Gå til innhold

Lavkarbofanatisme?


cornflake_girl

Anbefalte innlegg

Min favoritt "hverdagssnacks" er gulrøtter kuttet opp i stenger og dyppet i sterk, chunky salsa. I dag fikk jeg høre av en venninne at dette var USUNT! :lete: Fikk litt bakoversveis, egentlig.

Hva skjer, egentlig? Siden når ble grønnsaker dyppet i grønnsaker usunt? Er det blitt "den allmenne oppfatning" at alt som inneholder karbohydrater er usunt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min favoritt "hverdagssnacks" er gulrøtter kuttet opp i stenger og dyppet i sterk, chunky salsa. I dag fikk jeg høre av en venninne at dette var USUNT! :lete: Fikk litt bakoversveis, egentlig.

Hva skjer, egentlig? Siden når ble grønnsaker dyppet i grønnsaker usunt? Er det blitt "den allmenne oppfatning" at alt som inneholder karbohydrater er usunt?

Det er bare lavkarbofanatisme. Fordi venninnen din har lest et og annet om lavkarbo, betyr ikke det at hun plutselig vet alt om hva som er sunt og hva som ikke er det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt "hverdagssnacks" er gulrøtter kuttet opp i stenger og dyppet i sterk, chunky salsa. I dag fikk jeg høre av en venninne at dette var USUNT! :lete: Fikk litt bakoversveis, egentlig.

Hva skjer, egentlig? Siden når ble grønnsaker dyppet i grønnsaker usunt? Er det blitt "den allmenne oppfatning" at alt som inneholder karbohydrater er usunt?

Forutsatt at du ikke bruker en salsa som er tilsatt masse sukker så er det vel ingen grunn til at det skal være usunt. Heller ikke i lavkarboverdenen.

Kanskje venninnen din har fått slag. Kan hun løfte begge armene?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at du ikke bruker en salsa som er tilsatt masse sukker så er det vel ingen grunn til at det skal være usunt. Heller ikke i lavkarboverdenen.

Kanskje venninnen din har fått slag. Kan hun løfte begge armene?

Ikke umulig :fnise:

Nope, er laget selv, uten noe form for sukker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke umulig :fnise:

Nope, er laget selv, uten noe form for sukker.

Slenger du med en oppskrift, eller? :nigo:

:fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rå gulrøtter er ikke så ille. Det er når stivelsen blir varmebehandlet at den gjør at blodsukkeret fyker i været. Stivelse er bare en lang kjede med sukkermolekyler... Men rå har den ikke så kjapp innvirkning på blodsukkeret. Du kan tipse lavkarbovenninnen din om det. ;)

Hilsen lavkarbo"fantast"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger du med en oppskrift, eller? :nigo:

:fnise:

Bland etter hva du liker å ha mest av oppi ( :jepp: ) :

- Store tomater

- paprika (liker best gul)

- hvitløk

- chili (masse!!! :smilorange: )

- stangselleri (ikke så mye...)

- cherrytomater (japp, jeg er glad i tomat :fnise: )

- gulrøtter

(kan evt også ha i olivenolje og div urter, jeg pleier ikke gidde det :P )

Flå og mos de store tomatene, kutt opp paprika, chili, stangselleri og cherrytomater i små biter, riv gulrot, mos hvitløk med presse. Bland og nyyyyt! :mrgreen:

Edit: Og skjær opp gulrøtter i stenger (evt også stangselleri) og dypp! Namnam!

Endret av cornflake_girl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rå gulrøtter er ikke så ille. Det er når stivelsen blir varmebehandlet at den gjør at blodsukkeret fyker i været. Stivelse er bare en lang kjede med sukkermolekyler... Men rå har den ikke så kjapp innvirkning på blodsukkeret. Du kan tipse lavkarbovenninnen din om det. ;)

Hilsen lavkarbo"fantast"

Hehe. Det skal jeg gjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er ikke usunt. Heller ikke på lavkarbo. Men ikke noe de på streng lavkarbo ville spist mye av.

