Gå til innhold

Et ekstra begavet barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Skrevet

Hva kan man som forelder gjøre hvis man føler/mener man har et barn som er over snittet begavet? Som har alle tegn på dette. Finnes det foreninger el lignende? Hadde vært fantastisk om noen herinne hadde tips eller råd vedr dette tema.

Videoannonse
Annonse
Gjest Vazquez
Skrevet

Begavet i form av intelligens, antar jeg? Det kommer an på hvor gammel vedkommende er.

AnonymBruker
Skrevet

min sønn er 6 år gammel. begynner på skole til høsten. men han kan allerede skrive sitt eget navn! :D jeg er kjempestolt. men tror det blir slitsomt når han begynner på skolen og må hoppe over flere klassetrinn. har aldri opplevd et så begavet barn som min sønn.... :sjenert:

• Liker 4
Gjest "gjest"
Skrevet

min sønn er 6 år gammel. begynner på skole til høsten. men han kan allerede skrive sitt eget navn! :D jeg er kjempestolt. men tror det blir slitsomt når han begynner på skolen og må hoppe over flere klassetrinn. har aldri opplevd et så begavet barn som min sønn.... :sjenert:

Hjelpes, det der er ikke spesielt begavet da. Jeg leste da jeg var fire og det lærte jeg meg selv.

• Liker 3
Skrevet

Det er kjempeviktig å være stolt av barnet sitt. :rodmer:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Først må du jo få bekreftet, utover din egen følelse, at barnet faktisk er over snittet begavet.

For at det skal være noe poeng i å oppsøke foreninger og lage en slagplan og snakke med skoler og slikt, så må avviket være ganske betydelig. Det finnes veldig mange barn som er begavet innenfor noen eller mange områder, som likevel er innenfor normalen ;) Min datter leste ut Harry Potter-serien før hun begynte på skolen- og hun er absolutt ikke noe vidunderbarn, bare veldig skoleflink. De vurderte å flytte henne ett år opp, men jeg var skeptisk (først og fremst av sosiale årsaker), og hun har hatt det utmerket på sitt opprinnelige årskull.

Vet ikke hvordan denne kartleggingen gjøres- men det kan kanskje barnehage/skole tipse om hvis de også mener at det er grunn til testing?

De 90% av barna som "bare" er veldig flinke, har det utmerket godt så lenge de får utfordinger og fritidsinteresser som styrker læring og selvfølelse, og kanskje i ekstra stor grad få holde på med sitt. Min klassekamerat på videregående gikk ut med en femmer og resten seksere, og tok doktorgrad på no time- uten noe spesialopplegg eller noe som helst, bare forståelsesfulle lærere og støttende foreldre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes, det der er ikke spesielt begavet da. Jeg leste da jeg var fire og det lærte jeg meg selv.

jaha? det tror jeg ingenting på. min sønn gikk på potte og klarer å stå og tisse i do helt uten hjelp og det har han kunnet siden han var 5. han er også veldig glad i tall.

lurer på om han kan begynne direkte i andre klasse til høsten? er redd han vil kjede seg med barnslige førsteklassinger som ikke kan skrive navnet sitt? noen som har gjort det?

Gjest "gjest"
Skrevet

jaha? det tror jeg ingenting på. min sønn gikk på potte og klarer å stå og tisse i do helt uten hjelp og det har han kunnet siden han var 5. han er også veldig glad i tall.

lurer på om han kan begynne direkte i andre klasse til høsten? er redd han vil kjede seg med barnslige førsteklassinger som ikke kan skrive navnet sitt? noen som har gjort det?

Bare du og ikke tro meg, alikevel sant. Å skrive navnet sitt kan vel sånn sett de fleste seksåringer. Uten at moren deres mener de er et geni.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får ta å kontakte PPT da vettu, hvis du mener dette.

Gjest Survival
Skrevet

Jeg kunne skrive og lese før jeg begynte på skolen. Det er flere unger som kan det. Det handler om engasjerte foreldre, nysgjerrighet og en barnehage som tilbyr læring til de ungene som ønsker det.

• Liker 6
Gjest Okusan
Skrevet

Det verste er, AB, at du skal ikke ha deltatt på så mange foreldremøter i første klasse før du blir rimelig lei av fedrene som synes det er aaaaltfor lite lekser og direkte kjedelig for deres uvanlig begavede datter... :ler:

Mange som ikke har fått med seg at det er like vanlig å ligge over snittet som under, nemlig!

Hvis femåringer heller løser ligninger enn å lese Donald, hadde jeg bedt om en kartlegging via barnehage/kommune e.l. Men da skal det være på det nivået!

• Liker 3
Gjest "gjest"
Skrevet

Tror veldig mange foreldre tror litt vel mye godt om sine barns evner.

• Liker 2
Gjest Vazquez
Skrevet

Helt enig, det er viktig å være stolt over barnet sitt. Men ut ifra det jeg har lest, er ikke sønnen din noe særlig utover det normale. Muligens moden for alderen, men som sagt, avviket må være betydelig.

• Liker 2
Skrevet

Du kjenner barnet ditt best selv, så du gjør det du tror er rett. MEN, jeg kunne både lese, skrive og GANGE da jeg begynte på skolen og jeg ble ikke sett på som noe annet enn litt over gjennomsnittet smart. Fikk små leselekser mens de andre lærte bokstaver og sånt, men fortsatte i samme klasse. Jeg er veldig for at spesielt begavede barn skal få spesiell oppfølging, så igjen; gjør det du tror er rett :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hva er den beste skolen i norge? en skole som satser på begavede barn? min sønn kommer til å bli lege, minst. og jeg vil ikke la ham fordummes ved å bli plassert i en vanlig kommunal skole.

Gjest Anonym
Skrevet

Først må du jo få bekreftet, utover din egen følelse, at barnet faktisk er over snittet begavet.

For at det skal være noe poeng i å oppsøke foreninger og lage en slagplan og snakke med skoler og slikt, så må avviket være ganske betydelig. Det finnes veldig mange barn som er begavet innenfor noen eller mange områder, som likevel er innenfor normalen ;) Min datter leste ut Harry Potter-serien før hun begynte på skolen- og hun er absolutt ikke noe vidunderbarn, bare veldig skoleflink. De vurderte å flytte henne ett år opp, men jeg var skeptisk (først og fremst av sosiale årsaker), og hun har hatt det utmerket på sitt opprinnelige årskull.

Vet ikke hvordan denne kartleggingen gjøres- men det kan kanskje barnehage/skole tipse om hvis de også mener at det er grunn til testing?

De 90% av barna som "bare" er veldig flinke, har det utmerket godt så lenge de får utfordinger og fritidsinteresser som styrker læring og selvfølelse, og kanskje i ekstra stor grad få holde på med sitt. Min klassekamerat på videregående gikk ut med en femmer og resten seksere, og tok doktorgrad på no time- uten noe spesialopplegg eller noe som helst, bare forståelsesfulle lærere og støttende foreldre.

Takk for et godt svar blandt flere mindre gode. Han er åtte. Han er på mange måter en helt normal og vanlig gutt, men han er heller ikke som andre. Han krever mer, han er vanvittig sta og individualistisk. Veldig fysisk aktiv, argumenterer om det meste, kjeder seg på skolen osv osv. Vi har flere barn, han her er en litt spesiell nøtt. Kritisk til seg selv og har et vanvittig konkurranseinstinkt. Blir rasende på seg selv når han ikke får til noe. Skal helst være best i alt.

Vi vurderer å få et ekstra møte med lærer for å høre hva vi kan gjøre for å stimulere og utfordre han litt. Hun hat også påpekt fra første klasse at faglig er han på topp. Sosialt derimot har han mer å lære, tøyer grenser og er en av guttene som gjerne skøyer i timen eller styrer leken. Han har flere gode venner og har ikke noen problemer med det sosiale samspillet dem imellom. Er veldig selvstendig og oppsøkende.

Dette er ikke enkelt, og vi vil jo bare det beste for han.

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

hva er den beste skolen i norge? en skole som satser på begavede barn? min sønn kommer til å bli lege, minst. og jeg vil ikke la ham fordummes ved å bli plassert i en vanlig kommunal skole.

Han kommer heller til å bli fordummet av mammaen hans..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva kan man som forelder gjøre hvis man føler/mener man har et barn som er over snittet begavet? Som har alle tegn på dette. Finnes det foreninger el lignende? Hadde vært fantastisk om noen herinne hadde tips eller råd vedr dette tema.

