Gå til innhold

Mensen over 1 uke, normalt?


CamCam123

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 19 år, har gått på p-piller i 3 år nå. Begynte på grunn av sterke mensensmerter, men pillene ga ingen virkning på det, nå er det for prevansjon. I det siste (de siste mnd) har jeg ikke hatt mensen fordi jeg har hoppet over. Av den ene grunn at det gjør alt for vondt, og som siste året på VGS orker jeg ikke ligge hjemme i en uke, uten å få gjort noe som helst. Har rett og slett ikke tid. Har snakket med helsesøstre og leger om dette, legen sier selvfølgelig at jeg BØR ha mensen, men at dette går greit likevel. Uansett, til saken. Jeg glemte pillen min tre ganger på rad for to ukers tid siden (tror jeg, er ikke helt sikker), og fikk da mensen. Nå, to ukers tid siden ca senere, har det enda ikke stoppet.. Blodet er brunt (gammelt) og jeg bare lurer på om dette er normalt? Har hørt at p-piller kan tulle litt med hormonene, og jeg er ganske slurvete på å ta de.. Noen ganger de siste to ukene har jeg helt glemt å ta de (altså gått over 24 timer siden jeg tok det sist) og noen ganger bare et par timer. Kan det være at mensen ikke gir seg fordi jeg hele tiden glemmer piller, for så å ta dem igjen?

Leste rundt på nettet (burde aldri gjøre sånt, hehe), og var endel som skrev at de hadde kreft, og var gravide utenfor livmoren osv (jeg har ikke hatt sex siden desember, så dette kan ikke være tilfellet), så begynner å bli nervøs for dette. Vurderer å ta en tur på helsestasjonen i morgen og spørre, det kan da ikke være normalt? Men leste også at flere har hatt mensen i alt fra 4-15 dager, så. Noen med erfaringer/tips?

Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De gangene jeg har glemt å ta en pille har jeg fått svake blødninger fra dagen etter, disse blødningene varer helt til jeg er på den uken uten piller hvor jeg da får "ekte" mensen. Så starter jeg på neste brett som vanlig igjen, og da også uten blødninger. for 3 måneder siden var sist gang jeg glemte, å da ente jeg opp med å blø i overkant av 2 uker.

Jeg startet forresten også med p-piller pga helt ekstreme smerter, men det hjalp egentlig ikke noe. Nå bruker jeg både Naproxen og p-piller, og har bare svake svake smerter :) Så snakk med legen din, før jeg begynte naproxen var jeg sengeliggende i minst 1-2 dager hver måned med forferdelige smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gammelt blod fordi du har hoppet over så lenge.

det blør så lenge fordi du har hoppet over så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen helsesøster, så kan selvfølgelig ikke gi deg et 100% fullverdig svar, men kan dele mine egne erfaringer ihvertfall ;) Men foreslår også at du tar en tur innom helsestasjonen og spør der, for å være sikker ;)

Noen venninner av meg kan hoppe over mensen måned etter måned uten problemer, men om jeg gjør det ender jeg bare opp med å få mens en uke før tida(altså når jeg fortsatt går på hormon-pillene) neste måned, og det varer i 2 uker, frem til neste brett.

Jeg fikk ikke helt med meg om du har begynt på et nytt brett ennå? Men hvis ikke foreslår jeg at du tar sukkerpillene dine denne måneden, så du får pausen fra hormonpillene ser om det slutter i løpet av de 3 første dagene på det nye brettet.

Og for all del, du må bli mer nøye med når du tar pillene dine*! Ikke bare for å unngå uregelmessig blødning, men fordi du ikke lenger er like sikret mot graviditet når du slurver sånn. :nei:

Mitt råd er å begynne å ta pillene dine når du står opp (ha gjerne en ekstra alarm på mobilen kun for pillene?) Og da har du også hele dagen på å huske det, i motsetning om du tar de om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg ringte helsesøster nå, og hun sa at det var helt normalt fordi jeg slurver så fælt med pillene mine.. Har alarm på mobilen klokken 16.00, men fra i dag skal jeg ha alarm 16.00, 17.00 og 18.00, så jeg ikke glemmer det etter jeg har skrudd av alarmen! :-P Hun sa det var helt normalt, og siden jeg ikke kan være gravid (har jo ikke hatt sex, og har hatt normal mens en gang siden sist jeg hadde sex i Desember), så var det bare å "lide seg gjennom det" som hun så pent sa. :-P Skulle ta turen innom hvis det ikke gir seg om en ukes tid/to uker. :-) Må slutte å slurve med pillene, altså! Hun sa også at jeg bare skulle fortsette å ta p-pillene som normalt (er i 1. uke på nytt brett nå), og bare vente på at hormonbalansen blir normal igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...