Gå til innhold

Anvendt datateknologi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble ferdig med en bachelor utdannelse i Andvendt datateknologi ved Hio i fjor vår, og jeg føler jeg må advare andre mot dette studiet.

Jeg gikk tre år, og føler jeg ikke har så veldig mye igjen for disse årene. Mange (de fleste) av fagene vi hadde var utrolig unødvendige og bortkastet tid. Det er ikke mye nytting og relevant man lærer i løpet av disse tre årene. I tillegg er det nesten ingen oppfølgning fra lærer, og mange av dem var ganske dårlige i å formidle og lære bort stoffet.

Men til tross for dette, kom jeg meg gjennom studiet med greie karakterer (B i snitt). Dessverre var det ikke mange jobber for oss som hadde studert dette, da de fleste som ønsket å annsette noen innenfor IT helste ville ha dataingeniører og de som hadde studert mer prestisjefylte utdanninger. Så derfor har jeg fortsatt ikke jobb innen IT, selvom det er ett år siden jeg var ferdig med studiene mine. Jeg vet også at mange av mine medstudenter ikke har fått relevant arbeid enda.

Jeg skriver dette for å kanskje kunne hjelpe noen fra å gjøre en stor feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vurderte faktisk å gå dette, men var usikker virket veldig som om IKT på vgs og at man bare ble service fyr egentlig. (Mye mulig det er annerledes)

Jeg endte på UiO og studerer informatikk der. Hvis du vil jobbe innen IT og bare har GENS vil jeg anbefale enten Design, bruk, interaksjon eller Språk og kommunikasjon. Her har man mange valgfrie emner og en kan enten få bred kompetanse innefor flere fagfelt (psykologi, pedagogikk, sosiologi etc) eller man kan velge IT fag og programmeringsfag og da kan man ta master i programmering og nettverk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åi, det høres ikke bra ut! Vurderte faktisk også det der studiumet.

Dette vet du helt sikkert allerede, men du kan jo bygge på med en eller annen mastergrad som forhåpentligvis vil gjøre deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Kjipt å føle at tre år er bortkastet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg ta studiet mitt litt i forsvar her ...

For jeg føler at studiene er det du gjør det til selv i stor grad.

Ja, Anvendt data er et veldig generellt studie. Men har med årene blitt mer dreid mot interaksjons/evaluering enn programmering. Man blir litt som poteten, og kan brukes til alt. Du finner ut av dine interesser og er du flink, så JA du får jobb selv om du er anvendt datastudent.

Jeg fikk jobb i Steria i februar, en annen på studiet mitt fikk i Accenture i september. og mange andre er i snakk med diverse selskaper nå.

Man er nødt til å finne sitt interessefelt og jobbe mot det! Til forskjell fra dataingeniørene så detter ikke jobbene i fanget på deg og du må jobbe litt mer, men det du kommer ut med er så mye bedre. For du tenker mye mer helhetlig! Du har vært innom programmering, prototyping, menneske-maskin interaksjon, evaluering av IT-systemer, nettverk, sikkerhet. Du lærer mye og jeg er utrolig glad for at jeg har vært innom såpass mye forskjellig!

Ja, ikke alle lærerne er like flinke. Men jeg føler vi har fått god oppfølging med diverse lab, studentassistenter og forelesere. Noen fag kunne jeg også vært utenom, men disse er fjernet for studenter som starter nå til høsten.

Jeg fikk jobb på mitt første jobbintervju! Det sier litt om hvor viktig personlighet, ambisjoner og driv er!

Jeg vet ikke hva du drev med gjennom de tre årene. Men jeg jobbet hardt, tok på meg verv og var veldig interessert i å få en bra jobb på slutten av studiet. Siden jeg visste at Anvendt data er et veldig ukjent studie. Men med en gang selskapene så hvilke fag jeg hadde tatt så ble de positivt overrasket.

Ellers er jeg spent og gleder meg til å starte i jobb i august, blir gøy å endelig få ta i bruk kunnskapen jeg har tilegnet meg etter tre år på HiOA :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg ble ferdig i 2010 med Anvendt datateknologi

Gruppen jeg jobbet med alle årene fikk seg jobb med engang, 3 av oss før studiet var ferdig,

siste mann fikk seg jobb da han søkte(han søkte etter studiet).

Ulike interesser/ulike stillinger fikk vi:

- Support/drift

- Drift

- Systemutvikler(webdesign)

- Konsulent(programmering/prosjektering)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Anvendt Data var faktisk et veldig godt alternativ, for meg hvertfall. Jeg har alltid sett på utdannelse som en inngangsbillett til jobbmarkedet, ikke hvor høy lønn man får. Lønn kan man jobbe seg opp for og relevante sertifiseringer vil gi mer utbytte noe man kan ta underveis når man har tid.

Jeg kunne mye om data fra før da jeg valgte Anvendt Data (Data har alltid interessert meg og det er det jeg ville jobbe med), men jeg er ikke så glad i matte så de andre ingeniør linjene orket jeg ikke pine meg gjennom, jeg hadde nok ikke kommet inn heller da jeg ikke hadde matte på vgs i det hele tatt, så valget var enkelt. 3 år og bachelor.

Jeg fikk jobb 3 måneder før jeg var ferdig med utdannelsen i et stort IT selskap med en startlønn på 420 000. nå som jeg har jobbet her i snart 4 år har jeg tatt meg noen sertifiseringer som er relevant med det jeg jobber med. Lønna mi ligger nå på 540 000 i grunnlønn. Inkludert bonuser og bilgodtgjørelse blir dette nært 700 000 i året.

Jeg ville anbefalt dette studiet til alle som kan mye data fra før men ikke orker et krevende studie. Jeg kan ikke påstå at det var vanskelig å komme seg gjennom disse 3 årene. Var i hovedsak bare å løse ukentlige oppgaver og ta eksamen, mye fri :)

Dette er min subjektive opplevelse, men alle kan få jobb med denne utdannelsen. Et tips er å skaffe seg en IT relevant deltidsjobb mens man studerer, da stiller du mye sterkere ved et eventuelt jobbintervju. Melder du deg inn i Academic Work så fikser de jobb til deg uten at du trenger å løfte en finger. Det var slik jeg fikk min jobb, meldte meg inn første året så kontaktet de meg når studien min snart var over. Rekruteringsbyråer er tingen, sparer deg for masse tid og gir mange alternativer. :)



Anonymous poster hash: 55591...18e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Anvendt Data var faktisk et veldig godt alternativ, for meg hvertfall. Jeg har alltid sett på utdannelse som en inngangsbillett til jobbmarkedet, ikke hvor høy lønn man får. Lønn kan man jobbe seg opp for og relevante sertifiseringer vil gi mer utbytte noe man kan ta underveis når man har tid.

Jeg kunne mye om data fra før da jeg valgte Anvendt Data (Data har alltid interessert meg og det er det jeg ville jobbe med), men jeg er ikke så glad i matte så de andre ingeniør linjene orket jeg ikke pine meg gjennom, jeg hadde nok ikke kommet inn heller da jeg ikke hadde matte på vgs i det hele tatt, så valget var enkelt. 3 år og bachelor.

Jeg fikk jobb 3 måneder før jeg var ferdig med utdannelsen i et stort IT selskap med en startlønn på 420 000. nå som jeg har jobbet her i snart 4 år har jeg tatt meg noen sertifiseringer som er relevant med det jeg jobber med. Lønna mi ligger nå på 540 000 i grunnlønn. Inkludert bonuser og bilgodtgjørelse blir dette nært 700 000 i året.

Jeg ville anbefalt dette studiet til alle som kan mye data fra før men ikke orker et krevende studie. Jeg kan ikke påstå at det var vanskelig å komme seg gjennom disse 3 årene. Var i hovedsak bare å løse ukentlige oppgaver og ta eksamen, mye fri :)

Dette er min subjektive opplevelse, men alle kan få jobb med denne utdannelsen. Et tips er å skaffe seg en IT relevant deltidsjobb mens man studerer, da stiller du mye sterkere ved et eventuelt jobbintervju. Melder du deg inn i Academic Work så fikser de jobb til deg uten at du trenger å løfte en finger. Det var slik jeg fikk min jobb, meldte meg inn første året så kontaktet de meg når studien min snart var over. Rekruteringsbyråer er tingen, sparer deg for masse tid og gir mange alternativer. :)

Anonymous poster hash: 55591...18e

Anvendt Data var faktisk et veldig godt alternativ, for meg hvertfall. Jeg har alltid sett på utdannelse som en inngangsbillett til jobbmarkedet, ikke hvor høy lønn man får. Lønn kan man jobbe seg opp for og relevante sertifiseringer vil gi mer utbytte noe man kan ta underveis når man har tid.

Jeg kunne mye om data fra før da jeg valgte Anvendt Data (Data har alltid interessert meg og det er det jeg ville jobbe med), men jeg er ikke så glad i matte så de andre ingeniør linjene orket jeg ikke pine meg gjennom, jeg hadde nok ikke kommet inn heller da jeg ikke hadde matte på vgs i det hele tatt, så valget var enkelt. 3 år og bachelor.

Jeg fikk jobb 3 måneder før jeg var ferdig med utdannelsen i et stort IT selskap med en startlønn på 420 000. nå som jeg har jobbet her i snart 4 år har jeg tatt meg noen sertifiseringer som er relevant med det jeg jobber med. Lønna mi ligger nå på 540 000 i grunnlønn. Inkludert bonuser og bilgodtgjørelse blir dette nært 700 000 i året.

Jeg ville anbefalt dette studiet til alle som kan mye data fra før men ikke orker et krevende studie. Jeg kan ikke påstå at det var vanskelig å komme seg gjennom disse 3 årene. Var i hovedsak bare å løse ukentlige oppgaver og ta eksamen, mye fri :)

Dette er min subjektive opplevelse, men alle kan få jobb med denne utdannelsen. Et tips er å skaffe seg en IT relevant deltidsjobb mens man studerer, da stiller du mye sterkere ved et eventuelt jobbintervju. Melder du deg inn i Academic Work så fikser de jobb til deg uten at du trenger å løfte en finger. Det var slik jeg fikk min jobb, meldte meg inn første året så kontaktet de meg når studien min snart var over. Rekruteringsbyråer er tingen, sparer deg for masse tid og gir mange alternativer. :)

Anonymous poster hash: 55591...18e

Anvendt Data var faktisk et veldig godt alternativ, for meg hvertfall. Jeg har alltid sett på utdannelse som en inngangsbillett til jobbmarkedet, ikke hvor høy lønn man får. Lønn kan man jobbe seg opp for og relevante sertifiseringer vil gi mer utbytte noe man kan ta underveis når man har tid.

Jeg kunne mye om data fra før da jeg valgte Anvendt Data (Data har alltid interessert meg og det er det jeg ville jobbe med), men jeg er ikke så glad i matte så de andre ingeniør linjene orket jeg ikke pine meg gjennom, jeg hadde nok ikke kommet inn heller da jeg ikke hadde matte på vgs i det hele tatt, så valget var enkelt. 3 år og bachelor.

Jeg fikk jobb 3 måneder før jeg var ferdig med utdannelsen i et stort IT selskap med en startlønn på 420 000. nå som jeg har jobbet her i snart 4 år har jeg tatt meg noen sertifiseringer som er relevant med det jeg jobber med. Lønna mi ligger nå på 540 000 i grunnlønn. Inkludert bonuser og bilgodtgjørelse blir dette nært 700 000 i året.

Jeg ville anbefalt dette studiet til alle som kan mye data fra før men ikke orker et krevende studie. Jeg kan ikke påstå at det var vanskelig å komme seg gjennom disse 3 årene. Var i hovedsak bare å løse ukentlige oppgaver og ta eksamen, mye fri :)

Dette er min subjektive opplevelse, men alle kan få jobb med denne utdannelsen. Et tips er å skaffe seg en IT relevant deltidsjobb mens man studerer, da stiller du mye sterkere ved et eventuelt jobbintervju. Melder du deg inn i Academic Work så fikser de jobb til deg uten at du trenger å løfte en finger. Det var slik jeg fikk min jobb, meldte meg inn første året så kontaktet de meg når studien min snart var over. Rekruteringsbyråer er tingen, sparer deg for masse tid og gir mange alternativer. :)

Anonymous poster hash: 55591...18e

Stund siden du har svart på dette innlegget men prøver med lykken xD

Går selv på anvendt data og lurer på hva du tok av valgfag i 2. og 3. året siden du ikke hadde noe matte?

Jobben du fikk etter endt studie, var de mest interessert i dine karakterer eller var det andre faktorer som veide tyngst?

Jobber du med drift eller programmering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...