Be My Guest Skrevet 8. april 2012 #1 Skrevet 8. april 2012 F.eks svulst på hjernen. Jeg har så vanvittitg med vondt i hodet. Hatt det de siste årene. Kjenner ei eldre dame som fikk nettopp svulst på hjernen i høst etter å ha plagdes med akkurat det samme som meg. Men jeg har ikke sjekka meg. (og hva er oddsen for å faktisk ha kreft..). Bare lurer.. Hvordan kjennes kreft ut, "før man har fått diagnosen"? Hilsen Jente, 30.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #2 Skrevet 8. april 2012 Vet om ei som hadde hjernesvulst. Symptomene var hodepine, svimmelhet, dårlig balanse og dobbeltsyn. Hun ble operert, fikk strålebehandling og cellegift. Hun har i dag ingen påvist kreftceller men er ikke friskmeldt ennå. Du burde få sjekket hodet ditt. Det kan være hva som helst.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #3 Skrevet 8. april 2012 Vet om ei som hadde hjernesvulst. Symptomene var hodepine, svimmelhet, dårlig balanse og dobbeltsyn. Hun ble operert, fikk strålebehandling og cellegift. Hun har i dag ingen påvist kreftceller men er ikke friskmeldt ennå. Du burde få sjekket hodet ditt. Det kan være hva som helst. Meg igjen. Hun jeg forteller om her er nå 19 år, var 16 1/2 da hun fikk diagnosen.
Be My Guest Skrevet 8. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 8. april 2012 Såpass. Takk for svar. Har planer om å ringe legen til tirsdag. Har bedt om scanning tildligere, men så har jeg hele tiden utsatt det da det kommer og går... Har forøvrig fått beskjed om at jeg ikke har migrene (noe jeg til tider innbiller meg jeg har.. For dæven og vondt jeg har hatt enkelte ganger!!), pluss at jeg ikke ar stive skuldre/nakke. Så noe må det jo være..?
Cata Skrevet 8. april 2012 #5 Skrevet 8. april 2012 Bare lurer.. Hvordan kjennes kreft ut, "før man har fått diagnosen"? Nå har jeg riktignok ikke hatt det selv, så jeg har ingen førstehåndsopplevelse med det, men mange i familien min har hatt det og det artet seg ganske forskjellig. Min bestemor kjente kun en kul i brystet, og ventet litt for lenge med å gå til legen. Det var dumt, men hun hadde ingen smerter eller ubehag i forkant. Jeg husker ikke helt hvordan det var for min bestefar, - jeg tror bare han følte seg slapp og utilpass, og ville ha en legesjekk av den grunn. Han hadde nok ikke forventet leukemi. Min far kjente så vidt jeg vet ingenting. De oppdaget svulsten rent tilfeldig på en nyre. En venn av familien fikk avslørt lungekreft på en rutinemessig røntgenundersøkelse i forbindelse med jobben han hadde. Et par kolleger som fikk svulst på hjernen opplevde det visstnok forskjellig. Den ene merket ingenting før han plutselig falt om uten forvarsel, han havnet på sykehus og da fant de at han hadde en femkronestor svulst. Den andre tror jeg hadde en del hodepine før han fikk diagnosen, men hvis du har hatt vondt i flere år så er det neppe kreft for da ville du trolig ikke vært til nå lenger. (Tøff trøst, men med et snev av sannhet...) En venninne kjente ingenting, men hun la plutselig merke til et lite søkk i brystet som ikke hadde vært der før. Legen sa "kreft". Flere har oppdaget brystkreft vha egenundersøkelse av brystene. Hun som fikk magekreft, ante ingenting før hun en dag ble dårlig i magen. Da det ikke gav seg etter 3-4 dager oppsøkte hun lege og...oisann...det var visst kreft der også ja. Summa summarum, de fleste jeg har vært borti, merker ingenting annet enn et eller annet vagt ubehag, eller de merker ingenting i det hele tatt. Siden du er såpass plaget med hodepine som det du beskriver så bør du absolutt ta en tur til legen, om ikke annet så for å avkrefte at det er kreft. Husk, det er mange slags former for hodepine og de aller fleste av dem er ufarlige, selv om det gjør vondt. Clusterhodepine er en av de verste formene, og så den gode gamle migrenen da. Begge deler fryktelig vondt, kan være delvis invalidisernde i sin verste form, men absolutt ikke dødelig. Ta turen til legen du. Det kan være så enkelt som at du har spenningshodepine pga. stress.
Be My Guest Skrevet 8. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 8. april 2012 Takk for svar til deg, "Cata". Googlet Clusterhodepine, men det er nok ikke det jeg har fant jeg ut nå) da denne typen omfatter smerter bak øyet. Den jeg har er sentrert midt oppå hodet. På toppen av issen rett og slett. Vondt det òg. (Burde kanskje googlet flere typer hodepine når jeg tenker meg om...). Igjen, takk for svar. (og så mange du kjenner som har/har hatt kreft!? )... Trist.
Cata Skrevet 8. april 2012 #8 Skrevet 8. april 2012 (endret) Det er blitt en del opp gjennom årene ja. Her kan du lese litt mer om forskjellige former for hodepine, men som sagt - siden du er såpass plaget så ville nok et legebesøk vært lurt. Og dettesynes å passe bra på din beskrivelse? Spenningshodepine Skyldes som regel stress og psykiske forhold, stramme nakkemuskler Er kronisk eller kommer i perioder. Den kan vedvare i flere dager Opptrer ofte på begge sider og beskrives som klemmende, trykkende, pressende. Den er lokalisert i pannen, issen eller i nakken. Mange har samtidig svimmelhet Endret 8. april 2012 av Cata
Be My Guest Skrevet 8. april 2012 Forfatter #9 Skrevet 8. april 2012 Nja. Googlet det litt. Kan være spenningshodepine. Var vel egentlig den diagnosen legen stilte meg for 3-4 år siden. Skal man leve med det, tenker jeg.. :/ Arg. Men, dog bedre det enn kreft.
kvinne1992 Skrevet 7. juni 2012 #10 Skrevet 7. juni 2012 Hvordan går det med deg nå? har du funnet ut hva det er?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #11 Skrevet 7. juni 2012 Nå har jeg riktignok ikke hatt det selv, så jeg har ingen førstehåndsopplevelse med det, men mange i familien min har hatt det og det artet seg ganske forskjellig. Min bestemor kjente kun en kul i brystet, og ventet litt for lenge med å gå til legen. Det var dumt, men hun hadde ingen smerter eller ubehag i forkant. Jeg husker ikke helt hvordan det var for min bestefar, - jeg tror bare han følte seg slapp og utilpass, og ville ha en legesjekk av den grunn. Han hadde nok ikke forventet leukemi. Min far kjente så vidt jeg vet ingenting. De oppdaget svulsten rent tilfeldig på en nyre. En venn av familien fikk avslørt lungekreft på en rutinemessig røntgenundersøkelse i forbindelse med jobben han hadde. Et par kolleger som fikk svulst på hjernen opplevde det visstnok forskjellig. Den ene merket ingenting før han plutselig falt om uten forvarsel, han havnet på sykehus og da fant de at han hadde en femkronestor svulst. Den andre tror jeg hadde en del hodepine før han fikk diagnosen, men hvis du har hatt vondt i flere år så er det neppe kreft for da ville du trolig ikke vært til nå lenger. (Tøff trøst, men med et snev av sannhet...) En venninne kjente ingenting, men hun la plutselig merke til et lite søkk i brystet som ikke hadde vært der før. Legen sa "kreft". Flere har oppdaget brystkreft vha egenundersøkelse av brystene. Hun som fikk magekreft, ante ingenting før hun en dag ble dårlig i magen. Da det ikke gav seg etter 3-4 dager oppsøkte hun lege og...oisann...det var visst kreft der også ja. Summa summarum, de fleste jeg har vært borti, merker ingenting annet enn et eller annet vagt ubehag, eller de merker ingenting i det hele tatt. Siden du er såpass plaget med hodepine som det du beskriver så bør du absolutt ta en tur til legen, om ikke annet så for å avkrefte at det er kreft. Husk, det er mange slags former for hodepine og de aller fleste av dem er ufarlige, selv om det gjør vondt. Clusterhodepine er en av de verste formene, og så den gode gamle migrenen da. Begge deler fryktelig vondt, kan være delvis invalidisernde i sin verste form, men absolutt ikke dødelig. Ta turen til legen du. Det kan være så enkelt som at du har spenningshodepine pga. stress. Clusterhodepine er absolutt dødlig da mange tar sitt eget liv for å unnslippe smertene. Det kjennes gjerne ut som noen stikker deg med kniv i hodet igjen og igjen og igjen...