Du vet det, TS - de fleste foreldre tror og mener at sitt barn er over snittet smart og flink. Foreldre har ofte ikke så mye å sammenligne med, og det er utrolig hva barn lærer seg og får til, uten at det nødvendigvsis betyr at de er spesielt smarte. Det hadde vært interessant å høre hvorfor du tenker at barnet ditt er spesielt intelligent :)

Jeg har et barn som er litt over snittet intelligent. Barnet har alltid vært veldig interessert i å lære seg ting, systematisere, se sammenhenger og memorere. Da barnet var fire år kunne det alle fuglene i fugleleksikonet, og kunne plukke de ut ute i det fri. Senere har det vært andre ting som barnet har interessert seg for, og barnet lærer seg da faktakunnskap men også å bruke kunnskapen på en nyttig måte. H*n har ofte gode samtaler med foreldrene til vennene sine og til eldre søsken av klassevenner. Barnet lærte seg å lese og skrive på egenhånd lenge før skolestart, barnet har et voksent ordforråd, og lærerne har siden 1. klasse fortalt oss at det i blant bare er læreren som forstår når mitt barn spøker, og at mitt barn og læreren iblant veksler blikk og er "på nivå" på en annen måte enn resten av klassen. Barnet mitt er likevel sosialt velfungerende, har mye empati og evne til å sette seg inn i andres sted, noe som også er en del av det å være ekstra smart. Min største frykt for barnet mitt, er at det skal "sove seg gjennom skolen" og bli for lat og ikke lære seg gode arbeidsvaner.

Hvis du har et barn som er ekstra intelligent, tror jeg det beste du kan gjøre for barnet ditt er å følge med på at det hele tiden har noe å strekke seg etter, og at leksene ikke bare blir "10 sider med mengdetrening" men at h*n faktisk må bryne seg litt og får utfordringer, slik at h*n lærer seg arbeidsvaner og å strekke seg. Du tenker kanskje at barnet ditt skal hoppe over et trinn på skolen, eller starte et år for tidlig, men det ville jeg vært svært forsiktig med. Fallhøyden kan bli stor, og alle barn har rett på tilrettelegging på sitt nivå. Hvis du likevel ønsker framskutt skolestart, må du søke om dette. Da vil barnet ditt bli vurdert både rent kognivitivt, men også sosialt. Det skal være til det beste for barnet både i dag og om 10 år hvis det blir vurdert at framskutt skolestart er det beste. Det beste vil nok som regel være å starte når man skal, også heller nyte godt av å være blant de flinkeste i klassen :)

En annen ting som er veldig viktig hvis du har et begavet barn, er å ikke overvurdere barnet ditt. Det er så lett å glemme at barnet ditt ikke er eldre enn det er, fordi barnet er så modent og reflekterende på mange måter. Men barnet er fortsatt et barn, med barnslige følelser og man skal ikke skru lista altfor høyt og overvurdere barnet på emosjonell modenhet selv om barnet er "voksent for alderen".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for et godt svar blandt flere mindre gode. Han er åtte. Han er på mange måter en helt normal og vanlig gutt, men han er heller ikke som andre. Han krever mer, han er vanvittig sta og individualistisk. Veldig fysisk aktiv, argumenterer om det meste, kjeder seg på skolen osv osv. Vi har flere barn, han her er en litt spesiell nøtt. Kritisk til seg selv og har et vanvittig konkurranseinstinkt. Blir rasende på seg selv når han ikke får til noe. Skal helst være best i alt.

Vi vurderer å få et ekstra møte med lærer for å høre hva vi kan gjøre for å stimulere og utfordre han litt. Hun hat også påpekt fra første klasse at faglig er han på topp. Sosialt derimot har han mer å lære, tøyer grenser og er en av guttene som gjerne skøyer i timen eller styrer leken. Han har flere gode venner og har ikke noen problemer med det sosiale samspillet dem imellom. Er veldig selvstendig og oppsøkende.

Dette er ikke enkelt, og vi vil jo bare det beste for han.

Hmm, skjønner.

Hvis han sier at han kjeder seg på skolen bør det være en smal sak for lærer å legge opp et løp med ekstraoppgaver. Min datter har som sagt blitt værende på sitt trinn, men må alltid gjøre de vanskeligste alternativene på lekseplanen, og har hospitert i enkelte fag. Det har ikke vært noe problem å få til dette i et samarbeid med lærerne, oss foreldre, og henne selv.

Synes absolutt du skal be om et møte og forhøre dere om mulighetene. Men jeg ville vært litt forsiktig med uttrykket ekstra begavet... for meg, som for mange andre, går tankene da til barnehagebarn som løser ligninger og snakker flytende kinesisk. Jeg mener bestemt at min datter ikke er spesielt begavet, bare veldig flink, og jeg tror at grensen for når et talent blir så stort at det blir direkte problematisk for barnet å hanskes med ligger veldig høyt ;) Men det betyr ikke at du ikke skal gjøre det du kan for å få til et løp der han får ekstra utfordringer når han trenger det, for det har du all rett til å forhøre deg om.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...