Silfen Skrevet 16. april 2012 #1 Skrevet 16. april 2012 Det var noen som sa at man ikke får være organdonor om man er utestengt fra å gi blod, men jeg finner bare at det gjelder hiv/aids og kreft. Noen som vet? Hva med barn av de som er utestengt fra å gi blod, når det er årsaker som er uvisse som gjør at man ikke kan være blodgiver, kan de gi? Jeg kan ikke gi blod fordi jeg har bodd i England i en gitt periode. Dette pga creutzfeldt jacob syndrom. Men når de ikke vet hvordan dette smitter/oppstår, kan de da være sikre på at ikke barna kan være bærere?
Gjest Forever Skrevet 16. april 2012 #2 Skrevet 16. april 2012 Organdonor kan man være nesten uansett. Eneste er om man har/ har hatt kreft eller hiv/aids. Print ut et donorkort fra: Www.organdonasjon.no
Silfen Skrevet 16. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 16. april 2012 Jada. Det har jeg. Men så står det, husker ikke ordrett, at det var nesten bare hiv/aids og kreft som var ekskludert. Så da måtte jeg jo spørre om noen visste.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 Kan man bli donor om man har en sykdom og/eller bruker medisiner? Det er kun om man har eller har hatt kreft eller HIv/aids som utelukker organdonasjon. Medisinbruk og andre sykdommer skal man ikke behøve tenke på. Kopiert fra www.organdonasjon.no
Silfen Skrevet 16. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 16. april 2012 Det stemmer, men på andre sider, mener det var Rikshospitalet, så var ordlyden noe annerledes.
Gjest Badabing Skrevet 16. april 2012 #6 Skrevet 16. april 2012 Dette er nok ikke noe du kan få svar på her inne, siden det er snakk om en såpass spesiell sykdom. Ikke sikkert de vet det om du ringer engang. Jeg hadde et litt rart spørsmål om malaria en gang, og da var de veldig usikre og måtte sjekke det opp nærmere. Er du blant dem som bodde i England i en viss tidsperiode på 90-tallet eller noe? Jeg synes vel kanskje det er rart at du skal kunne donere organer, men ikke gi blod, selv om det ikke står noe i informasjonsbrosjyren om akkurat Creutzfeldt Jacobs.
Silfen Skrevet 16. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 16. april 2012 Ja, jeg er en av disse med kugalskap, møøøø. :gjeiper: Iom at de ikke vet hva som trigger, derfor tar de ikke sjansen på at man gir blod, så syns også jeg at det er rart. Men som med så mye annet så vet de ikke alltid andre steder heller. Jeg spurte en som jobber i blodbanken og hun visste ikke. Nå er jo sjansen for å donere organer liten, håper jeg. Men jeg ble nå engang nysgjerrig.
Gjest Badabing Skrevet 16. april 2012 #8 Skrevet 16. april 2012 Ja, jeg svarer bare ut fra det jeg har lært om CJD. Og ut fra det, synes jeg det ville vært rart om du kunne bli donor. Som du sier vet de jo ikke hvordan det smitter, og de har jo heller ingen priontest. Men det blir jo mest synsing fra min side. Vanskelig å svare på når det gjelder barna dine, jeg kjenner ikke til forskning på det feltet. Egentlig vet de jo ikke en dritt om den sykdommen, så de vil vel helst være føre var.
Silfen Skrevet 16. april 2012 Forfatter #9 Skrevet 16. april 2012 Jepp. Men samtidig så tenker jeg at et organ med en teoretisk sjanse for kanskje å kunne om 50 år trigge CJ, er bedre enn å dø. Men hva vet jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå