Gå til innhold

Øl gjør menn smartere


Gjest krabat

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nja, vil vel heller si det sier no om vedkommendes smarthet i utgangspunktet heller ein effekten av etanol.

Men for all del, skal man først drikke er det nok behagelig å ha en liten del av vitenskapen i ryggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant ut folk med en alkoholpromille på 0,07 var dårligere på hukommelsesoppgaver, men var bedre på å løse kreative oppgaver, skriver psykolog Jennifer Wiley på nettsiden til Federation of Associations in Behavioral and Brain Sciences.

Dette har altså en journalist oversatt til å bli "øl gjør menn smartere". De har får dårligere hukommelse, men mer kreativitet.

La oss si at undersøkelsen viste det motsatte, nemlig at svak rus gjør menn tanketomme (det motsatte av kreative), men øker hukommelsen. Kunne man ikke like gjerne konkludert med det samme da?

Er det noe som gjør folk dummere så er ihvertfall sjensasjon-journalistikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var da en gla' nyhet.. eller hur? Det blir nærmest som diktet: "Du ska itte trø i graset. Spede spira lyt få stå. Mållaust liv har og e mening du lyt sjå og tenkje på" :klo:

Creative Problem Solving: Forget the Focus

That’s because the alcohol helped study participants access remote ideas, ideas that develop through association not linear analysis. In fact, linear reasoning can keep people focused on ideas they think are important but really aren’t.

There is also research suggesting that that aging fosters creative problem solving, says Wiley. That’s because older adults tend to be more easily distracted by seemingly extraneous information than younger adults. But it’s this very tendency to be distracted that allows older adults to take advantage of valuable information contained in what may only appear to be unrelated data.

Ikke så dum han derre trysilingen :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det slått fast!

Nåja, det kommer vel an på mengden det. Jeg har aldri møtt en oppegående/smart øldrikkende mann ihvertfall. Snarere tvert imot.

Endret av OPIgirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pils er ikke øl, det må adskillig mørkere saker til.. dog så har også dette blitt litt hipster dufus som slår ut i at en bare må ha en mild rødkittost til et glass porter, altså et kulturellt alibi hvor det signaliseres at en er litt smartere enn andre.

I betraktningen ligger også selvsagt det at en sterkøl bryter mer med den lineære tankegangen (almuens tralt) ikke bare ved sin styrke, men også gjennom dens kompleksitet, så ja.. øl gjør menn smartere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at alkohol gjør deg smartere, er da velkjent?

Det har seg sånn: Alkohol dreper hjerneceller. Man skulle umiddelbart tro at det var en dårlig ting. Men det er det ikke. I tråd med loven om survival of the fittest, så dreper nemlig alkoholen de trege og dumme hjernecellene først. Dermed slipper de raske og smarte hjernecellene bedre til, og du får en umiddelbar boost av intelligensen. Dette er grunnen til at man kjenner seg mye smartere etter et par drinker.

Og denne studien beviser det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

Jeg drakk en 4-5 øl i går, og har nettopp handlet 8 øl til i kveld. Satser på at jeg blir übersmart i løpet av kvelden.

Skål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

Jeg drakk en 4-5 øl i går, og har nettopp handlet 8 øl til i kveld. Satser på at jeg blir übersmart i løpet av kvelden.

Skål!

Husk å ta notater hvis du får en übersmart idè eller løser noen verdensproblemer. Det er mye å ta fatt i. Kald fusjon og verdensfred er øverst på lista!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ta notater hvis du får en übersmart idè eller løser noen verdensproblemer. Det er mye å ta fatt i. Kald fusjon og verdensfred er øverst på lista!

Will do! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å kjøpe øl på Smart Club.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...