Gå til innhold

Derimot/ Imidlertid


Uglen

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid oppfattet en nyanseforskjell mellom ordene "derimot" og "imidlertid", men ser at disse ofte brukes som synonymer. Spesielt brukes "derimot" der jeg selv ville brukt "imidlertid".

For eksempel ville jeg ha skrevet:

"I mitt hjemland er det forbudt for kvinner å kle seg i grønt. Du blir imidlertid ikke arrestert for dette dersom du er fargeblind."

Jeg ville ikke ha skrevet :

"I mitt hjemland er det forbudt for kvinner å kle seg i grønt. Du blir derimot ikke arrestert for dette dersom du er fargeblind".

Det første eksempelet klinger bedre i mine ører, selv om betydningen kommer klart nok frem i begge. Er dette flisespikkeri, eller t.o.m en feiloppfatning fra min side? Jeg ser denne bruken av "derimot" overalt for tiden, så jeg kjenner meg ganske usikker.

Beklager forøvrig de overdrevent kreative eksemplene... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg oppfatter heller ikke de to ordene som fullverdige synonymer. "Derimot" har en sammenligning i seg som "imidlertid" mangler (A er X, mens B derimot er det motsatte av X):

Nesten ingen møtte opp for å delta på borettslagets beplantningsdugnad. Interessen for grillfesten uken etter var derimot stor.

Politisjefen var høy og lys. Etterforskeren var derimot lav og mørk.

Det russiske laget gjorde en kjempeinnsats. Det norske laget hadde derimot en svært dårlig dag.

"Imidlertid" signaliserer mer et unntak til eller en moderasjon av hovedutsagnet, av typen "ikke desto mindre"/"på den annen side" (A er X, men motvirkes av at B imidlertid er Y):

På borettlaget hjemmeside fremgår det at funksjonshemmede har rett på stønad til trappeheis fra garasjen. Det er imidlertid slik at ingen av leilighetene har plass til rullestol på badet, og da er man like langt.

Politisjefen var ulastelig antrukket i uniform og blankpussede sko. Det formelle inntrykket ble imidlertid noe ødelagt da etterforskeren ankom, sigarrøykende og iført en rufsete frakk som åpenbart hadde sett bedre dager.

Edit: Bedre eksempler.

Endret av Heart
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...