Gå til innhold

Fordomsfull/rasistisk oppførsel?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går hjem fra byen. Det er ganske tomt i gatene. Mot meg på fortauet ca. 50 meter fram kommer det en svart person. Jeg går over på fortauet på motsatt side av veien og fortsetter å gå der i stedet for å ikke komme for nær på den svarte personen.

Er dette fordomsfull/rasistisk oppførsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, hvorfor har du behov for å sette en merkelapp på handlingen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordomsfullt, men ikke rasistisk.

AnonymBruker
Skrevet

Tips: De som skal voldta deg kommer som regel bakfra eller fra siden.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte fornuftig å være fordomsfull, så lenge fordommene er riktige. Svarte er i Norge statistisk overrepresentert i forhold til andre raser når det gjelder voldtekt, så da er det både fordomsfullt og fornuftig å styre unna dem på vei hjem fra byen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å være fordomsfull er som nevnt bra så lenge det er hold i fordommene. For eksempel bør du gå fordomsfullt over en vei. Statistisk sett er det stor sjanse for å bli truffet av en bil dersom du buser ut i veien. Derfor bør du ta forhåndsregler. Du bør ikke krysse veien uten å ha sett deg for til begge sider for å se om det er trygt. Hvis det er trygt, kan du gå over.

Det som hadde vært rasistisk var å ikke ville nekte å ha noe med en person å gjøre fordi han er svart, selv etter at du har blitt kjent med han og funnet ut at han er en bra person.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det rasistisk når utesteder i Oslo ikke vil slippe inn afrikanske kvinner fordi det er så mange av disse som er prostituerte?

Når det er slik at et veldig stort antall av en bestemt gruppe utgjør et problem er det fullstendig legitimt for en utestedseier å stenge denne gruppen ute, uten dermed å bli beskyldt for rasisme, akkurat som det er fullstendig legitimt for en restauranteier å stenge ute fulle unge menn fordi disse har stor sannsynlighet for å lage bråk.

Åpenbart er det slik at uskyldige mennesker blir rammet av legitime fordommer, for eksempel svarte kvinner som blir utestengt fra utesteder i Oslo. Hvordan skal man så forsøke å minimalisere dette problemet? En måte er sertifisering. Afrikanske kvinner bør samarbeide med utelivsbransjen om å få laget et sertifikat som kun utstedes individuelt til afrikanske kvinner som kan dokumentere at de ikke er prostituerte.

Slik legitim, fornuftig bruk av fordommer, altså statistikk om enkeltgrupper, skaper ikke stigmatisering og rasisme. Tvert i mot forebygger det slik stigmatisering.

Skrevet

Det er fordomsfull oppførsel, men ei rasistisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjort det samme som deg mange ganger.. Men så er jeg også svart selv..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...