Gå til innhold

Undersøke jentebarn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vet at i visse muslimske miljøer utføres det omskjæring av jentebarn. Bør det innføres obligatorisk sjekk av muslimske jentebarn på skolene for å motarbeide omskjæring av jenter i Norge?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

absolutt!! etter jeg så en dokumentar om det...så har lyden av jenta skrike satt seg fast i hode mitt...de filma utenfor å man kunne høre hun ikke ville være der.det var helt jævlig..ingen burde oppleve noe sånt.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en god idé. Vet ikke om alle muslimer bør sjekkes, men i hvert fall i visse miljøer (særlig somaliske familier).

Noen sier at alle jenter må undersøkes. Det er bare tull. Dette problemet er ikke-eksisterende blant etniske nordmenn og europeere.

• Liker 1
Skrevet

Er i utgangspunktet imot å innføre regelmessige undersøkelser av små jenters underliv. OM det settes i verk tror det er viktig at alle sjekkes, det er nemlig også en måte å oppdage seksuelt misbruk på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men vil det ikke bli rasistisk å bare sjekke afrikanere? Nei, det vil det ikke. I så fall vil det vel bli kjønnsdiskriminerende å ikke undersøke gutter?

Å innføre en slik ordning for afrikanere er ikke rasistisk, men korrekt bruk av fordommer, altså statistisk kunnskap (jfr. tråden om rasistisk oppførsel).

AnonymBruker
Skrevet

Vi vet at i visse muslimske miljøer utføres det omskjæring av jentebarn. Bør det innføres obligatorisk sjekk av muslimske jentebarn på skolene for å motarbeide omskjæring av jenter i Norge?

Gjerne obligatorisk sjekk av alle barn i risikogrupper for kjønnslemlestelse (både gutter og jenter), dvs. jøder og muslimer.

Skrevet

Men hva skal konsekvensene være? Når de blir undersøkt er jo omskjæringen allerede utført... Kan foreldrene straffes?

Skrevet

Men hva skal konsekvensene være? Når de blir undersøkt er jo omskjæringen allerede utført... Kan foreldrene straffes?

Ja, man pleier jo å bli straffet for noe man har gjort. Dessuten pleier disse folkegruppene å produsere en haug meg unger, så hvis det kan stoppe omskjæring av fremtidige barn for disse foreldrene er jo dette positivt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg stemmer for!

AnonymBruker
Skrevet

Så du mener at siden forbrytelsen allerede er utført så skal man ikke bruke straff???

De bør straffes strengt. Ekstremt strengt. Gjerne 30 år i fengsel, for å ødelegge sexlivet til et menneske er en ekstremt ond handling.

Skrevet

Det tror jeg ikke har noen hensikt, da det er for liten kunnskap om hvordan er normalt underliv ser ut og hva som skyldes normale forhold og hva som ikke gjør det. I tillegg kan det påføre barnet traumer.

AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg ikke har noen hensikt, da det er for liten kunnskap om hvordan er normalt underliv ser ut og hva som skyldes normale forhold og hva som ikke gjør det. I tillegg kan det påføre barnet traumer.

For lite kunnskap om hvordan et normalt underliv ser ut??? Haha, er du helt skrudd? :) Tror du ikke en underlivsekspert kan se forskjellen på et omskjært og et normalt kjønn?

Er det noe som kan påføre barnet traumer så er det omskjæring.

• Liker 2
Gjest O___o
Skrevet

Nei. jeg synes ikke at vi skal inn og sjekke underliva til alle somaliske jentebarn.

Men jeg mener derimot at vi skal få til et enda bedre og tettere samarbeid med foreldrene og informere de enda mer om konsekvensene av denne type kjønnslemlestelse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene driter i konsekvensene. Holdningskampanjer virker ikke mot onde mennesker. Det eneste som hjelper er strenge straffer.

Man skal ikke komme unna med slike overgrep. Basta!

Skrevet

For lite kunnskap om hvordan et normalt underliv ser ut??? Haha, er du helt skrudd? :) Tror du ikke en underlivsekspert kan se forskjellen på et omskjært og et normalt kjønn?

Er det noe som kan påføre barnet traumer så er det omskjæring.

Beklager, svaret hørte ikke hjemme i trådens problemstilling.

Skrevet

Burde være uproblematisk å se på tissen til ei lita jente!

Å hevde at dette er traumatisk for ei lita jente, er en seksualisering av barn som er svært uheldig.

Obligatorisk helseundersøkelse av barn ville ha vært et treffsikkert tiltak for å hindre kjønnslemlestelse. Noen mener at dette er et overgrep mot barnet, mens andre mener at dette er et nytt overgrep (hva var i så fall det første overgrepet...?)

