Gå til innhold

Sykemeldt- cafe fy fy ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er sykemeldt fra arbeidsplassen pga scene betennelse. I kveld kommer kusina min innom byen og jeg vil møte henne ¨ta en cafe. Desverre kan hu ikke komme hit til meg, da jeg bor med flere folk.

Er det helt fy fy å møtes sånn når man er sykemeldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet at folk elsker å sladre. Hvis noen kollegar ser deg sitte på en cafe med henne, så kommer du til å leve i drama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen kollegar ser deg sitte på en cafe med henne, så kommer du til å leve i drama.

scene betennelse

Hun jobber i teaterbransjen, så det tror jeg hun allerede gjør.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke gå på café om man er sykemeldt?

Jeg er sykemeldt nå fordi jeg ikke får til å gjøre jobben min, men jeg lever jo fremdeles - går tur, handler litt osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være fy-fy?

Du er sykmeldt fra å utføre jobben din, ikke fra å gjøre andre ting.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mari kontrari

I dette tilfellet, når du har påvist senebetennelse og tydligvis har en jobb der det innebærer at du ikke kan delta, mener jeg du helt fint må kunne gå på kafé.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man korttidssykemeldt/egenmeldt med akutt sykdom, så går man ikke på kafe. Er det derimot andre årsaker til at man ikke kan utføre jobben sin, som det jo er i trådstarters tilfelle, så kan man naturligvis både dra på shopping, treningssenteret, kafe og pub.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på kafe, men ikke bær på noe, og vis at du har vondt der du har senebetennelse.

Ville vært dumt om du bærer et brett med to kaffe og to kaker + en veske, også møter du på sjefen?

Du klarer selvfølgelig å bære et sånt brett, selv om det gjør vondt, men problemet er å bære og løfte på ting i 7 timer hver dag, det er en viss forskjell som ikke alle forstår, så jeg skjønner skeptismen din.

Men du har SENEBETENNNELSE, ikke influensa!

Jeg har selv hatt senebetennelse, og vet hvordan det er.

Jeg ble sykmeldt en gang fordi jeg ikke klarte tunge løft over tid på jobben.

Selvfølgelg klarte jeg å løfte småting hjemme, men når jeg skulle handle på butikken måtte jeg bære varene i en sekk på ryggen.

Kan du ikke gå med bandasje rundt leddene dine? Om du møter noen, er det bare å okke og aue seg, slik at de ikke har noe å utsette på deg.

Sånne som meg forstår hvordan det fungerer, men det er så mange som ikke vil skjønne hvordan du klarer å gå på kafe - de forstår ikke at du går med bena, ikke hendene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skal man gjøre seg dårligere enn man er? Får da være måte på hvor mye hensyn man skal ta til slarvebøttene...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Selvfølgelig kan du gå på kafe, og oppfør deg normalt, vi bør ikke la sladrekjerringer/gubber vinne ved å tilpasse all vår atferd etter deres meninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis at du har vondt

Tøv. Om det faktisk finnes noen som tror at alle sykmeldingsgrunner er synlige og/eller totalt invalidiserende, så fortjener de nesten å få noe å bry de stakkars små hjernene sine med. TS, gå på kafe så mye du vil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøv. Om det faktisk finnes noen som tror at alle sykmeldingsgrunner er synlige og/eller totalt invalidiserende, så fortjener de nesten å få noe å bry de stakkars små hjernene sine med. TS, gå på kafe så mye du vil.

Jepp.

Usynlig syk?

1. Gjør du noe, forbered deg på kommentaren - "jasså, du greier det, du som er syk..", sagt i en mistenksom tone.

2. Gjør du ikke noe, forbered deg på kommentaren - " du må da orke litt, selv om du er syk..", sagt i en bebreidende tone.

... 3. Smiler du og er glad, blir du møtt med kommentaren - "jeg trodde du var syk".

4. Smiler du ikke, blir du møtt med kommentaren - "opp med hodet, ingenting blir bedre av at du depper. Vær positiv, så blir alt mye bedre!"

5. Deltar du i en sosial sammenheng, vær alltid forberedt på at noen bemerker det, ikke fordi de er glad for å se deg der, men fordi de "ikke skjønner at du orker, du er jo syk!"

6. Lar du være å delta i en sosial sammenheng er kommentaren: - "jamen tror du ikke du ville hatt godt av å komme deg litt ut blant folk?"

