Gå til innhold

fisk.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva har du til middag i dag?

Hvorfor har de fleste av oss kjøttmat på søndager?

Så på tv i går fra Japan. Der finnes det omtrent ikke, eller er et sjeldent syn at folk er tykke.

Japanere spiser mest fiskemat. Bruker ikke meieriprodukter,olje,mel i matlagingen.

Begynte å tenke over hvor me fisk vi spiser selv.

Vi har fiskemat 3 g i uken. Også i dag på søndag.

Hvor ofte soiser dere fiskemat. tenker ikke da på fiskepinner osv.

Tenker mer på ren fisk.

I tilegg spiser vi fiskeprodukter på skiven slik som makrell i tomat,røkt sild,sursild

Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet

Vi spiser fisk annenhver dag :) fra og til. Det kommer selvfølgelig litt an på når vi får tak i fersk fisk. Det er ikke bestandig lite lett. 3-4 ganger i uken er minimum.

AnonymBruker
Skrevet

Spiser mer fisk enn kjøtt, synes rett og slett det smaker bedre jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ts skal lese seg litt mer opp på det japanske kjøkkenet. Kobebiff anyone?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ofte kjøtt på søndager. Men så er det også som oftest den eneste dagen i uken vi har kjøtt som hovedingrediens til middag. Ellers er det fiskemiddag omlag tre dager i uken, og de resterende dagene vegetarmiddag (med litt variasjoner fra uke til uke). Jeg kunne nok klart meg uten kjøtt i kostholdet om jeg gikk inn for det, men aldri uten fersk fisk og friske grønnsaker.

I dag blir det imidlertid 2-retters ren vegetarisk søndagsmiddag, siden jeg var ute på middag på fredag og fikk servert rødt kjøtt. Så nå skal jeg straks igang og bake brød, lage røkt auberginepuré (forrett) og deretter cannelloni (hovedrett). Delvis inspirert av en tråd her inne for noen dager siden. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hun trenger ikke å lese seg opp i noe. Jeg også så det hun skriver om på NRK1 i nyheter ei lang reportasje om kosthold i japan. Kan jo hende at dei har kjøtt, men i går ble det lagt vekt på fisk i alle retter. Og det ble vist fisketorget der borte, et digert ett hvor alt er rett fra havet omtrent. Og så ble det snakket med folk som var ute og spiste og dei spiste fisk dei og. Og så ble dte nevnt noe sånt - hvis ei kvinne i midtjen er over 90 cm og en mann 80 cm på arbeidsplassen, så skal det settes tiltak i gang for å få det mennesket ned i vekta!!! Hos oss synes jeg det går bare en vei - oppover! Fastfood, halvfabrikkater....

AnonymBruker
Skrevet

Mener du at jeg tar feil eller noe? refererer til Nrk i går.

Selvfølgelig spiser de vel kjøtt innimellom de også,men det var fokusert på vekt,mat. De spiser mest fiskemat. Det er en lov i Japan hvor menn ikke skal være over 90 i midjen og kvinner 80. Husker ikke eksakte tall.

Folk mente den loven måtte bort,for det var ingen tykke der.

Så de hadde filmet på store plasser med store folkemnengder...jeg registrerte en person som var litt stor.

AnonymBruker
Skrevet

http://www.pepperkorn.no/kobe-biff-%E2%80%93-verdens-mest-kjente-kj%C3%B8ttstykke

Som du ser så har jeg lest meg opp litt. Ut av det jeg leser,så kan du ikke sammenligne dette med en biffmiddag her hjemme. Her går det i smør,olje,fløte osv. Til steking,sauser,og mange bruker flløtegratinerte poteter og div.

Og med kiloprisen på 1000 kr,så sier det seg selv.

Skrevet

Da jeg vokste opp var søndag vel så mye fiskedag som kjøttdag. I det hele tatt har jeg vokst opp i en familie glad i sjømat. Selv har jeg spist fisk ca to ganger i uka, samt tran, men tenker å øke dette nå, siden jeg nesten har sluttet å spise kjøtt i hverdagen. Dessuten er det så utrolig mye god sjømat!

Skrevet

Spiser aldri fisk. Eller spiser sushi noen få ganger i året da..

Skrevet

Her spiser vi fisk oftere enn kjøtt. Det har ikke noe å si hvilken dag det er. Selv fredag og lørdag har vi oftere fisk enn kjøtt, da gjerne med forrett først og en god hvitvin til.

Feilen mange i Norge gjør er at de ser på fisk som dårligere mat enn kjøtt. Hos oss serveres aldri fisk fra frysedisken, med posesaus, kokte poteter og myke grønnsaker. Fisk er like mye gourmetmat som kjøtt, det er hva du gjør det til selv.

Gjest Survival
Skrevet

Her spiser vi fisk oftere enn kjøtt. Det har ikke noe å si hvilken dag det er. Selv fredag og lørdag har vi oftere fisk enn kjøtt, da gjerne med forrett først og en god hvitvin til.

Feilen mange i Norge gjør er at de ser på fisk som dårligere mat enn kjøtt. Hos oss serveres aldri fisk fra frysedisken, med posesaus, kokte poteter og myke grønnsaker. Fisk er like mye gourmetmat som kjøtt, det er hva du gjør det til selv.

Jeg er veldig enig i dette. Forskjellen mellom fisk og kjøtt er at mange dreper den gode smaken og konsistensen på fisken for å overdøve den med andre smaker. Mens de fleste vet at en god biff bare trenger å krydres og stekes til perfeksjon og voilà den er god, så er mange av den oppfatning av fisk skal kokes eller stekes i all evigheter, dynka over med saus og masse sideretter. Det er tull. Får man tak i en nydelig, fersk fiskefilèt må man bruke råvaren ENKELT. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er AB som spiser kjøtt om søndagene (og bare da), og det betyr blant annet at vi spiser fisk eller annen sjømat hver eneste lørdag, uten unntak, faktisk. Det blir ikke lørdag uten! Det passer med fersk sjømat om lørdagen fordi vi da har god tid til å handle den. Og like god tid til å variere tilbehør og tilberedningsmåter.

Så jeg er enig med deg, fisk er selvsagt ikke "dårligere" mat enn kjøtt. Eller, jeg synes det blir litt meningsløst å sammenlikne, og i hvert fall på så generelt grunnlag. Faktisk synes jeg god fersk fisk gir en mye større luksusfølelse enn kjøtt, blant annet fordi det smelter på tungen på en helt annen måte, dvs man trenger ikke å fortsette å tygge fisk etter at smaken har forsvunnet fra munnen, slik man som regel må med kjøtt. Fisk smaker maksimalt fra man får den i munnen til man svelger, i likhet med feks perfekt moden frukt. :hjerte:

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss synes jeg det går bare en vei - oppover! Fastfood, halvfabrikkater....

Jammen kjære vene, vet du noe som helst om japansk kosthold annet enn det lille du har sett i ETT TV-program? De er kongene av fastfood - det er vending machines (hva nå det heter på norsk? Automater?) hvor du får kjøpt varmretter, de har så mange varianter av rett-i-koppen-nudler at det ville gitt Mr. Lee nervøst sammenbrudd, og ikke minst spiser de fryktelig mye raske karbohydrater! Ja, de spiser mye fisk. Men store andeler av måltidet består av ris eller nudler, særlig hos de som ikke har allverdens med penger. Men de spiser jevnt over mye mindre porsjoner enn mange i vesten, og de fråtser ikke slik vi gjør. DERFOR er de tynnere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...