Gå til innhold

Lage noe godt av epler

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Untatt kaker ;)

Forslag? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe enkelt og kjempegodt er å skjære opp epler i båter og legge det ut på et fat. Deretter strør du på godt med kanel og sukker. Får vann i munnen bare av å tenke på det!

AnonymBruker
Skrevet

Noe enkelt og kjempegodt er å skjære opp epler i båter og legge det ut på et fat. Deretter strør du på godt med kanel og sukker. Får vann i munnen bare av å tenke på det!

Jeg tror mange i tillegg har eplene i ovnen en stund også.

Skrevet

Kjempegod kyllingsuppe med eple.

Lurt å smake seg til med karrien da. Jeg opplever at jeg ofte trenger mer enn det som står i oppskriften ellers smaker det bare tomat.

Eller tenkte du på dessertoppskrifter?

Skrevet

Knus kjeks (digestive e.l.) og strø i bunnen av et glass, ha over eplebiter (evt blandet med kanel og sukker), og topp med "krem": rørt philadefiaost (med melis), vaniljeyoghurt (eller naturell), kesam, eller hva som helst annet som kan passe :)

• Liker 1
Skrevet

Skjær dem i biter (eventuelt skrell dem og), kok dem til de er møre og kjør dem i blenderen så det blir eplemost :D Trenger ikke sukker i. Veldig godt både på skiva og i havregrøten, eller med cottage cheese.

Skrevet

Ta ut kjernen og skjær eplet i tynne skiver. Strø over krydder(chili er godt, kanel også) og tørk i ovnen på ca 80 grader. Kjempegodt snacks. Moren til ei venninne pleide å lage dette :)

Skrevet

Skjær båter og legg i en form, hakk mandler og strø på med rosiner.. Dryss på kanel og havregryn, pluss litt sukker.. Skjer noen tynne skiver smør med ostehøvel og strø over.. inn i ovnen til det ser ferdig ut.. server med krem eller is, mmmm :)

Skrevet

Skrell dem, og kok dem møre med sukker, kanel og nellik.

Smør en ildfast form, legg dem nedi, topp med butterdeig. Stek i ovenen. Så lager du karamellsaus. yumyum!

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tusen takk for fantastiske svar :bolledeig:

Jeg fikk lyst å tørke tynne skiver med kanel i ovnen. (vil egentlig prøve alle, men i første omgang ;) ) Hvordan "tørke" ? :sjenert:

Skrevet (endret)

TS her. Tusen takk for fantastiske svar :bolledeig:

Jeg fikk lyst å tørke tynne skiver med kanel i ovnen. (vil egentlig prøve alle, men i første omgang ;) ) Hvordan "tørke" ? :sjenert:

Ser det er mange som har skrevet om det hvis du googler "tørke epler", men jeg synes de har litt tykke skiver. Ville skjært de et par mm tykke og lagt de på en stekeplate og så helle kanel over. Tørk de på rundt 80 grader til de er tørre. Bare å teste underveis så du får de så tørre du vil :) tror jeg skal lage dette selv en dag også. Er jo så innmari godt :)

Endret av Doh
AnonymBruker
Skrevet

Ser det er mange som har skrevet om det hvis du googler "tørke epler", men jeg synes de har litt tykke skiver. Ville skjært de et par mm tykke og lagt de på en stekeplate og så helle kanel over. Tørk de på rundt 80 grader til de er tørre. Bare å teste underveis så du får de så tørre du vil :) tror jeg skal lage dette selv en dag også. Er jo så innmari godt :)

Ok, da føler jeg ditt råd :nigo: Takk igjen :helen:

TS

Skrevet

Jeg tror mange i tillegg har eplene i ovnen en stund også.

Er utrolig godt uten også, jeg foretrekker uten steking.

Gjest EryMax
Skrevet

Eplepannekaker :rodmer:

Lag pannekakerøre,skjær eplene i skiver mens røra sveller litt. Slå på komfyren å begynn å smelte smør i stekepannen. Når smøret er smeltet og varmt, så slipper du en epleskive nedi pannekakerøra. Ta så opp epleskiva med pannekakerøre på å stek den i panna. Husk å ha sukker og kanel på eplene. Dette lærte jeg i speidern

Skrevet

Jamie Oliver raspa epler og hadde i lapper/sveler-røra.

Det smaker fantastisk med syltetøy til :rodmer:

Og det tipset med å tørke epler til snacks vil jeg også prøve...

Skrevet

Epler er også gode raspet i råkost salat sammen med gulrot og kålrabi :) Gjerne til stekt fisk.

Skrevet

Enkelt og godt. Skrell og kutt 5-6 epler i små biter. Tilsett 2 ss sukker og en halv ts kanel. Kok dem i vann som såvidt dekker bitene i 1 time. Eplegrøt. Kjempegodt med fløte og kan godt fryses.

Skrevet

Veldig enkel og rask eplekos:

Del epler opp i biter og tøm på dem litt vaniljesaus...

Skrevet

Skjær dem i biter (eventuelt skrell dem og), kok dem til de er møre og kjør dem i blenderen så det blir eplemost :D Trenger ikke sukker i. Veldig godt både på skiva og i havregrøten, eller med cottage cheese.

Eplemosen er faktisk veldig god til svinekoteletter. Høres rart ut, men er veldig godt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...