Jeg har et spørsmål til alle dere som synes at obligatoriske helseundersøkelser av barn (inkludert underlivet) er et overgrep mot barnet. Dere ville vel aldrig finne på å sende barnet til tannlegen?

Man informerer om farene med sukker, og man pusser tennene til barnet (informasjon, holdningsskapende arbeid og dialog..), men likefullt sender man barnet til tannlegen for kontroll! Her blir barnet utsatt for smerte og traumer som de færreste av oss noensinne glemmer.

At en lege eller helsesøster ser på tennene eller tissen til et lite barn er helt normalt!

Dette kan kanskje oppleves som ubehagelig for barnet, men det ene er ikke verre enn det andre.

Barn trenger beskyttelse mot overgrep. Voksne menneskers moral kommer i annen rekke.

https://www.facebook.com/#!/pages/Stopp-rituell-omskj%C3%A6ring-av-norske-barn/220670854657144

• Liker 1
Gjest Maruwan
Skrevet (endret)

Nei. Vi skal ikke ha apartheid-lover i Norge. Loven skal være lik for alle uansett rase, kjønn eller religion. Dersom muslimske barn skal sjekkes skal også alle andre barn sjekkes og de som omskjærer gutter skal straffes like hardt.

Endret av Maruwan
  • Liker 2
Gjest O___o
Skrevet

Jeg bare undrer meg:

Hvordan mener dere at det er forebyggende å sjekke somalske jenters underliv?

Hvordan er det forebyggende å se etter om hun har blitt kjønnslemlestet?

Hva ser dere for dere at reaksjonene vil være hvis hun er det - eller hvis hun ikke er det?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så du mener at siden forbrytelsen allerede er utført så skal man ikke bruke straff???

De bør straffes strengt. Ekstremt strengt. Gjerne 30 år i fengsel, for å ødelegge sexlivet til et menneske er en ekstremt ond handling.

Jeg har da aldri sagt at foreldrene ikke bør straffes, bare spurt om foreldrene kan straffes for dette. Har man f.eks undersøkelsen ved skolestart er det nok ikke alltid enkelt å finne ut av om omskjæringen ble utført når barnet var bosatt i Norge, om det var utført her eller utenlands og om det er foreldrene som står bak. Det kan jo ha skjedd i hjemlandet, før de kom til Norge og uten foreldrenes samtykke.

Jeg er ikke imot forslaget, jeg bare tenker at man ikke hjelper jentene så veldig mye når omskjæringen allerede har skjedd. Syns det burde vært mye større fokus på holdningsbyggende arbeid blant risikogruppene her, slik at det kan forhindres.

Endret av sauen87
Skrevet

Jeg har da aldri sagt at foreldrene ikke bør straffes, bare spurt om foreldrene kan straffes for dette. Har man f.eks undersøkelsen ved skolestart er det nok ikke alltid enkelt å finne ut av om omskjæringen ble utført når barnet var bosatt i Norge, om det var utført her eller utenlands og om det er foreldrene som står bak. Det kan jo ha skjedd i hjemlandet, før de kom til Norge og uten foreldrenes samtykke.

Jeg er ikke imot forslaget, jeg bare tenker at man ikke hjelper jentene så veldig mye når omskjæringen allerede har skjedd. Syns det burde vært mye større fokus på holdningsbyggende arbeid blant risikogruppene her, slik at det kan forhindres.

Holdningsskapende arbeid er et av mange tiltak som kan være med på å stanse dette forferdelige overgrepet mot små barn, men den åpenbare løsningen på problemstillingen du presenterer, er jo at jentene undersøkes ved første ankomst til Norge.

Konstateres det da en gjennomført kjønnslemlestelse, er det lite man får gjort i forhold til å straffe foreldrene, men man kan derimot sette i gang gjenopprettende kirurgi for at jenta skal slippe store plager senere i livet.

På den annen side, hvis det konstateres at jenta er intakt ved en slik undersøkelse, kan ikke foreldrene i etterkant skylde på at dette har blitt gjort før ankomst til Norge.

Videre kan man snu hele diskusjonen på hodet. Dersom man plutselig oppdaget at en sær kult i Holmenkollåsen kjønnslemlestet sine små, blonde og blåøyde jenter, ville da løsningen på dette ha vært at man kjørte informasjonskampanjer mot foreldrene for å stoppe dette..?

Tygg litt på den folkens!

https://www.facebook.com/pages/Stopp-rituell-omskj%C3%A6ring-av-norske-barn/220670854657144#!/pages/Stopp-rituell-omskj%C3%A6ring-av-norske-barn/220670854657144

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...