Gå til innhold

gi blod

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har blodtype 0-. Bør jeg gi blod? Med 0- kan man gi blod til alle, men bare få 0- selv.

Er du 0- og gir du blod?

Jeg bor langt unna et sykehus så jeg tror ikke jeg orker å bli blodgiver.

Hvis man veier under 50 kg kan man ikke gi blod heller.

Endret av Vodka
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle bør gi blod :)

Håper du kommer deg til blodbanken

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg har en enda sjeldnere blodtype enn deg (kan kun gi til AB -, som uansett kan ta imot fra alle), men Blodbanken ønsker likevel at jeg gir blod.

Endret av Badabing
Skrevet (endret)

Jeg er en helt vanlig A, som de også trenger masse av, siden det jo selvsagt er mange som trenger den.

Dessverre kan jeg ikke gi.

0+ kan vel forresten gi til alle, derfor 0+givere er så ettertraktet.

Endret av Silfen
Gjest Frk.Franzen
Skrevet (endret)

Er du 0- og gir du blod?

Jeg er 0, men aner ikke om jeg er 0-. Har meldt meg som blodgiver og ble godkjent i september eller noe. Men har uheldigvis en sinnsyk sprøyteskrekk så har enda ikke tatt skrittet videre for å få gitt. Bor dessuten 2 timer unna nærmeste sykehus. Men nå kan jeg uansett ikke gi på en god stund da iom jeg er gravid..

Endret av Frk.Franzen
  • Liker 1
Skrevet

O- er såkalt katastrofeblod og kan gis til alle.

Jeg har det og er blodgiver. :jepp:

Skrevet

å, jeg misforstod hvis tabellen jeg så på. Skal endre hovedinnlegget mitt... Da kan 0- gi til alle ja, og kun få fra seg selv. Det er vel en god grunn til å gi blod. Skal vurdere det når jeg bor nærmere sykehus en gang :)

Men 0+ kan ikke gi til alle, Silfen.

Se tabellen her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_type

• Liker 1
Skrevet

å, jeg misforstod hvis tabellen jeg så på. Skal endre hovedinnlegget mitt... Da kan 0- gi til alle ja, og kun få fra seg selv. Det er vel en god grunn til å gi blod. Skal vurdere det når jeg bor nærmere sykehus en gang :)

Men 0+ kan ikke gi til alle, Silfen.

Se tabellen her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_type

Da svarte jeg omvendt ut fra ditt opprinnelige innlegg, siden jeg visste at den ene kunne gi til alle. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 0- og er blodgiver og benmargsdonor. Har vært blodgiver i 10 år nå, meldte meg som benmargsdonor ganske kjapt etter jeg ble blodgiver, men har aldri hørt noe mer. Så det er heldigvis sjeldent å måtte gi benmarg.

Skrevet

Jeg er 0- og er blodgiver og benmargsdonor. Har vært blodgiver i 10 år nå, meldte meg som benmargsdonor ganske kjapt etter jeg ble blodgiver, men har aldri hørt noe mer. Så det er heldigvis sjeldent å måtte gi benmarg.

oi, det står det respekt av :)

Skrevet

Skulle ønske jeg kunne gitt blod, men går på så sterke medisiner at d går ikke :oppgitt:

Skrevet

Skulle ønske jeg kunne gitt blod, men går på så sterke medisiner at d går ikke :frustrert:

Gjest EryMax
Skrevet

Jeg vil også gi blod, men jeg har hatt endel infeksjoner med gule stafylokokker.

Skrevet

Hadde lenge tenkt å gi blod, og etter at jeg var innlagt på sykehuset ble jeg kvitt skrekken for å tappe blod! Og jeg skulle bli benmargsdonor etterhvert var tanken.

Jeg troppet opp, blid og fornøyd - inntil hun som skulle måle blodtrykket mitt var helt ubrukelig. 225 i puls. Hæ? Det kan ikke stemme sa jeg. Jeg er helt rolig og hcis man holdt hånda på pulsen skjønte man fort noe var galt. Jo, det var konklusjonen og jeg fikk ikke bli blodgiver. Min drøm døde der - har aldri turt å prøve meg igjen :sukk:

Syns alle som gir blod er superflinke! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Hadde lenge tenkt å gi blod, og etter at jeg var innlagt på sykehuset ble jeg kvitt skrekken for å tappe blod! Og jeg skulle bli benmargsdonor etterhvert var tanken.

Jeg troppet opp, blid og fornøyd - inntil hun som skulle måle blodtrykket mitt var helt ubrukelig. 225 i puls. Hæ? Det kan ikke stemme sa jeg. Jeg er helt rolig og hcis man holdt hånda på pulsen skjønte man fort noe var galt. Jo, det var konklusjonen og jeg fikk ikke bli blodgiver. Min drøm døde der - har aldri turt å prøve meg igjen :sukk:

Syns alle som gir blod er superflinke! :blomst:

Prøv igjen.

Hvis du virkelig hadde 225 i puls så burde du vært innlagt på akutten med en eneste gang!

Skrevet

Prøv igjen.

Hvis du virkelig hadde 225 i puls så burde du vært innlagt på akutten med en eneste gang!

Jeg tror ikke jeg hadde vært så oppegående og frisk om jeg hadde 225 i puls! Tror det var noe galt med måleapparatet.

Jeg får vel kvinne meg opp til å prøve igjen etter sommerferien! :tommelsmil:

Skrevet

Heh, de vil ikke ha meg her i landet. Vurderer gi blod når jeg er på reise men får se.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...