AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #1 Skrevet 9. april 2012 Danmark satser stort og setter 60% som mål innen 2020, mens Norge har et mål på 15% på å produsere økologisk mat innen 2020. Normenn bryr seg ikke om økologisk mat, sies det. Men når jeg da var hos en økologisk baker i går, og betalte 52 kr for 2 skoleboller så tenker jeg at jeg har ikke råd til å kjøpe økologosk mat, om 52 kr er representativt for 2 skoleboller. Hva koster et brød da tenkte jeg, men turde ikke spør! 1
Rosalie Skrevet 9. april 2012 #2 Skrevet 9. april 2012 Jeg syns ikke økkologisk mat er spesielt dyrt, jeg, med tanke på hvorfor denne maten er dyrere enn ikke-økologisk mat. 26 kr for en skolebolle er vel uansett ikke spesielt dyrt? Det som er ganske mye dyrere er kjøttvarer og andre produkter fra dyr. Dette grunnet mye større produksjonskostnader, siden dyrene ikke står på bås og ikke spiser kraftfor. Men skal jeg først spise en ku, så er det viktig for meg at det er en lykkelig ku jeg spiser, det vil si at dyret har fått et så naturlig og stressfritt liv som mulig. Og dyrere kjøtt gjør jo at man tenker litt alternativt. Vi spiser ihvertfall vegetarisk flere dager i uka, og deilig, økologisk kjøtt (eller selvskutt vilt) når vi skal ha kjøttvarer. Og et lavere forbruk av kjøtt er miljøvennlig.
Rosalie Skrevet 9. april 2012 #3 Skrevet 9. april 2012 Og da har jeg sjekket prisen på skolebolle hos bakerkjeden Baker Hansen. Der koster den 24 kr. Så 26 kr var slett ikke særskilt dyr, nei.
Gjest Mildrid Skrevet 9. april 2012 #4 Skrevet 9. april 2012 Og her koster en skolebolle 16, så da er prisforskjellen ganske så stor. Vi velger sjeldent økologisk på grunn av pris.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #5 Skrevet 9. april 2012 Det er ikke økologisk mat som er for dyr, det er konvensjonelt produsert mat som er altfor billig. Her i Norge bruker vi alt for lite penger på mat i forhold til inntekt, og man kan jammen lure på hvorfor en av verdens rikeste befolkninger er så livredde for å bruke pengene sine på noe så grunnleggende i tilværelsen som det vi putter i munnen. 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #6 Skrevet 9. april 2012 Gudene vet hva en økologisk dyrket kokosnøtt kostes...
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #7 Skrevet 9. april 2012 I min verden koster en skolebolle 6-7 kr på matbutikken. Hvis den koster 25-26 kr hos bakeren, så har ikke jeg råd å gå der med mine 2 barn. Jeg syntes det hørtes sykt dyrt ut. For en skolebolle?!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. april 2012 #8 Skrevet 9. april 2012 Det er ikke økologisk mat som er for dyr, det er konvensjonelt produsert mat som er altfor billig. Her i Norge bruker vi alt for lite penger på mat i forhold til inntekt, og man kan jammen lure på hvorfor en av verdens rikeste befolkninger er så livredde for å bruke pengene sine på noe så grunnleggende i tilværelsen som det vi putter i munnen. Helt sant. Å fø opp en ku for slakt, koster mer en hva kjøttet selges for. Så for å kunne fø opp slaktefe, så må bøndene få tilskudd av staten, så forbrukerene kan få billig kjøtt. Det er jo virkelig riv ruskende galt. Økologisk er IKKE dyrt. Vi er bare bortskjemte med billig mat. Økologisk er også mye mer bærekraftig. Her i Norge har vi store beiteressurser på sommeren med utmarksbeiter. Områder som ikke kan brukes til kornproduksjon fordi det er for ulendt, men er perfekt for beite. En kjøttku spiser tre ganger så mye korn som et menneske per år. Kornet skal produseres og fraktes dette også. Og store deler av kornet denne kjøttkua spiser, kommer fra utlandet. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #9 Skrevet 9. april 2012 Dere som har svart at dere ikke synes økologisk mat er dyrt, er dere i husholdning med 2 inntekter, og har romslig økonomi? Undersøkelser viser at vi i Norge svarer i forbrukerundersøkelser at vi er bevisste forbrukere og velger økologisk mat, men når vi er i butikken, kjøper vi det ikke. Videre blir det tatt inn utdannelses-nivå i slike undersøkelser også, som viser at høyt utdannede oftere velger økologisk enn mennesker uten høyere utdannelse. Mitt poeng er at jeg hadde ofte valgt økologisk jeg også, om jeg hadde hatt råd til det, og det tror jeg gjelder for folk flest. Så det har ikke kun med utdannelse/bevisstgjøring, men økonomi. Det kan være at vi bruker liten del av inntekten på mat her i Norge, men jeg tror det er en stor post i flertallets måntlige budsjett, som flertallet prøver å redusere ved mulighet. TS
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #10 Skrevet 9. april 2012 Dere som har svart at dere ikke synes økologisk mat er dyrt, er dere i husholdning med 2 inntekter, og har romslig økonomi? Nei.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. april 2012 #11 Skrevet 9. april 2012 Det er snakk om å utnytte maten og velge riktig. Heller en økologisk kjøttmiddag i uka, enn uetisk kjøtt daglig f.eks. Økologisk egg er jo ikke mye dyrere enn frittgående. Frittgående er ren og skær bull shit da de lever trang som fy.
Rosalie Skrevet 9. april 2012 #12 Skrevet 9. april 2012 Det er snakk om å utnytte maten og velge riktig. Heller en økologisk kjøttmiddag i uka, enn uetisk kjøtt daglig f.eks. Økologisk egg er jo ikke mye dyrere enn frittgående. Frittgående er ren og skær bull shit da de lever trang som fy. Nemlig.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #13 Skrevet 9. april 2012 Coop Extra selger økologisk frukt og grønt til samme pris som det vanlige. Verdt å merke seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå