Gå til innhold

Antidepressiva og psykologbehandling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært deprimert i mange år nå, siden tidlig i tenårene/sent i barndommen. Det går opp og ned, men depresjonen er alltid til stede. Det mest positive jeg kan føle i hverdagen er fravær av smerte/dårlig samvittighet/sorg/sinne. Ren glede kan det gå månedsvis mellom hver gang jeg føler. På mitt verste sitter jeg bare klistret til datamaskinen og gråter.

Har gått på cipralex tidligere, men så vidt jeg husker gjorde de ikke så mye annet enn å ytterligere forsterke zombiefølelsen jeg allerede har. Psykologene jeg har gått til har ikke hjulpet overhodet, og nå er det noen år siden jeg har forsøkt noen form for behandling i det hele tatt da jeg mer eller mindre har mistet troen på det.

Så, til spørsmålet: Er det noen der ute som faktisk har hatt effekt av behandling hos psykolog og/eller medisiner? Og da tenker jeg på de som har vært deprimerte i årevis, ikke bare hatt noen dårlige måneder sånn i det siste.

Er det i det hele tatt noe håp for å bli bedre, når man har gått med depresjon (og angst, i mitt tilfelle) mesteparten av sitt liv?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært deprimert i flere år (+5 år), og jeg fant ut at jeg foretrekker å være en zombi framfor å være slik jeg var i starten.

Er ikke en helt ideel løsning men det er den jeg har kommet fram til passer best for meg.

Har ikke vært hos psykolog men bare prøvd diverse preperater og fant ut at Zoloft passet best for meg.

Venner er vel noe som er godt å ha når du er i den tilstanden, så om du har en god venn du stoler på, så kan nok h*n få deg igjennom masse, vil eg tro.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært deprimert i flere år (+5 år), og jeg fant ut at jeg foretrekker å være en zombi framfor å være slik jeg var i starten.

Er ikke en helt ideel løsning men det er den jeg har kommet fram til passer best for meg.

Har ikke vært hos psykolog men bare prøvd diverse preperater og fant ut at Zoloft passet best for meg.

Venner er vel noe som er godt å ha når du er i den tilstanden, så om du har en god venn du stoler på, så kan nok h*n få deg igjennom masse, vil eg tro.

Behandling har ingen effekt på meg, har prøvd alt. Prøver bare hver dag å gjøre det beste ut av situasjonen min....

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange forskjellige måter å behandle slike problemer på, og jeg synes ikke man skal gi opp om man ikke får effekt av behandlingen hos den første man går til. De fleste psykologer driver med en form for kognitiv terapi, noe som passer godt for mange men som ikke fungerer i hele tatt for andre.

AnonymBruker
Skrevet

Behandling har ingen effekt på meg, har prøvd alt. Prøver bare hver dag å gjøre det beste ut av situasjonen min....

Det er det samme med meg, er likegyldig til det meste.

Men prøver bare å go with the flow.

• Liker 1
Gjest Soppen
Skrevet

Ja, i hvertfall psykologisk hjelp. Det kommer litt an på hva du vil, vil du ha en sovepute og være en zombie, eller vil du prøve enda en gang å bli kvitt depresjonen og få et nytt tankemønster?

Det er mulig selv etter mange år å føle seg bedre og finne noe som fyller tomrommet inni deg, noe som gir deg glede og en mening med livet.

Jeg tror det har kjempemye å si om kjemien stemmer mellom psykologen og pasienten. Finn deg en nyutdannet psykolog som er fersk og som har troen på at folk kan bli bedre og som er engasjert, ikke en gammel trøtt en :P

Jeg har bare vært deppa i 5 år, men jeg vet godt hva jeg snakker om, for kjenner jo folk som har vært deppa i mange, mange år som først nå, etter å ha funnet en psykolog kjemien stemmer med, begynner å bli bedre. Jeg håper du blir bedre og at du etterhvert blir helt frisk og finner glede i livet igjen.

Skrevet (endret)

--

Endret av -Leon-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...