Gå til innhold

Tillegge/tilegne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen vennligst forklare meg forskjellen på disse to ordene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tillegge

~legge

1 legge til, føye til jeg har ikke noe å t-

2 t- en sak stor vekt anse den som svært viktig / du t-r meg meninger jeg ikke har tilskriver

tilegne

tilegne (av I egne)

1 refl: gjøre til sitt, skaffe seg, ta, vinne t- seg et nytt landområde / t- seg kunnskaper, makt, nye ord i et fremmedspråk

2 vie, dedisere boka er t-t minnet om NN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt.

Jeg kan tillegge deg meninger du ikke har. Jeg kan kan tillegge opplysninger i en sak.

Jeg kan tilegne meg en tomt. Jeg kan tilegne meg kunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så «tilegne» er mer fysisk, altså?

Igrunn ikke. Som nevnt over kan man si "å tilegne seg kunnskap" hvilket er abstrakt og ikke fysisk. Hvilket betyr omtrent det samme som å erverve seg kunnskap. Å erverve vil forresten kunne fungere som et synonym til å tilegne. Eller enda enklere; å skaffe seg. Det er muligens ikke like språklig elegant å si man skaffer seg kunnskap, men det gir deg kanskje en idé om i hvilken sammenheng "å tilegne" brukes.

Endret av ElectricScum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Så «tilegne» er mer fysisk, altså?

Det er to ord som betyr helt ulike ting.

Begge har både konkret og u-konkret betydning.

Å tilegne seg noe betyr at det er noe man "får" eller skaffer seg (selv), enten det er en fysisk ting som en tomt eller ikke-materielle saker som kunnskap.

Å tillegge er noe man "gjør" eller "gir".

Hvis du har informasjon å tillegge, betyr det jo at du gir mer informasjon til en sak.

Hvis du tillegger noen meninger de ikke har, betyr det at du gir dem meninger de ikke har.

Vet ikke om jeg klarer å utdype det så mye nærmere. Ordbokutklippene til Soleklart gir jo eksempler som skulle forklare hvordan ordene brukes.

Endret av Spinell
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...