Lavkarbo handler jo ikke om at alt som inneholder karbohydrater skal kuttes ut, grønnsaker bør være en stor del av kosten uansett hvordan man spiser. Det handler mer om å kutte litt ned på mengden karbohydrater (f.eks. ikke spise brødmat til 3 av 5 daglige måltider), samt få i seg sunnere karbohydrater. 20 gram karbohydrater fra grønnsaker er f.eks. sunnere enn 20 gram karbohydrater fra godteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er ikke usunt. Heller ikke på lavkarbo. Men ikke noe de på streng lavkarbo ville spist mye av.

Lavkarbo handler jo ikke om at alt som inneholder karbohydrater skal kuttes ut, grønnsaker bør være en stor del av kosten uansett hvordan man spiser. Det handler mer om å kutte litt ned på mengden karbohydrater (f.eks. ikke spise brødmat til 3 av 5 daglige måltider), samt få i seg sunnere karbohydrater. 20 gram karbohydrater fra grønnsaker er f.eks. sunnere enn 20 gram karbohydrater fra godteri.

20g karbohydrater = 2dl cola eller 300 gram gulrot.

For å ikke snakke om alle vitaminene og mineralene man går glipp av i godteriet.

Med det sagt er det nok ikke lurt å spise 300g gulrot hver dag med mindre man ønsker å få guloransje hudtone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland etter hva du liker å ha mest av oppi ( :jepp: ) :

- Store tomater

- paprika (liker best gul)

- hvitløk

- chili (masse!!! :smilorange: )

- stangselleri (ikke så mye...)

- cherrytomater (japp, jeg er glad i tomat :fnise: )

- gulrøtter

(kan evt også ha i olivenolje og div urter, jeg pleier ikke gidde det :P )

Flå og mos de store tomatene, kutt opp paprika, chili, stangselleri og cherrytomater i små biter, riv gulrot, mos hvitløk med presse. Bland og nyyyyt! :mrgreen:

Edit: Og skjær opp gulrøtter i stenger (evt også stangselleri) og dypp! Namnam!

Kan jeg komme med et tips? Fersk koriander, og masse av det, er et MUST i salsa :jepp:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det sagt er det nok ikke lurt å spise 300g gulrot hver dag med mindre man ønsker å få guloransje hudtone.

Jeg har spist 250 g gulrot daglig i over en uke nå... :sjenert:

Håper jeg ikke blir guloransj! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg komme med et tips? Fersk koriander, og masse av det, er et MUST i salsa :jepp:

Jaaaa! Det skal jeg huske på neste gang :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna di høres fanatisk ut. Rå grønnsaker er noe av det sunneste man kan spise. 1-2 gulerøtter pr dag inneholder nesten ikke karbo. 6,7 gram karbohydrat pr 100 gram gulerot er ikke akkuarat noen karbobombe. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har spist 250 g gulrot daglig i over en uke nå... :sjenert:

Håper jeg ikke blir guloransj! :gjeiper:

Da er det vel på tide å melde seg på paradise hotel 2013!

Neida. Akkurat hvor stor dose som må til er jeg ikke sikker på.

http://orangeman.commo.de/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Rå gulrøtter er ikke så ille. Det er når stivelsen blir varmebehandlet at den gjør at blodsukkeret fyker i været.

Hvis man spiser kokte gulrøtter alene ja. Men de færreste gjør vel det, de fleste spiser kokte/varmebehandlede gulrøtter til en middag, og hvis middag er riktig sammensatt blir ikke GB så stor, og blodsukker stiger ikke til værs.

Viktig å få med hele bildet, så man ikke lurer noen til å tro at kokte gulrøtter er usunt, eller? ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanatisme lang vei ja, en god blogg eksempel på fanatisme er www.lavkarboliv.blogg.no

ikke bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist 250 g gulrot daglig i over en uke nå... :sjenert:

Håper jeg ikke blir guloransj! :gjeiper:

Det har jeg gjort i årevis og huden blir ikke oransje. Det må nok større mender til enn 300 gram pr dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...