Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 15. april 2012 #1 Skrevet 15. april 2012 Noen mateksperter her som kan forklare meg hvorfor det alltid står på pakker med pasta at man skal ha så heftig mye vann per porsjon pasta? Det har jeg aldri forstått..
Kvist Skrevet 16. april 2012 #2 Skrevet 16. april 2012 Fordi pastaen skal kunne bevege seg i vannet, og fordi at vannet ikke skal bli særlig avkjølt når du har oppi pastaen. Unngår du de to tingene får du pasta som er mindre klissete og har bedre spenst og ikke minst er det enklere å få den akkurat passe og jevnt kokt. Synes ofte det "syndes" mot dette i norge, og samtidig kokes pastaen nesten til den går i oppløsning. Ugg, ikke så godt. Måler ikke vannet jeg altså, men jeg har RIKELIG med vann i kjelen.
Gjest Survival Skrevet 16. april 2012 #3 Skrevet 16. april 2012 What Kvist said. Jeg gidder ikke tenke sånn. Jeg tar bare masse vann, har oppi litt salt, lar det koke opp og tilsetter makaronien. Rører litt underveis slik at makaronien ikke fester seg til bunn. Perfekt makaroni hver gang.
Topplue Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 (endret) En italiensk venn av meg sier alltid at pastavannet skal være like salt som Middelhavet. Han bruker flere liter vann per dl med pasta :gjeiper: Endret 16. april 2012 av Forever :)
Gjest Survival Skrevet 16. april 2012 #5 Skrevet 16. april 2012 [quote name=Forever ' timestamp='1334608158' post='10810796] En italiensk venn av meg sier alltid at pastavannet skal være like salt som Middelhavet. Han bruker flere liter vann per dl med pasta :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #6 Skrevet 17. april 2012 Jeg har faktisk greid å salte pastavannet for mye. Aldri igjen.
Mandelstang Skrevet 17. april 2012 #7 Skrevet 17. april 2012 Mener å ha lest at pasta alltid skal kokes i mye vann på grunn av mengden stivelse som skal kokes ut. Hvis pastaen kokes i for lite vann vil vel vannet mettes før stivelsen har kommet ut av pastaen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå