Gjest anonym Skrevet 14. april 2012 #1 Skrevet 14. april 2012 Hva gjorde kvinnene i gamledager når de hadde mensen?? Hva brukte de å "fange" blodet med?
Gjest SnowLeopard Skrevet 14. april 2012 #4 Skrevet 14. april 2012 Kluter, håndkle.. Mange lot også bare blodet renne fritt, men det høres ikke mye renslig ut, så jeg vet ikke hvor langt tilbake man må for den praksisen.
Pingting Skrevet 14. april 2012 #5 Skrevet 14. april 2012 Mose, strikkede bind, tovede bind tror jeg at jeg har hørt om, stoffbiter av ymse slag. Det er vanskelig å vite ordentlig - menstruasjon har lenge vært et tabu, og dermed er det lite som er skrevet om det eller som er tatt vare på.
Gjest Anonym Skrevet 14. april 2012 #6 Skrevet 14. april 2012 Mose må ha vært lite hyguenisk? Ull i dåsa må ha klødd voldsomt,hehe! Stakkars de som hadde kradtig mens da,det må ha vært fryktelig! Hva tørket folk seg på "do" med på denne tida,forresten?
frøkna Skrevet 14. april 2012 #7 Skrevet 14. april 2012 Jeg vet at min farmor strikka bind som hun vaska og bare brukte om igjen. Kan ikke ha lukta noe særlig bra, eller vært særlig effektivt men man tager hva man haver. folk dreit jo før uten dopapir og. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #8 Skrevet 14. april 2012 De strikket bind som de vasket og brukte om igjen. Det sugde nok ikke så bra og lakk sikkert også. I "gode" gamle dager så gjorde de fra seg "bak hjørnet", tørket seg nødvendigvis ikke og gikk videre. Hygiene var ikke det samme da som nå.
Binta Ba Skrevet 14. april 2012 #9 Skrevet 14. april 2012 I noen land i Afrika brukes det tøybiter..gjerne vevde stoff som brettes ihop, og som så vaskes. Litt som tøybleier for barn. Og mange bruker ikke dopapir, men derimot rent vann.
Gjest Applecore Skrevet 14. april 2012 #10 Skrevet 14. april 2012 Jeg har også hørt at de strikket bindt, med en åpning i den ene enden som de kunne putte bomull inni. Regner med at de kokte dem for å få dem skikkelig rene etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2012 #11 Skrevet 14. april 2012 Og sølet er opphavet til en del kulturers løsning med å kalle menstruerende kvinner "urene" slik at de må bo i en hytte i skogen alene en uke i mnd? Mye hjemmestrikk tror jeg nok ja. Og kokvask. De store Saba bindene kom vel ikke før på sekstitallet.. med stropp i hver ende til å binde rundt livet.
Gjest Applecore Skrevet 14. april 2012 #12 Skrevet 14. april 2012 Et sted i Bibelen så er det nevnt noe om en dame som hadde gjemt noen sånne husgud-statuetter i teltet sitt og satt seg oppå dem, og når mannen kom for å lete etter dem så skyldte hun på at hun ikke kunne reise seg opp pga at hun "hadde det på kvinners vis" eller noe, så kanskje det var sånn de gjorde det før i tiden - ble sittende til det var over?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2012 #13 Skrevet 14. april 2012 Mose må ha vært lite hyguenisk? Ull i dåsa må ha klødd voldsomt,hehe! Stakkars de som hadde kradtig mens da,det må ha vært fryktelig! Hva tørket folk seg på "do" med på denne tida,forresten? Nja, mose er antiseptisk. Og ble også brukt som dopapir i gamle-gamle dager. Husmose kalte man den mosen som ble brukt til slikt.
Gjest k Skrevet 15. april 2012 #14 Skrevet 15. april 2012 også med PMS? Nå tar vi bare paracet eller bruker p- piller hvis vi har store smerter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå