Gå til innhold

Kvinner som "hater" kvinner

Fremhevede innlegg

Gjest "gjest"
Skrevet

At kvinner er kvinner verst ser jeg tydeligere blant de penere av mine venner. Mye mer kamp for rangeringsorden der enn nede på bunnivåene.

Samme har jeg observert.

Videoannonse
Annonse
Gjest "gjest"
Skrevet

Garantert hovedrollen - også her! :sarkasme:

Nå må ikke du gå i fella som du beskylder Jalp for, nemlig å vri på tema.

Det får vel være måte på hva vi skal få skylda for og da...

Haneflokkmentaliteten...

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Tirkes!

Med fare for å spore litt av - jeg er veldig enig med deg.

Og Silfen også. Når det gjelder settinga med jobbintervjuer (type CV uten bilde men innkalt) så er det soleklart at førsteinntrykket betyr omtrent alt. Førsteinntrykk er selvsagt mer enn Hollywood perfekt nese og kinnbein. Det er blikk, håndtrykk, duft (eller helst mangel på sådan), smil (inklusive tyggeredskapene), klær, bevegelse, negler, hudfarge (ikke hvor du er fra men om du ser "frisk" ut) og så bortetter.

Og der mine damer - hold fast - er ikke kvinner i en særstilling. Disse aspektene gjelder/teller vel så mye for/hos menn altså.

Tro meg, jeg har deltatt på svært mange intervjuer, på begge siden av bordet, med proffe innleide og ansatte som skal fikse prosessen på egen hånd.

Til "gjest"; det er ikke noe som heter haneflokkmentalitet, de finnes nemlig ikke. Flokker med haner altså. Nå må du ikke tvære ut mer, du beveger deg i rød sone i forhold til omdømmet fra brukbar debattant til ubrukbar debattant, og KG trenger alle de brukbare det kan få ;)

Gjest "gjest"
Skrevet

Tirkes!

Med fare for å spore litt av - jeg er veldig enig med deg.

Og Silfen også. Når det gjelder settinga med jobbintervjuer (type CV uten bilde men innkalt) så er det soleklart at førsteinntrykket betyr omtrent alt. Førsteinntrykk er selvsagt mer enn Hollywood perfekt nese og kinnbein. Det er blikk, håndtrykk, duft (eller helst mangel på sådan), smil (inklusive tyggeredskapene), klær, bevegelse, negler, hudfarge (ikke hvor du er fra men om du ser "frisk" ut) og så bortetter.

Og der mine damer - hold fast - er ikke kvinner i en særstilling. Disse aspektene gjelder/teller vel så mye for/hos menn altså.

Tro meg, jeg har deltatt på svært mange intervjuer, på begge siden av bordet, med proffe innleide og ansatte som skal fikse prosessen på egen hånd.

Til "gjest"; det er ikke noe som heter haneflokkmentalitet, de finnes nemlig ikke. Flokker med haner altså. Nå må du ikke tvære ut mer, du beveger deg i rød sone i forhold til omdømmet fra brukbar debattant til ubrukbar debattant, og KG trenger alle de brukbare det kan få ;)

Synes du skal passe deg med tanke på hva du skrev i hoverdinnlegg om hønseflokkmentalitet. En hvilken som helst person ville visst at jeg kødda da jeg skrev haneflokkmentalitet. Du gikk på limpinnen dessverre. :skratte:

Skrevet

Det er jeg fullstendig klar over, men det er ikke dette jeg snakker om.

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Det er jeg fullstendig klar over, men det er ikke dette jeg snakker om.

Jeg er også klar over det og klar over hva du snakker om. Setninga ble litt klønete, jeg mente bare at jeg var enig med deg i det du skrev, resten av posten var adressert til Tirkes, i bunn og grunn, pluss en real dose egenbetraktning rundt tema "mer enn utseende" ;)

Gjest Tirkes
Skrevet

Høneflokk-offtopic, hopp over om du ikke er interessert:

Sett bort sett fra at hønseflokk har noe lett nedverdigende over seg iom at det sammenligner oss med dyr, så tar jeg ikke den betegnelsen som noe negativt, er vel heller en sannhet på generelt nivå at kvinner er litt mer flokkdyr enn menn. Og nå snakker jeg generelt.

Jenter (pre-pubertal alder) har mye bedre og mer utviklede sosiale antenner enn gutta, fler sosiale regler og ofte mye nærmere sosiale relasjoner enn gutta har. Dette viser seg gjennom "bestevenninnen" som enkelte forskere har sagt er jenters treningspartner på fremtidig samboerskap/forhold. Å være intim med noen i deling av følelser, hemmeligheter og bruke noen somen sosial krykke og la seg bli brukt som en sosial krykke. Det er en jentete egenskap.

Jenter har gjerne fler uskrevne sosiale regler seg i mellom enn gutta har, og det sies at dette ofte er grunnen til at ei jente i en flokk gutter er en stjerne sosialt sett. Kan bruke meg som eksempel med mine nerdete interesser, airsoft og bilinteresser. Jeg har lekt med mange gutter, og de aller fleste guttene jeg leker med, blir jeg "bestevenninnen" til. Om jeg vil. For jeg kan nok sosiale "regler" til å kunne trekke i tråder og får høre betroelser, mine råd blir respektert etc. Seff kan man si at det faktum at jeg har innovertiss er alene grunnen fordi de alle vil ligge med meg - men når en av dem er bror min og flere av dem er i forhold på andre siden - så tror jeg ikke at det at de har et primalt ønske om sex alene er grunnen til at jeg lett havner i midten av gjengen med en fot på innsiden hos alle som er der.

Alt i alt så bruker jenter mer tid på det sosiale enn gutter gjør. Vi tenker mer over våre valg, hva vi sier til hvem, hvilket tonefall, signaler som sendes ut osv osv i det uendelige - så JA. Vi er litt mer flokkdyr enn det gutta er. Eller sagt på en annen måte: Vi er vanvittig mye flinkere og well adjusted som hønseflokk enn gutta er i sin manneklubb.

Skal man virkelig vri på "hønseflokk"-kortet når det blir brukt - så ta det som et kompliment. :gjeiper: Er det jeg insisterer på å gjøre, innerst inne.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også klar over det og klar over hva du snakker om. Setninga ble litt klønete, jeg mente bare at jeg var enig med deg i det du skrev, resten av posten var adressert til Tirkes, i bunn og grunn, pluss en real dose egenbetraktning rundt tema "mer enn utseende" ;)

Okidoki, da så. :)

Gjest Gorgonzola
Skrevet (endret)

Høneflokk-offtopic, hopp over om du ikke er interessert:.......

:klappe:

Veldig bra skrevet og beskrevet.

For ytterligere å spore av; Menn kan sitte rundt et bål, en TV eller hva som helst og "bare" være sammen/tilstede. Uten (for mye) prat eller masse energi brukt på om jeg ter meg riktig i forhold til de andre.

Og vi hevder at vi er sosiale men det motsatte kjønn sliter med å skjønne det.

Endret av Gorgonzola
Skrevet

:klappe:

Veldig bra skrevet og beskrevet.

For ytterligere å spore av; Menn kan sitte rundt et bål, en TV eller hva som helst og "bare" være sammen/tilstede. Uten (for mye) prat eller masse energi brukt på om jeg ter meg riktig i forhold til de andre.

Og vi hevder at vi er sosiale men det motsatte kjønn sliter med å skjønne det.

Jah ... Og derfor sliter også enkelte jenter med å være med jenter, fordi de liker guttas "regler" bedre.

Jeg har nylig fått en bekjent av det vakre slaget. Og jeg har seriøst aldri fått høre så mye rart om hva jenter tenker og gjør og syns og ordner og styrer i forhold til hverandre. Det er slitsomt.

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg sliter ikke med å forstå at man kan vøre sosiale i stillghet, jeg bare påstår at dersom sosial-het var "the game" som de snakker om på Singelforumet, så hadde jenter rulet spillet, og rundspilt dere alle mann.

Min mann kaller det "social hacking" når jeg setter i gang med mine finpussede øvelser, innlært fra første bestevenninne i barnehagen, når jeg gjennom trådtrekking, hinting og smart plassering ved lunsjbordet ble kjæreste med sønnen til barnehagestyreren. (Man går da etter makt, eller hur?) - jeg kaller det takt og tone. Dersom man analyserer det, så kan man konkludere med at jeg er en manipulativ tispe. Jeg snakker om når jeg legger hodet litt på skakke etter å ha hørt et rykte om Beate, hvorpå jeg ringer Kari og snakker i en time på telefonen om ferieturen i fjor sommer og at vi snart må grille sammen, også nevner jeg arbeidstedet til Beate og plutselig våkner Kari og serverer meg litt sladder. Sladder som jeg SELVSAGT ikke ba om å få høre. Det var jo bare en nyhet. Jeg fikk kanskje mer kjøtt på beinet og kan plante små utsagn, som man avvæpne en situasjon - eller kaste bensin på bålet.

Slike ting gjør jeg ikke så ofte som før, men jeg gjør det fortsatt, og brukes som regel i snedige forsøk på å avvæpne konflikter eller rette ut misforståelser. Endrer nok neppe det faktum at jeg er en manipulativ tispe til sine tider. Mannen har utrykkt en viss overraskelse over hvilke tråder jeg trekker i - og mest over hvordan jeg vet hvilke knapper og tråder som kan utløse snøskred eller avlyse mordplaner blant folk jeg omgås med. Satt kraftig på spissen.

Det er kanskje disse evnene som også er med på å ligge til grunn for den artikkelen i hovedemnet. Vi kan stryke katten med hårene, vi er flinkere sosialt sett, og en vakker kvinne kan kanskje sees på som en mulig konkurrent som det er vanskelig å "kontrollere" i en allrede satt og innarbeidet setting? Jeg vet ikke, men ser ikke bort fra at det er en av brikkene som er grunnen bak at kvinner er kvinner verst til sine tider. Vi ser ikke helt mannfolka som samme type konkurrent kanskje?

Dette er bare teorier og tankespill fra min side. Jeg er ikke sikker på om jeg treffer i nærheten av blinken, jeg bare tenker høyt i retning blinken.

Gjest "gjest"
Skrevet

Kvinner posisjonerer seg mye mer enn menn pga vi har mye mer å tape sosialt enn dem.

Skrevet

Av frykt for min egen samvittighet ville jeg ansatt den som egnet seg best uansett, for hva gjelder utenfor min private sfære prøver jeg så godt jeg kan alltid å holde ein profesjonell tone. Jeg kan godt lide av frykt-av-sjalusi-følelsen jeg og, men prøver å la den ikkje påvirke meg. Ein slik løsning som den i Belgia ville vært veldig gunstig i mitt tilfelle.

Forøvrig mistet jeg litt hva denne debatten skulle handle om, men det er i hvert fall mitt standpunkt hva gjelder artikkelen det ble lenket til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...