Gå til innhold

Dugnad i borettslag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Kjæresten min leier en liten leilighet i en bygård som skal ha dugnad i morgen. Han er veldig usikker på om han skal være med eller ikke, fordi han kun leier men ikke eier. Er det ikke vedkommende som eier leiligheten som burde stille opp, egentlig? Jeg har leid i mange år og har aldri vært med på dugnad før.

Hva synes dere? Det er ikke det at han er arbeidssky, men han har en krevende jobb som gjør at han gjerne vil slappe av når han kommer hjem fra jobb, ikke fly rett ut for å plante tujaer hele kvelden ;)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes virkelig han bør bidra, han bor da vitterlig der tiltross for at han bare leier!!

Noen er så jævla late når sjansen byr seg!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En dugnad er frivillig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her er det eier som er forpliktet til å delta.

Samtidig dersom ikke eier får beskjed så vet han jo ingenting om dugnaden.

Her betales en dugnadsavgift hver måned via husleia. Møter vi opp så får vi refundert pengene. Møter vi ikke opp så er det borettslaget sine penger.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Dugnad er frivilig, men det er jo til fordel for alle som bor der. Klart han skal bidra om han kan.

Gjest Blondie65
Skrevet

Vel, det er egentlig husverten hans som bør be han stille opp.

Men personlig forstår jeg ikke innstillingen? Har den som leier glede av at det blir ryddet ute, eventuelt gjort noe forefallende vedlikehold?

Det er slett ikke uvanlig at en må betale for å ikke delta på dugnad, men dette skal i så fall stå i leiekontrakten hvis leieboer skal bli belastet for det (er ikke sikker på at det er lov en gang).

Jeg har selv leid en leilighet der det var dugnad mens jeg bodde der. Jeg valgte å være med fordi jeg selv hadde glede av arbeidet som ble gjort og i dette tilfellet var det også en hyggelig husfest etterpå.

Så det å unndra seg dugnad, er ikke det det samme som å si at jeg driter egentlig i hvordan det ser ut der jeg bor?

Og da mener jeg selvsagt de som ALDRI deltar.

Skrevet

Synes virkelig han bør bidra, han bor da vitterlig der tiltross for at han bare leier!!

Noen er så jævla late når sjansen byr seg!

Som jeg skriver så er det ikke det at han er arbeidssky ei heller lat, så den nedlatende holdingen kan du egentlig bare legge av deg med en eneste gang og heller svare på det jeg spør om på en saklig måte. Herregud... :kjefte:

Men det virker jo kanskje litt dumt dersom han kommer og er den eneste som leier som møter opp? Og alle de andre som leier ikke er der, kun de som eier? Han er jo ikke kalt inn til borettslagmøter eller noen ting til vanlig, da er det han som eier leiligheten som stiller opp. Det er derfor jeg lurer på om det er NORMALT for leietakere å delta, eller om dette er noe den som EIER pleier å stille opp på?

• Liker 1
Skrevet

En av grunnene til at man har dugnad er for å holde fellesutgiftene nede, og dermed vil jo dette påvirke husleia positivt. Når man leier er det jo utleier (huseier) som er ansvarlig og bestemmer hva leier skal betale i husleie, og det er riktig som du sier, ingen kan tvinge noen til å være med på dugnad.

Personlig synes jeg det er en fin anledning til å gjøre noe nyttig og hyggelig sammen med de andre naboene. Det er jo aktuelt bare et par ganger i året.

Men, har man ikke tid eller anledning til å delta, bør dette være greit også. :jepp:

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet er det eier som har ansvaret for å dra på dugnad. Når jeg leide betalte huseieren oss for å være på dugnader, ikke så mye fikk vel 90kr timen eller noe hver. Men gjorde at det var litt greiere å være med på dugnaden, og man vil jo ikke bli sett på som en som sniker seg unna.

Synes leieboer godt kan diskutere dette med huseier, spør om vedkommende har tenkt å delta på dugnaden selv. Hvis dette er et borettslag så er det jo noen som har bestemt når dugnaden er, og huseier er jo på mailinglista, så han burde jo være klar over dette.

Vi deltok på alle dugnader bortsett fra en, for da hadde eier mulighet for å gjøre dette selv. Det er egentlig veldig koselig, så han kan snakke med huseier om han skal på dugnaden og høre hva han har tenkt.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Men det virker jo kanskje litt dumt dersom han kommer og er den eneste som leier som møter opp? Og alle de andre som leier ikke er der, kun de som eier? Han er jo ikke kalt inn til borettslagmøter eller noen ting til vanlig, da er det han som eier leiligheten som stiller opp. Det er derfor jeg lurer på om det er NORMALT for leietakere å delta, eller om dette er noe den som EIER pleier å stille opp på?

Det enkleste er å spørre sin egen husvert - eventuelt en av naboene hva som er forventet.

Såvidt meg bekjent er det vel ingen som blir kjeppjaget fra en dugnad - det er ikke akkurat som om det pleier å renne over av folk.

På borettslagsmøtet har han ingen stemmerett. Han kunne nok vært invitert likevel - evt. hatt fullmakt fra sin husvert for å snakke på hans vegne.

Skrevet

I utgangspunktet er det eier som har ansvaret for å dra på dugnad. Når jeg leide betalte huseieren oss for å være på dugnader, ikke så mye fikk vel 90kr timen eller noe hver. Men gjorde at det var litt greiere å være med på dugnaden, og man vil jo ikke bli sett på som en som sniker seg unna.

Synes leieboer godt kan diskutere dette med huseier, spør om vedkommende har tenkt å delta på dugnaden selv. Hvis dette er et borettslag så er det jo noen som har bestemt når dugnaden er, og huseier er jo på mailinglista, så han burde jo være klar over dette.

Vi deltok på alle dugnader bortsett fra en, for da hadde eier mulighet for å gjøre dette selv. Det er egentlig veldig koselig, så han kan snakke med huseier om han skal på dugnaden og høre hva han har tenkt.

Ja det er kanskje lurt. Huseier vet helt sikkert om dugnaden, så da kan jo de evnt avtale :) Greia var bare at jeg lurte på om det var vanlig for leietakere å bli med, eller om det er den som eier leiligheten som tok det ansvaret :)

Takk for svar alle sammen!

• 2 uker senere...
Skrevet

Dugnad er høyst frivillig, og det blir for galt å kalle noen late fordi de ikke er med på dugnad. Jeg er borettslagleder i et lite borettslag og kommer ikke til å tenke at noen er late eller kjipe om de ikke blir med på dugnad.

Det er forøvrig heller ikke lovlig å bli straffet med "gebyr" om man ikke er med på dugnad. Derimot er det lovlig å ha "dugnadspenger" inkludert i felleskostnader, som blir refundert til de som deltar.

Mer her: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=10&ArtKey=14

Til TS: Vi er et lite BRL, med hovedvekt av leietagere. Vi kommer ikke til å informere huseiere om dugnad; dugnad dreier seg om en fellesinnsats for daglivtrivsel, og det er det de som bor der det angår tross alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...