*Vilje* Skrevet 12. april 2012 #1 Skrevet 12. april 2012 Så en interessant dokumentar "Min biologiske klokke" på SVT2 i går. Den handlet om en 35-36 år gammel single jente fra Nederland som var redd for å bli for gammel til å få egne barn. Hun datet masse i tillegg til å undersøke muligheter for å kunne bli gravid mange år fram i tid. Enden på visa var at hun frøs ned egg som "forsikring" for fremtiden. Det jeg synes var mer interessant var at det også ble diskutert hvorfor hun hadde vært single de siste 5 årene. Noen mente bestemt at hun var blitt for selvstendig, skulle fikse og ordne alt selv (også på dater) og på den måten ikke ga noe inntrykk av å trenge noen. Kjente meg veldig godt igjen i hennes situasjon, er også en som liker å fikse det meste selv og tar "kontroll" på en date om mannen jeg møter ikke kommer med klare forslag. Og av alle mennene jeg har datet er det veldig få som vil møte meg igjen. Så er spørsmålet: Synes menn virkelig det er turn-off med selvstendige damer som tar initiativ? Får jo stadig høre her på forumet at vi ikke gjør nok i en datingfase?? 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #2 Skrevet 12. april 2012 Neimen om jeg vet. Det kan hende hun var for "kontrollfrik", og tok mye styring uten å se hva mannen kunne tenke seg? Jeg tenker at i et forhold og i en bli-kjent-fase er det jo viktig å "se" hverandre, gi og ta, ikke være for rigid på sine ting. Lettere sagt enn gjort, selvsagt Men jeg kjenner i hvert fall mange sterke kvinner, med både tydelig vilje, egne meninger og utdanning, jobb og lønn til å klare seg alene, som har blitt meget lykkelig gift - og de har sosial intelligens og respekt for andre
Cathrine88 Skrevet 12. april 2012 #3 Skrevet 12. april 2012 Det er ikke min erfaring ihvertfall. Usikre menn som helst vil være pappaen til dama si synes helt sikkert det, men hva skal man med sånne menn? Når det er sagt er det selvsagt forskjell på det å være selvstendig og ta initiativ og det å fullstendig overkjøre noen - akkurat det er vel turn off for de fleste, både kvinner og menn. 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #4 Skrevet 12. april 2012 Jeg synes bare det er rart å kalle seg for selvstendig. Hvis en mann sier han er selvstendig hadde jeg rynket på nesen og tenkt at han hadde noen issues. Men har heldigvis aldri hørt noen menn omtale seg som selvstendige. At de liker å nyte det single livet, ja, men selvstendig? Er akkurat som når folk påpeker at de er ærlige, det skurrer voldsomt. Jeg tok initiativet til å ta kontakt med han jeg er med nå, og han likte det. Ser ikke noe problem med det. Jeg ser ikke på meg som så voldsomt selvstendig av den grunn, jeg er avhengig av andre, og andre er avhengig av meg. Kanskje de ser på deg som maskulin?
Gjest "gjest" Skrevet 12. april 2012 #5 Skrevet 12. april 2012 (endret) Du overkjører folk. Mann må la menn få føle seg som menn når man dater. Endret 12. april 2012 av "gjest"
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 12. april 2012 #6 Skrevet 12. april 2012 Du overkjører folk. Mann må la menn få føle seg som menn når man dater. Blir en mann "mindre mann" av at en kvinne klarer å ta vare på seg selv? Man dater vel ikke for å finne noen som kan gjøre ting for seg, eller fordi man trenger noen for å ordne opp? Man dater vel for å finne noen å dele livet med? Dele opplevelser med? Finne selskap i? Eller? 5
*Vilje* Skrevet 12. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 12. april 2012 Jeg synes bare det er rart å kalle seg for selvstendig. Hvis en mann sier han er selvstendig hadde jeg rynket på nesen og tenkt at han hadde noen issues. Men har heldigvis aldri hørt noen menn omtale seg som selvstendige. At de liker å nyte det single livet, ja, men selvstendig? Er akkurat som når folk påpeker at de er ærlige, det skurrer voldsomt. Jeg tok initiativet til å ta kontakt med han jeg er med nå, og han likte det. Ser ikke noe problem med det. Jeg ser ikke på meg som så voldsomt selvstendig av den grunn, jeg er avhengig av andre, og andre er avhengig av meg. Kanskje de ser på deg som maskulin? Er overhode ikke maskulin, men det kan være noe i det at jeg ubevisst skal vise hvor mye jeg klarer selv at det blir litt voldsomt. Hmm... noe å tenke på.
Gjest Bandit Skrevet 12. april 2012 #8 Skrevet 12. april 2012 Jeg foretrekker selvstendighet. Selv om jeg elsker kosestunder på sofaen, blir jeg kvalt om hun skal sitte på fanget mitt hele tiden. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #9 Skrevet 12. april 2012 Synes menn virkelig det er turn-off med selvstendige damer som tar initiativ? JA! Liker dem best litt små, søte og uskyldige. Jeg liker å ta kontrollen og behandle henne som jeg selv vil. Dama er gjesten i mannens liv og ikke omvendt! 1
Pialill Skrevet 12. april 2012 #10 Skrevet 12. april 2012 Er ikke en mellomting best i begynnelsen da? vise at man er sårbar og ønsker en kar i livet sitt. Uten å være needy og hjelpløs Vil tro at ytterpunktene her vil skremme bort de fleste...
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #11 Skrevet 12. april 2012 JA! Liker dem best litt små, søte og uskyldige. Jeg liker å ta kontrollen og behandle henne som jeg selv vil. Dama er gjesten i mannens liv og ikke omvendt! Og her ser du hva slags menn du ender opp med om du ikke klarer å ta vare på deg selv. Desto mer avhengige og "svake" mennesker er, desto lettere faller de i klørne på kontrollfreaks, psykopater og andre respektløse folk, som åpenbart sjelden vil dem vel. Kvinner: Tenk litt mindre på hva andre forventer og mer på hva dere kan gjøre for dere selv (uten å bryte med normal folkeskikk, selvsagt), så går det så bra atte. Hvor mye "mann" en mann er når han ikke takler en kvinne som klarer seg selv, kan forøvrig diskuteres.. 8
-Ishtar- Skrevet 12. april 2012 #12 Skrevet 12. april 2012 Og her ser du hva slags menn du ender opp med om du ikke klarer å ta vare på deg selv. Desto mer avhengige og "svake" mennesker er, desto lettere faller de i klørne på kontrollfreaks, psykopater og andre respektløse folk, som åpenbart sjelden vil dem vel. Kvinner: Tenk litt mindre på hva andre forventer og mer på hva dere kan gjøre for dere selv (uten å bryte med normal folkeskikk, selvsagt), så går det så bra atte. Hvor mye "mann" en mann er når han ikke takler en kvinne som klarer seg selv, kan forøvrig diskuteres.. YUP! Man trenger ikke være enten eller. Kan være feminin men istand til å gjøre seg selv lykkelig. Dette må da være oppskriften på et sunt forhold? 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #13 Skrevet 12. april 2012 Hmm, veldig godt spørsmål! Skal jeg være helt ærlig er det litt å balansere på en knivegg dette. Digger jenter som gjør det bra i livet, står på og klarer seg selv. Samtidig faller jeg sjelden for dem som har "herdet" så mye at det ikke lenger er særlig sårbarhet å spore i dem, selv om de har humoren og sosiale kvaliteter jeg setter pris på. De blir venner. Tror dette gjelder mennesker generelt. Vi ønsker vel noen som kan vekke følelser i oss, som man kan få en ekstra god "kontakt" med. Sliter bare med å oppnå dette med kvinner som har vernet hjertet sitt for mye. 1
Yme Skrevet 12. april 2012 #14 Skrevet 12. april 2012 Synes menn virkelig det er turn-off med selvstendige damer som tar initiativ? Får jo stadig høre her på forumet at vi ikke gjør nok i en datingfase?? Jeg liker selvstendige damer. Det verste som finnes er folk som maser, og mennesker som ikke er selvstendige, gjør veldig ofte det. Selvstendighet er sexy! Det viser at man har noe mellom øra. 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #15 Skrevet 12. april 2012 Hmm, veldig godt spørsmål! Skal jeg være helt ærlig er det litt å balansere på en knivegg dette. Digger jenter som gjør det bra i livet, står på og klarer seg selv. Samtidig faller jeg sjelden for dem som har "herdet" så mye at det ikke lenger er særlig sårbarhet å spore i dem, selv om de har humoren og sosiale kvaliteter jeg setter pris på. De blir venner. Tror dette gjelder mennesker generelt. Vi ønsker vel noen som kan vekke følelser i oss, som man kan få en ekstra god "kontakt" med. Sliter bare med å oppnå dette med kvinner som har vernet hjertet sitt for mye. Som du selv sier, dette gjelder nok for mennesker generelt. Som kvinne klarer jeg ikke å falle for menn jeg merker har skjoldet oppe og som ikke tør å vise følelser/vise hvem de egentlig er/vise seg sårbare. Det handler rett og slett om hvor nært det er mulig å komme et annet menneske, og bli kjent med vedkommede. Å bygge en nær relasjon til en som bevisst/ubevisst holder deg på en emosjonells armlengdes avstand er vanskelig og vondt. Når det gjelder avhengige, usikre kvinner tror jeg disse for kan tiltrekke seg feil type menn. Akkurat som tilsvarende avhengige, usikre menn ofte ender opp som "tøfler" hos kvinnelige eksemplarer av kontrollfreaks. 2
Gjest UngKalven Skrevet 12. april 2012 #16 Skrevet 12. april 2012 Ser man det fra naturen side er det "meninga" at menn skal være de som tar vare på kvinnen og ikke motsatt. Så menn har nok en grad av et slikt behov, og hvis en kvinne viser seg og være så selvstendig at det behovet aldri vil bli fylt vil kanskje det være en turn-off. Jeg vil tro dere kvinner i noen grad har behov for en mann som tar vare på dere også? Det er Ying og Yang, ikke sant.
