dusj og sex (!) Ja, høres ekkelt ut, men de fleste tilfeller av UVI skyldes dine egne e-coli bakterier.. Pass på at partner har dusja den dagen og. 2. Tiss helst litt før og definitivt like etterpå. Innen 15 minutter! Dette skyller ut bakteriene forhåpentligvis før de rekker å komme så langt 3. Dette er make it or break it for meg: Ta en dobbel dose C-vitamin av typen bio-c eller noe sånt, sterke tabletter som du får på helsekost på 750 gram hver og drikk et par glass vann, enten like før eller innen en time etterpå. Det må være såpass, pingle-c-vit, appelsinjuice eller tranebær er ikke kraftig nok. Og 4: ALDRI to ganger på samme dag!

Det er faktisk ikke SÅ mye stress som det høres ut som, det kjipeste er at man må springe på do med en gang etterpå, samt punkt 4., men det er verdt det... Hvis det funker så kan man jo prøve seg fram etter en stund om noe av "rutinen" kan sløyfes.

Hvis det ikke funker kan du spørre legen om forebyggende, har også hørt at det kan hjelpe å smøre på en østrogensalve du får på apoteket, slik at slimhinnen blir tykkere.

Skrevet

Samme her, fikk resept på forebyggende antibiotika, men har ikke trengt det foreløpig da jeg fant noe som funka. 1. Dusj alltid samme dag. Vask særlig bak, og ingen bommelom mellom dusj og sex (!) Ja, høres ekkelt ut, men de fleste tilfeller av UVI skyldes dine egne e-coli bakterier.. Pass på at partner har dusja den dagen og. 2. Tiss helst litt før og definitivt like etterpå. Innen 15 minutter! Dette skyller ut bakteriene forhåpentligvis før de rekker å komme så langt 3. Dette er make it or break it for meg: Ta en dobbel dose C-vitamin av typen bio-c eller noe sånt, sterke tabletter som du får på helsekost på 750 gram hver og drikk et par glass vann, enten like før eller innen en time etterpå. Det må være såpass, pingle-c-vit, appelsinjuice eller tranebær er ikke kraftig nok. Og 4: ALDRI to ganger på samme dag!

Det er faktisk ikke SÅ mye stress som det høres ut som, det kjipeste er at man må springe på do med en gang etterpå, samt punkt 4., men det er verdt det... Hvis det funker så kan man jo prøve seg fram etter en stund om noe av "rutinen" kan sløyfes.

Hvis det ikke funker kan du spørre legen om forebyggende, har også hørt at det kan hjelpe å smøre på en østrogensalve du får på apoteket, slik at slimhinnen blir tykkere.

milligram, that is...

AnonymBruker
Skrevet

Dette har fungert for meg, men i dag har jeg likevel startet på n'te antibotikakur..

- Drikke mye vann, spesielt om du vet du skal ha sex, tisse RETT etterpå, gjerne dusje før sex slik at alt er rent der nede.

- Mannen må også være noe lunde nydusjet, jeg hadde sex med skitten eks, og da kom det med en gang.

- Ikke spis godterier om du merker symptomer, det forverrer ting med en gang.

- Merker du noe, ta antibiotika med EN GANG. Jeg har lært å kjenne det når det kommer, startet i morres på antibiotika, igjen.

- Jeg kan ha sex mer enn en gang pr dag, men det må tisses mye, og vaskes godt imellom.

AnonymBruker
Skrevet

Men du som forebygger med en antibiotika tablett hver kveld, altså, blir ikke det litt i overkant, samtidig som man burde gå antibiotikakuren fullt ut? Det er vel ikke lurrt å ta antibiotika hver dag??

Undrer meg bare..

AnonymBruker
Skrevet

Antibiotika er en uting, det skal bare brukes hvis alt annet ikke fungerer. At leger gir antibiotika forebyggende er helt hinsides all fornuft. Det betyr bare en ting: den dagen du virkelig trenger antibiotika, f.eks. fordi det har spredt seg oppover i systemet, nyrebekkenbetennelse og slikt, så vil ikke antibiotikaen virke fordi man har blitt resistent.

Mange gode tips over her ang. renslighet osv.

Ta tranebær forebyggende + probiotika. Dette må tas hver dag.

Ikke bruk g-streng!

Drikk mye og ofte, særlig vann og sure drikker (juice etc).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Antibiotika er en uting, det skal bare brukes hvis alt annet ikke fungerer. At leger gir antibiotika forebyggende er helt hinsides all fornuft. Det betyr bare en ting: den dagen du virkelig trenger antibiotika, f.eks. fordi det har spredt seg oppover i systemet, nyrebekkenbetennelse og slikt, så vil ikke antibiotikaen virke fordi man har blitt resistent.

Mange gode tips over her ang. renslighet osv.

Ta tranebær forebyggende + probiotika. Dette må tas hver dag.

Ikke bruk g-streng!

Drikk mye og ofte, særlig vann og sure drikker (juice etc).

Hva slags probiotika mener du?

Jeg havnet på legevakta for UVI, og legen sa at tranebær bare er en myte og at det egentlig ikke fungerer. Vet ikke helt jeg, det har jo fungert litt før, mener jeg å tro? Lenge siden jeg har hatt tranebærting tilgjengelig, bare gått rett på antibiotika når jeg har fått uvi'en.

Bruker ALDRI g-streng, godt tips!!

PS VIKTIG:

Legen min lærte meg at det er viktig å tisse ALT ut etter sex. Tiss skikkelig, gå deg en runde og etter 5-10 minutter setter du deg ned på do og prøver å tisse igjen. Tiss du ikke visste du hadde en gang vil renne ut, og blæra tømmes helt selv om du trodde den var tømt første gang.

Dette prøvde jeg ut, og det er faktisk sant, selv om jeg trodde jeg tømte blæra første gang.

AnonymBruker
Skrevet

Da er vi nok to (og garantert flere). Min n'te antibiotikakur i år.

Er du flink til å tisse etter sex? Det er veldig viktig.

Ellers er det gamle gode råd som tranebær, c-vitamin og masse væske. Jeg har også kjøpt D-mannose på internett, som skal hjelpe med at bakteriene ikke fester seg like godt, og venter på pakken min i posten. Krysser fingrene - jeg har fått nok antibiotika for et helt liv de siste årene :fnise:

En annen ting: hvor lang antibiotikakur pleier du å få? :)

Hva er d-mannose? og hvor kjøpte du?

Skrevet

Skriver under på å tisse etter sex!!! Hold kassa di varm til enhver tid, og få også sæd osv ut om han kommer inni deg.

Tiss og vask deg med vann etter sex er vel mitt beste tips. Også må jeg og si at legen din er dum om han setter deg på forebyggende antibiotika. Til og med jeg vet at det er idiotisk.

Har du prøvd å drikke en kopp kjerringrokkte om dagen? Kjøpes på apoteket. Mamma (dronningen av UVI) sier også at å innta en spiseskje eddik hver dag også hjelper! Det er så surt, en funker faktisk. Jeg holder meg til kjerringrokkteen, men :P

Lykke til!

Skrevet

Skriver under på å tisse etter sex!!! Hold kassa di varm til enhver tid, og få også sæd osv ut om han kommer inni deg.

Tiss og vask deg med vann etter sex er vel mitt beste tips. Også må jeg og si at legen din er dum om han setter deg på forebyggende antibiotika. Til og med jeg vet at det er idiotisk.

Har du prøvd å drikke en kopp kjerringrokkte om dagen? Kjøpes på apoteket. Mamma (dronningen av UVI) sier også at å innta en spiseskje eddik hver dag også hjelper! Det er så surt, en funker faktisk. Jeg holder meg til kjerringrokkteen, men :P

Lykke til!

Kjerringrokkte er bra. Og eplecidereddik utrørt i vann. Og som nevnt, HØY dose C-vitamin. Alt for å gjøre miljøet i blæra surt, så bakterier ikke vil trives der. På samme måte er det viktig å unngå mat/drikke som gjør det motsatte, sukker og melk er verstinger her. Juice og tranebær skader sikkert ikke, men min erfaring er at det ikke hjelper noe særlig heller. Er og endel (frukt)sukker i juice, vet ikke om dette har noe å si eller ikke.

Og drikke mye, så urinen ikke blir liggende lenge i blæra (så bakterier formerer seg)

Tømme blæra skikkelig som nevnt, og nøye med rensligheten.

Skrevet

Kjerringrokkte er bra. Og eplecidereddik utrørt i vann. Og som nevnt, HØY dose C-vitamin. Alt for å gjøre miljøet i blæra surt, så bakterier ikke vil trives der. På samme måte er det viktig å unngå mat/drikke som gjør det motsatte, sukker og melk er verstinger her. Juice og tranebær skader sikkert ikke, men min erfaring er at det ikke hjelper noe særlig heller. Er og endel (frukt)sukker i juice, vet ikke om dette har noe å si eller ikke.

Og drikke mye, så urinen ikke blir liggende lenge i blæra (så bakterier formerer seg)

Tømme blæra skikkelig som nevnt, og nøye med rensligheten.

Ja, også er det viktig å levere ny urinprøve etter endt antibiotikakur for å være sikker på at alle ulumskheter er tatt knekken på

AnonymBruker
Skrevet

Drikker et glass eplecidereddik i vann nå, og herregud så fælt det smaker. Tror jeg overdrev mengden eddik her. Håper bare det hjelper, prøver ALT nå altså..

Skrevet

Drikker et glass eplecidereddik i vann nå, og herregud så fælt det smaker. Tror jeg overdrev mengden eddik her. Håper bare det hjelper, prøver ALT nå altså..

Men prøv de C-vitaminene, Bio-C-vitamin, 750 mg, gul eske, fås på helsekost. 2 stk på rappen. Funker som ei kule her, har faktisk stoppet begynnende symptomer. Men skal slutte og mase nå, lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Men prøv de C-vitaminene, Bio-C-vitamin, 750 mg, gul eske, fås på helsekost. 2 stk på rappen. Funker som ei kule her, har faktisk stoppet begynnende symptomer. Men skal slutte og mase nå, lykke til! :)

Mas bare i vei, vi trenger alle råd vi kan få :) Skal få tak i de fortløpende, takk!

Skrevet (endret)
På 4/19/2012 den 15.47, AnonymBruker skrev:

Hva er d-mannose? og hvor kjøpte du?

Unfortunately for the E. coli, D-mannose “sticks” to E. coli lectins even better than E. coli lectins “stick” to human cells. When we take a large quantity of D-mannose, almost all of it spills into the urine through our kidneys, literally “coating” any E.coli present so they can no longer “stick” to the inside walls of the bladder and urinary tract. The E. coli are literally rinsed away with normal urination!

Endret av ninuska_
AnonymBruker
Skrevet

Ninuska, å fader du! De D-mannose greiene høres perfekt ut! Men hvilken funker best, den fra Norge, eller den fra Iherb??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...