ninuska_ Skrevet 7. juni 2012 #12 Skrevet 7. juni 2012 (endret) På 6/7/2012 den 13.59, AnonymBruker skrev: Clusterhodepine er absolutt dødlig da mange tar sitt eget liv for å unnslippe smertene. Det kjennes gjerne ut som noen stikker deg med kniv i hodet igjen og igjen og igjen... Skummelt nok så kalles den selvmordshodepinen, ja. Anbefaler også en tur til legen. De pleier å ta MR av hodet for å forsikre seg at alt er i orden når man er mye plaget med hodepine. Endret 15. mars 2018 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2012 #13 Skrevet 7. juni 2012 Den andre tror jeg hadde en del hodepine før han fikk diagnosen, men hvis du har hatt vondt i flere år så er det neppe kreft for da ville du trolig ikke vært til nå lenger. (Tøff trøst, men med et snev av sannhet...) Du skal være forsiktig med å si dette. Det finnes veldig mange former for kreft og hvor raskt det vokser og sprer seg kan variere. Noe går veldig seint og kan ligge å gjøre vondt i flere år før det blir farlig, og noe vokser faktisk så seint at det aldri tar livet av deg før alderdommen tar deg. Så har man tilfeller der det er svært aggresivt og du er ferdig på noen uker. Gå til legen TS, det er det beste du kan gjøre for å få et svar. Her inne kan du kanskje få pekepinner på hva det kan være, men også i værste fall villedinger. For all del gå til legen, de er de eneste som ka si hva det er. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #14 Skrevet 12. juni 2012 F.eks svulst på hjernen. Jeg har så vanvittitg med vondt i hodet. Hatt det de siste årene. Kjenner ei eldre dame som fikk nettopp svulst på hjernen i høst etter å ha plagdes med akkurat det samme som meg. Men jeg har ikke sjekka meg. (og hva er oddsen for å faktisk ha kreft..). Bare lurer.. Hvordan kjennes kreft ut, "før man har fått diagnosen"? Hilsen Jente, 30. Jeg hadde masse vondt i hodet før, og for min del var det pga gluten og sukker. Jeg har ingen problemer med hodepine idag når jeg holder meg unna dette. Kjenner forresten mange som reagerer på hvetemel og sukker, som får vondt i hodet eller migrene. Bare husk at når du kutter ut hvete og sukker, kan du få ekstremt vondt i hodet, fordi kroppen "renser" seg selv.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #15 Skrevet 12. juni 2012 der kom tullet igjen, alle sykdommer kommer ikke fra at en spiser hvetemel eller sukker.!! At en skal få det slengt i fleisen på alle tråder her inne,begynner å bli lei. Om du har økt hodepine,eller mye hodepine skal du undersøkes av lege! 1
Be My Guest Skrevet 12. juni 2012 Forfatter #16 Skrevet 12. juni 2012 Tjohei. Joda, jeg har fortsatt like mye vondt i hodet. Sukker (les:sjokolade) forpurrer helt riktig hodepinen min. Det gjør så inst inn i hælvete vondt når hodepinen kommer snikende innpå. Jeg har en mistanke om at det kan komme av stress også; det er mange oppgaver på jobben som må fikses hele tiden. Jeg merker mandag er desidert den verste dagen i uka. Men hvorfor!? Hvorfor får jeg vondt i hodet av stress? Det er egenetlig ikke stress heller, men at jeg har mange oppgaver å drive med gjør jo at dagens gjøremål øker kroppens intensitet. Kan jeg noen gang bli kvitt dette? Legen: begynn å trèn! Yeah right. Det er helt syykt å ha det sånn! Hadde det enda vært nakke/skuldre som var ømme/stive. But they're not. Innspill anyone..?
ninuska_ Skrevet 12. juni 2012 #17 Skrevet 12. juni 2012 (endret) Trening kan hjelpe på hodepine, det har legen min også sagt flere ganger, Endret 15. mars 2018 av ninuska_
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå