Gå til innhold

Å aldri bruke sjampoo!


Ingennick

Anbefalte innlegg

Fillern, ser at sjampoen min inneholder silikon, så her må jeg nok begynne på nytt igjen! Men jeg hadde litt First Price-sjampo stående, den er godkjent og inneholder SLS til sistesjamponeringa. Merker jeg blir skikkelig gira på dette, jeg er nemlig VELDIG lei av dårlige hårdager.

Har gått til innkjøp av to billigbalsamer til rens: Coop Xtra og Fructis Garnier Strengthening Conditioner. Tenkte jeg skulle prøve begge for å finne ut hvilken som passer håret mitt best (de koster jo ingenting), og så synes jeg Fructis lukter så godt :)

Har også kjøpt meg en gel, nemlig L'oreal Mineral FX Invisi'Gel, men har vel mest lyst på en som er beregnet på hår med krøller. De hadde det bare ikke på butikken og jeg tenkte at jeg kan teste et billigprodukt før jeg drar til frisøren og kjøper noe dyrere...

Da blir det nytt eksperiment i morgen eller i kveld, hvis det blir joggetur i ettermiddag får jeg jo en unnskyldning til å dusje og starte testen. ;)

EDIT: Har kjøpt meg en GEL, ikke en del.

Endret av Surriball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går fint an å bli ren og luktfri med bare vann under armene. Vi dusjer såpass mye i vårt samfunn at skrubbing med såpe egentlig er noe som hører fortiden til og vi bruker såpe av forfengelighet, ikke av nødvendighet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fillern, ser at sjampoen min inneholder silikon, så her må jeg nok begynne på nytt igjen! Men jeg hadde litt First Price-sjampo stående, den er godkjent og inneholder SLS til sistesjamponeringa. Merker jeg blir skikkelig gira på dette, jeg er nemlig VELDIG lei av dårlige hårdager.

Har gått til innkjøp av to billigbalsamer til rens: Coop Xtra og Fructis Garnier Strengthening Conditioner. Tenkte jeg skulle prøve begge for å finne ut hvilken som passer håret mitt best (de koster jo ingenting), og så synes jeg Fructis lukter så godt :)

Har også kjøpt meg en del, nemlig L'oreal Mineral FX Invisi'Gel, men har vel mest lyst på en som er beregnet på hår med krøller. De hadde det bare ikke på butikken og jeg tenkte at jeg kan teste et billigprodukt før jeg drar til frisøren og kjøper noe dyrere...

Da blir det nytt eksperiment i morgen eller i kveld, hvis det blir joggetur i ettermiddag får jeg jo en unnskyldning til å dusje og starte testen. ;)

Så fint at du kommer med konkrete navn på balsam! :) Da er det rett på kiwi å handle fructis. Og er helt ening. Fructis lukter bare helt himmelsk! :)

Endret av Ingennick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slett hår, og får skikkelig frizzy hår etter vask! Men jeg har liksom funnet reddningen i morroccan oil <3

Men jeg tenkte kanskje dette var noe å prøve ut, men faen... ekkelt hår i 6 uker er 6 uker for lenge!

Enlighten me please, jeg sliter med frizzy hår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enlighten me please, jeg sliter med frizzy hår..

Med morrocan oil? Den får du kjøpt på frisørsalonger! Den er bare heeelt fantastisk! Den koster vel rundt 350-400kr men det er verdt det! Den er skikkelig drøy i bruk :)

Så gjør den også sånn at du ikke behøver å klippe håret så ofte :) Den er nydelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Funker dette på rett og flatt hår? :klo: Ser for meg at det kun er ideelt for tørt, krøllete hår som sliter med å fordele håroljene fra hodebunnen til tuppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med morrocan oil? Den får du kjøpt på frisørsalonger! Den er bare heeelt fantastisk! Den koster vel rundt 350-400kr men det er verdt det! Den er skikkelig drøy i bruk :)

Så gjør den også sånn at du ikke behøver å klippe håret så ofte :) Den er nydelig ;)

Morrocan oil fungerte ikke på mitt tørre/frizzy hår. Eneste som virker på mitt hår er leave-in balsam, jeg bruker wella sin og synes det er veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

[quote name=frisørmester :)' timestamp='1334649383' post='10812394]

Ja, faktisk! Bruker dere såpe i dusjen, eller vasker kroppen seg selv under armene og? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker dette på rett og flatt hår? :klo: Ser for meg at det kun er ideelt for tørt, krøllete hår som sliter med å fordele håroljene fra hodebunnen til tuppene.

Om det "fungerer" spørs jo litt på hva man egentlig er ute etter å oppnå. Om håret er rett, tynt og sunt fra før av så oppnår man kanskje ikke noe spesielt, utover at man er litt mer snill mot håret og hodebunnen. Kanskje synes man håret virker litt fyldigere og blankere, kanskje synes man det blir for flatt, eller kanskje man ikke merker særlig forskjell i det hele tatt.

Noen prøver av ren nysgjerrighet, men det er vel mest vanlig å ty til balsam-metoden for å rette på noe man ikke er helt fornøyd med. F.eks brusete krøller, frizzy hår, umedgjørlige bølger, tørt hår/tørr hodebunn, hår som blir fort fett (av naturlige årsaker, eller som følge av at shampooen stripper hodebunnen for naturlige oljer, slik at hodebunnen overkompenserer ved å produsere ekstra mye). Sår og kløende hodebunn og/eller allergisk reaksjon på SLS er også en årsak.

Det er ikke en mirakelkur som gir alle som prøver den "perfekt reklamehår", men det er en metode som ofte fungerer godt dersom man har problemer med noe av det jeg nevnte overfor - eller på et mer subjektivt nivå - at man rett og slett foretrekker hvordan håret ser ut når man dropper shampoo, selv om man ikke hadde noen problemer i utgangspunktet.

Shampoo med SLS er sterke saker, men selv om det kan slite litt ekstra på hår og (spesielt) hodebunn, er det ikke nødvendigvis et problem å bruke det. Jeg ønsker ikke å svartmale bruk av shampoo. Mange bruker SLS-shampoo og får flotte resultater med det. Men det er også mange sensitive hodebunner der ute som ville hatt det bedre uten. Man trenger faktisk ikke shampoo for å bli ren, men tilfører man ting som er ment å løses opp ved bruk av SLS, er det jo en god idé å bruke shampoo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Takk for svar, Antlers! Nå har jeg egentlig ikke noe problemhår heller, og bruker ikke shampo med SLS, så tror ikke jeg har noe superbruk for balsammetoden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble joggetur - og dermed en dusj med riktig fremgangsmåte på dag 1 av eksperimentet. ;) Merker jeg har store problemer med punktet "ikke rør håret før det har tørket ferdig", og har ubevisst dyttet det bak ørene flere ganger. Mulig at gelen er litt for stivt for håret mitt, og nå sikler jeg litt på jessicurls-produkter på nettet, men jeg gir gelen en sjanse i hvert fall.

Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig lyst til å prøve dette. Har helt rett hår, men det blir så frizzy etter vask! Noen anbefalinger om balsam som kan brukes til dette prosjektet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble joggetur - og dermed en dusj med riktig fremgangsmåte på dag 1 av eksperimentet. ;) Merker jeg har store problemer med punktet "ikke rør håret før det har tørket ferdig", og har ubevisst dyttet det bak ørene flere ganger. Mulig at gelen er litt for stivt for håret mitt, og nå sikler jeg litt på jessicurls-produkter på nettet, men jeg gir gelen en sjanse i hvert fall.

Spennende!

Lykke til Surriball! :)

Miah: se litt lengre opp i tråden. Du kan bruke Fructis balsamen. Hvertfall så ble det sagt litt lengre opp i tråden her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=frisørmester :)' timestamp='1334649383' post='10812394]

Ja, faktisk! Bruker dere såpe i dusjen, eller vasker kroppen seg selv under armene og? :fnise:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få det inn med teskje, klarer nemlig ikke å huske liste når jeg er i butikken.

X-tra balsam kan brukes?

Fructis kan brukes?

Andre billigbalsamer?

Hvilken shampo kan jeg bruke for å rense? De jeg har hjemme inneholder silikon og da er jeg jo like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å få det inn med teskje, klarer nemlig ikke å huske liste når jeg er i butikken.

X-tra balsam kan brukes?

Fructis kan brukes?

Andre billigbalsamer?

Hvilken shampo kan jeg bruke for å rense? De jeg har hjemme inneholder silikon og da er jeg jo like langt.

X-tra shampoo kan brukes som renseshampoo.

X-tra balsam kan brukes, Fructisbalsamen som ble nevnt i et annet innlegg kan brukes (men ikke shampooen, for den inneholder silikon), Soft Style fra Rema kan brukes + en rekke andre (gjerne billige) balsamer. Må ta et lite forbehold her, siden produsentene kan endre på ingredienser - "ny og bedre formula", som de ofte kaller det :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som vasker håret 1-2 ganger i uken... hvordan føles håret ut etter 4. eller 5. dagen? Jeg føler meg skitten og deppa etter 3 dager uten å dusje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...