Gå til innhold

Introvert eller ekstrovert?

50 stemmer

1. 1. Er du introvert eller ekstrovert?

• Introvert
      40
    • Ekstrovert
      10

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei, de gjør ikke det, om man skal tro psykologien. Noe man jo burde, siden det er der ordene stammer fra.

Les en bok. Lær noe. Fortrinnsvis en om Carl Jung.

Nei, jeg har ikke tenkt å krangle med deg, Silfen. Men du bruker ord du ikke aner hva betyr akkurat nå. Jeg forsøker å gjøre deg bevisst det. Når jeg sier at dette beviser tydelig at du er introvert, skjønner du hva det betyr da? ;)

Jeg har da ikke sagt at jeg ikke forstår forklaringen din. Jeg sier simpelthen at det finnes direkte oversatte betydninger av ORDENE. Merkelig at du ikke skjønner det. Men du kan jo for all del ta debatten videre med Språkrådet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekstrovert på meg.

Gjest Jøng
Skrevet

AnonymBruker - i Wikipedia, som er kilden du oppgir, står det faktisk at innadvendt og introvert er knyttet til det samme. Det samme står det om utadvendt og ekstrovert.

Slik jeg forstår Jung så mente han at en introvert får energi av å være mer alene. En ekstrovert får energi av å være sammen med andre.

Og Jung sier at alle har en andel av både introvert og ekstrovert i seg. Meyers Briggs oppgir disse som en %. 100% er fordelt på introvert og ekstrovert for alle. Har du f.eks. 70% ekstrovert så har du også 30% intraversjon. OG du kan være 100% ekstrovert i en situasjon og 100% introvert i en annen. Selv om du er 70/30.

Skrevet

Veldig klart ekstrovert. Jeg kan synes det er deilig med en dag eller to for meg selv, men går jeg lengre tid uten kontakt med folk blir jeg stressa og smådeprimert.

Skrevet

En definisjon på ekstrovert og introvert er at de som er ekstroverte får energi av å være sammen med andre og mister energi av å være alene, mens en som er introvert har det helt motsatt.

Det er etter denne definisjonen jeg mener jeg har en del introverte trekk. Jeg får energi av å være med et fåtall venner hvor vi kan ha interessante og reflekterende samtaler. Men jeg blir tappet av energi når jeg må være i sosial i andre sammenhenger hvor det for det meste er "pjatt" og smalltalk. Samtidig lader jeg også opp batteriene best ved å sitte alene og høre på musikk.

Men jeg er selvsagt ikke utelukkende introvert, det er det vel få som er.

Skrevet

Introvert

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...