Gå til innhold

Cipralex

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg vet det allerede er skrevet mye om denne medisinen, men jeg orker ikke lese gjennom alt, så jeg håper noen vil svare på spørsmålene mine her :sjenert:

1) legen min sa at denne medisnen ikke er vanedannende. Men når jeg leser om den, så står det at man ikke må avslutte bruken på egenhånd. Man må gjøre dette sammen med lege. Betyr ikke det at den er vanedannende?

2) jeg har fått bivirkningen kvalme/mageproblem. Jeg har aldri brukt å få bivirkninger av medisiner før, så vil det trolig være slik at kroppen bare må venne seg til pillene, eller vil kvalmen være der så lenge jeg tar pillene?

3) er det andre som bruker disse pillene som har opplevd at pupillene (mener da det sorte i øyet) blir større? Fant ikke noe om det i pakningsvedlegget, men kom dagen etter første pille.

Håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg vet det allerede er skrevet mye om denne medisinen, men jeg orker ikke lese gjennom alt, så jeg håper noen vil svare på spørsmålene mine her :sjenert:

1) legen min sa at denne medisnen ikke er vanedannende. Men når jeg leser om den, så står det at man ikke må avslutte bruken på egenhånd. Man må gjøre dette sammen med lege. Betyr ikke det at den er vanedannende?

2) jeg har fått bivirkningen kvalme/mageproblem. Jeg har aldri brukt å få bivirkninger av medisiner før, så vil det trolig være slik at kroppen bare må venne seg til pillene, eller vil kvalmen være der så lenge jeg tar pillene?

3) er det andre som bruker disse pillene som har opplevd at pupillene (mener da det sorte i øyet) blir større? Fant ikke noe om det i pakningsvedlegget, men kom dagen etter første pille.

Håper på svar :)

Hei, jeg vet ikke svarene på spørsmål 1 og 3, men når jeg begynte med cipralex så var jeg litt kvalm men det avtok etterhvert :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet på Cipralex (husker ikke hvorfor, var og er fremdeles deprimert, følte vel de ikke hjalp noe særlig) og syntes å merke litt abstinenssymptomer i form av svimmelhet og små synsforstyrrelser/nesten som halusinasjoner (så små lysprikker og slikt) og en generell litt merkelig følelse. Opplever aldri slik ellers, så jeg går ut i fra at det var tablettenes effekt. Eller snarere fraværet av dem, etter å ha kuttet de ut brått.

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at man trappe ned gradvis på medisiner, er for å unngå at man får plager på grunn av seponeringen. Dette har ingenting med å gjøre om medisinen er vanedannende eller ikke. At en medisin er vanedannende vil si at man kan bli avhengig av den, og at man kan oppleve abstinenser dersom man kutter den ut. All øke og nedtrapping av medisiner skal skje i samråd med lege.

Kvalme er en vanlig bivirkning av Cipralex. Bivirkninger gir seg som regel etter 2-3 uker, og om ikke de gjør det bør man vurdere å skifte medisin dersom bivirkningene er plagsomme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, allesammen! :helen:

Har forresten også lest at veldig mange legger på seg av disse tablettene. Vet dere om dette er mer regelen enn unntaket, eller er det "bare" en bivirkning noen rett og slett får? Jeg opplever mer at jeg ikke har matlyst da, men ettersom jeg har lest at det er forbrenningen som blir ødelagt, har det kanskje ikke mye å si hvor mye man spiser?

Men hjelper pillene så er de verdt det, ikke misforstå meg :)

Igjen: takk for svarene deres.

-ts

AnonymBruker
Skrevet

De fleste som legger på seg av medisiner gjør det enten på grunn av økt apetitt, eller på grunn av mer vann i kroppen. Både økt matlyst og nedsatt matlyst er vanlige bivirkninger av SSRI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...