Gjest .-L-. Skrevet 12. april 2012 #17 Skrevet 12. april 2012 (endret) Det gjør ingenting at du tar initiativ, men dersom du er kontrollerende vil du ende opp med en tøffel mann. Jeg er ikke interessert i å få en ekstra mamma. Endret 12. april 2012 av .-L-.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #18 Skrevet 12. april 2012 Ser man det fra naturen side er det "meninga" at menn skal være de som tar vare på kvinnen og ikke motsatt. Så menn har nok en grad av et slikt behov, og hvis en kvinne viser seg og være så selvstendig at det behovet aldri vil bli fylt vil kanskje det være en turn-off. Jeg vil tro dere kvinner i noen grad har behov for en mann som tar vare på dere også? Det er Ying og Yang, ikke sant. Hvordan vet du at dette er meningen? Meningen fra naturens side altså, ikke sett fra kulturelle og religiøse regler, som alltid har vært preget av menns behov og intereseer. Har vi noe bevis på at menn "skal" ta vare på kvinner? For min egen del har jeg ikke behov for å bli tatt vare på. Jeg kan (og vil) tjene mine egne penger, ta mine egne avgjørelser, stå på egne bein. Det føles bedre rett og slett, å vite at man ikke er fortapt dersom mannen skulle finne på å gå fra en. For hvor lenge kjærligheten varer, vet jo ingen. Det som gjør at jeg vil ha en kjæreste er nærheten til et annet menneske. Kjærlighet, rett og slett. En å dele vonde og gode ting i livet med, en å åpne seg helt for, en som elsker deg slik du faktisk er. Men beskyttelse? Nei. Hva skulle det vært beskyttelse fra? Hadde vi levd i middelalderen hadde jeg muligens tenkt mer på fysisk styrke og våpenbruk enn kjærlighet, men heldigvis lever vi i en tid hvor man slipper å være så kynisk. 3
Yme Skrevet 12. april 2012 #19 Skrevet 12. april 2012 Ser man det fra naturen side er det "meninga" at menn skal være de som tar vare på kvinnen og ikke motsatt. Så menn har nok en grad av et slikt behov, og hvis en kvinne viser seg og være så selvstendig at det behovet aldri vil bli fylt vil kanskje det være en turn-off. Det stemmer ikke helt da. Mennesker er flokkdyr, så det er meningen at alle skal ta vare på hverandre. Menn har instinkter om å ta vare på flokken på den måten at han passer på at ingen blir angrepet og sånt, men vi har ingen instinkter som forteller oss at vi skal kunne mer, og være mer selvstendige enn damene, for det er mer en kulturbasert greie. Jeg vil tro dere kvinner i noen grad har behov for en mann som tar vare på dere også? Det er Ying og Yang, ikke sant. Som sagt er dette veldig kulturbasert. Hos flokkdyr skal alle ta vare på hverandre, men oppgavene er delt opp i kjønnsroller, hvor mennene tar seg av praktiske ting som jakt og krigføring, om det skulle være nødvendig. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2012 #20 Skrevet 12. april 2012 Har vi noe bevis på at menn "skal" ta vare på kvinner? Hvis mannen ønsket å være hjemme med barn og stelle med hjemmet, ha middagen klar til hun kommer hjem, osv. så ville hun nok så fort gå lei han. Hvis kvinnen derimot ble hjemme og ordnet med hjem, vask, mat så ville mannen bli overbegeistret. Ser du poenget mitt? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå