Gå til innhold

stølhet

Fremhevede innlegg

Gjest annette
Skrevet

jeg blir som regel veldig støl etter treningen. trener kondisjon og litt styrke og stølheten kan vare opp til tre dager. mitt spørsmål er, skal jeg trene når jeg er støl, eller skal jeg la kroppen 'hvile'? jeg har hørt at det verste man kan gjøre er å ligge i sofaen, men på en annen side er det ekstremt ubehagelig å trene når kroppen verker sånn... what to do?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg blir som regel veldig støl etter treningen. trener kondisjon og litt styrke og stølheten kan vare opp til tre dager. mitt spørsmål er, skal jeg trene når jeg er støl, eller skal jeg la kroppen 'hvile'? jeg har hørt at det verste man kan gjøre er å ligge i sofaen, men på en annen side er det ekstremt ubehagelig å trene når kroppen verker sånn... what to do?

Når du trener bryter du kroppen ned. Musklene rives opp. Stølhet er et resultat av dette.

For å få noen effekt av treningen må du la kroppen hvile/restituere med jevne mellomrom. Det er i denne hvileperioden at kroppen bygger seg opp igjen og de faktiske resulatene av treningen oppstår.

Med andre ord: Å trene før kroppen har klart å bygge seg opp igjen etter forrige økt, er som regel ingen god idé.

Og om du ikke allerede vet det: Man bør ikke trene det samme to dager på rad, spesielt ikke styrketrening på samme muskelgrupper. Gi kroppen minst 48 timers hvile mellom hver økt på samme muskler (men tren gjerne noe annet i mellomtiden, som belaster andre deler av kroppen. Med mindre du er støl i hele kroppen. Da venter du.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...