7. Ethvert svar på spørsmålet -"hvordan har du det?" - vil alltid være feil svar. Enten fordi du er for positiv eller for negativ.

8. Vær alltid forberedt på å forklare og forsvare hvorfor du gjør det du gjør i enhver situasjon, og vær klar over at svaret ditt alltid vil bli gjenstand for diskusjon.

9. "Friske" vil kappes om å fortelle deg løsningen på alle dine problemer - det er bare å gjøre som dem! De har jo holdt seg friske...

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på, hvor lenge er du sykemeldt? Om det er 3 dager så synes jeg ikke det, men er det langtidssykemelding så bare gå, aner ikke hvorfor jeg føler det slik, gir jo egentlig ikke mening.

Men en person som er sykemeldt i 1 år kan ikke bare sitte inne, man blir ikke friskere av det akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer ann på, hvor lenge er du sykemeldt? Om det er 3 dager så synes jeg ikke det, men er det langtidssykemelding så bare gå, aner ikke hvorfor jeg føler det slik, gir jo egentlig ikke mening.

Men en person som er sykemeldt i 1 år kan ikke bare sitte inne, man blir ikke friskere av det akkurat...

Du svarer jo selv på hvorfor du føler det slik. :)

I hovedsak er det jo sånn at om man er korttidssykemeldt (et par dager) så er det jo vanligvis pga noe akutt og da bør man bruke de få dagene man har til rådighet på å slappe av eller gå til behandling sånn at man blir fortest mulig frisk. Er man sykemeldt over lang tid må jo hverdagen gå videre på et vis selv om man ikke kan jobbe, og det å gjøre de små tingene man faktisk klarer kan være med på å gjøre en fortere frisk. Å sitte inne bak lukkede gardiner i ukesvis og månedsvis er jo ikke bra for noen.

Selvsagt finnes det også unntak som ikke passer inn i dette, men jeg tenker altså generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer jo selv på hvorfor du føler det slik. :)

I hovedsak er det jo sånn at om man er korttidssykemeldt (et par dager) så er det jo vanligvis pga noe akutt og da bør man bruke de få dagene man har til rådighet på å slappe av eller gå til behandling sånn at man blir fortest mulig frisk. Er man sykemeldt over lang tid må jo hverdagen gå videre på et vis selv om man ikke kan jobbe, og det å gjøre de små tingene man faktisk klarer kan være med på å gjøre en fortere frisk. Å sitte inne bak lukkede gardiner i ukesvis og månedsvis er jo ikke bra for noen.

Selvsagt finnes det også unntak som ikke passer inn i dette, men jeg tenker altså generelt.

Hehe, sant så sant! Du forklarte det perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå at dersom man orker gå på cafè så kan man klare å gå på jobb også.

På de fleste arbeidsplasser er det NOE man kan gjøre uansett om man ikke klarer utføre sitt vanlige arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå at dersom man orker gå på cafè så kan man klare å gå på jobb også.

På de fleste arbeidsplasser er det NOE man kan gjøre uansett om man ikke klarer utføre sitt vanlige arbeid.

På de fleste kanskje, men ikke på alle. Det handler mye om arbeidsgiverens vilje til å tilrettelegge. Jeg vet om folk som i utgangspunktet har fått tilrettelagt arbeidsoppgavene for å kunne fortsette på jobben istedet for å sykemeldes, men så blir de presset (direkte og indirekte) til å utføre arbeidsoppgaver som gjør dem sykere. Det ender ofte i en lengre sykemelding etterpå. På slike steder er det bedre å bli skikkelig sykemeldt direkte for å unngå å forverre skaden sin.

Enkelte steder ser heller ikke arbeidsgiver muligheter for å tilrettelegge, så da blir arbeidstakeren gående hjemme.

Ellers finnes det også en hel del lidelser som krever langvarig hvile for ikke å få tilbakefall. For disse er det viktig å slippe alt stress og mas på jobben, men de må holde seg i aktivitet og forsiktig bygge seg opp til å bli sterke nok til å kunne gå tilbake til jobb. For dem kan det være nyttig å gå på kafe og gjøre slike småting.

I tillegg har du jo en rekke psykiske lidelser som kan gjøre at folk trenger en lengre pause fra arbeidslivet, men samtidig trenger de å møte mennesker og holde seg aktive så de ikke graver seg fullstendig ned i problemene sine.

Så det er slett ikke alltid sånn at enten er man pleiepasient eller så er man på jobb. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...