Gjest Gorgonzola Skrevet 8. april 2012 #1 Del Skrevet 8. april 2012 (endret) OK, siden dere var nysjerrige. I kjølvannet av den (altfor) lange debatten her om (de såkalte) mannlige KG brukere som hater kvinner så kjente jeg at denne artikkelen kunne være et slags balanserende/nyanserende apropos, men den nevnte tråd har jo vokst ut av sine proposjoner. Anyway, en fiffig anskuelse og observasjon som bekrefter hønseflokkmentaliteten (jada, den beskrivelsen får garantert både norah, Cuntzilla og et par/tre andre til å eksplo-faen-meg-dere ) Endret 12. april 2012 av Gorgonzola 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest k(a)os Skrevet 9. april 2012 #2 Del Skrevet 9. april 2012 Jeg synes det er synd at du slettet det. Leste tråden i går og tenkte jeg skulle svare når jeg hadde fått tenkt meg litt om. Tydeligvis et litt betent tema. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yes2yes Skrevet 9. april 2012 #3 Del Skrevet 9. april 2012 Jeg har ikke lest hovedinnlegget, men for all del er alle tema vært å diskutere. Om TS fortsatt finner interessen for det, håper jeg vedkommende starter diskusjonen på nytt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 11. april 2012 #4 Del Skrevet 11. april 2012 Jeg har ikke lest hovedinnlegget, men for all del er alle tema vært å diskutere. Om TS fortsatt finner interessen for det, håper jeg vedkommende starter diskusjonen på nytt. Må si meg enig. Interessant overskrift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest k(a)os Skrevet 11. april 2012 #5 Del Skrevet 11. april 2012 Sminketråden er jo et fint eksempel på at kvinner er kvinners verste fiende. Til tross for at det også er mange fine og positive kommentarer der inne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gorgonzola Skrevet 12. april 2012 #6 Del Skrevet 12. april 2012 OK, siden dere var nysjerrige. I kjølvannet av den (altfor) lange debatten her om (de såkalte) mannlige KG brukere som hater kvinner så kjente jeg at denne artikkelen kunne være et slags balanserende/nyanserende apropos, men den nevnte tråd har jo vokst ut av sine proposjoner. Anyway, en fiffig anskuelse og observasjon som bekrefter hønseflokkmentaliteten (jada, den beskrivelsen får garantert både norah, Cuntzilla og et par/tre andre til å eksplo-faen-meg-dere ) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 12. april 2012 #7 Del Skrevet 12. april 2012 (endret) Å anonymisere søknaden mtp navn kan jo kanskje fikse enkelte problemer folk som ikke heter Ole og Kari støter på. Jeg har ansatt folk med navn som jeg ikke kunne uttale før jeg hørte det sagt høyt, og må innrømme at selv om jeg anser meg selv som fordomsfri, så stålsatte jeg meg før det intervjuet og var mer forberedt på "hva som helst" enn når noen med nordisk navn ble hentet inn. Men har blitt positivt overrasket hver gang og har ofte endt med ansettelse. Anser meg selv som en attraktiv kvinne, men kjente det stakk i magen når jeg leste første del av denne artikkelen. For jeg er troende til å kunne ha lagt en råflott dame til side og lett videre, pga utseendet hennes. Og jeg aner ikke hvorfor. Jeg er godt gift og har pene venninner. Jeg tror ikke at jeg er dum nok til å tro at pene mennesker er overfladiske, dumme eller har levd så lettvinte liv at de ville blitt dårlige ansatte og kollegaer. Jeg har intet behov for konkurranse ettersom jeg ikke er singel og mannen min ikke jobber for samme bedrift, eller engang i samme kommune. Skal jeg være ærlig med megselv så ville ikke en slående vakker kvinne hatt pluss på bilde i søknaden ovenfor meg - men jeg tror såpass godt om megselv at jeg tror ikke det ville vært et minus. Som med de veldig utenlandsklingende navnene, så hadde jeg trolig hevet meg over det dersom søknaden var god og gitt vedkommende sjanse på et intervju. Det er rart hvordan vi virker. Og jeg skjemmes såpass over å poste dette at jeg har vurdert to ganger å huke av for anonym. Ja, jeg tror, desverre, denne artikkelen har altfor mye kjøtt på beinet. Og det er himla synd. Og jeg aner egentlig ikke hvordan man kan fikse det. Bortsett fra løsningen presentert fra Belgia. Den likte jeg egentlig. La erfaringer telle som førsteinntrykk før intervjuet. Ikke navnet ditt og hvor pen huden din er. Eller hudfargen for den del. Edit: Om noen skulle krangle på det, ettersom jeg endte opp med å forsvare dette en annen gang: Jeg er pakkfull i fordommer og jeg er klar over det. Fordommer kommer med kulturen og oppveksten man har, og forventninger og erfaringer gjør at man forsøker å forutse hva som vil skje og hva som vil inntreffe. Så jeg har fordommer, men når jeg skriver "anser meg selv som fordomsfri" så mener jeg helst at jeg anser meg som oppegående nok til å risikovurdere på tross av fordommer, og at jeg klarer å holde enkelte fordommer langt unna offentlighet og hvordan jeg håndterer jobben min. Beklager dette, jeg bare måtte siden jeg kranglet om "fordommer" offtopic i et emne i fire sider en gang i fjor høst. Endret 12. april 2012 av Tirkes 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweet77 Skrevet 12. april 2012 #8 Del Skrevet 12. april 2012 Jeg tror det er så enkelt (generalisert) som at kvinner kjenner menn. Ikke i den forstand at de er sjalu, men en underbevisst(?), men dessverre ofte reell, frykt for at en kvinne som er penere skal avansere raskere til oppgaver eller stillinger i jobben. Rett og slett fordi en mannlig sjef vil ha et (underbevisst) ønske om å innynde seg hos henne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 12. april 2012 #9 Del Skrevet 12. april 2012 Jeg tror det er så enkelt (generalisert) som at kvinner kjenner menn. Ikke i den forstand at de er sjalu, men en underbevisst(?), men dessverre ofte reell, frykt for at en kvinne som er penere skal avansere raskere til oppgaver eller stillinger i jobben. Rett og slett fordi en mannlig sjef vil ha et (underbevisst) ønske om å innynde seg hos henne. Hmm. Nja. Kanskje. Men ble litt fascinert av dette mtp meg selv og mitt førsteinntrykk og tanker når jeg leste artikkelen. Og lille bølge av skam. Jeg tror ikke det er noen frykt jeg har. Jeg har avansert bra i bedriften selv på forholdsvis kort tid og har styggbra forhold til de som er over meg. Jeg tror nok det er mer komplisert enn som så, trolig en kombinasjon av det du nevner, samt kanskje fordommer/erfaringer fra skoleliv og utdanning der pene jenter ofte fikk mye "gratis" og ikke alltid måtte slite like hardt som andre, en frykt for å gjøre en dårlig ansettelse, der man kunne fått en real arbeidsmaur i stedet. Samt ting som sikkert ikke har en dritt med jobben å gjøre i det hele tatt. Det har vel vært undersøkt før også, at kvinner generelt ville velge mindre attraktive kvinner å omgås med dersom kun utseende talte. Vil vi kanskje bare stikke oss selv frem på positivt vis og ikke havne i bakleksa. I dunno. Men det er jo bra vi får det påpekt og slengt i trynet, opp i dagen og drem i lyset er jo det første og største skrittet til å bekjempe all slags diskriminering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 12. april 2012 #10 Del Skrevet 12. april 2012 OK, siden dere var nysjerrige. I kjølvannet av den (altfor) lange debatten her om (de såkalte) mannlige KG brukere som hater kvinner så kjente jeg at denne artikkelen kunne være et slags balanserende/nyanserende apropos, men den nevnte tråd har jo vokst ut av sine proposjoner. Anyway, en fiffig anskuelse og observasjon som bekrefter hønseflokkmentaliteten (jada, den beskrivelsen får garantert både norah, Cuntzilla og et par/tre andre til å eksplo-faen-meg-dere ) Seriøst, den der skulle du ha spart deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cannavaro Skrevet 12. april 2012 #11 Del Skrevet 12. april 2012 Ble ikke overrasket over hypotesen i artikkelen der. Kvinner beskuer hverandre, ser de på en "gaselle" så leter de etter feil på henne (for lange bein, sminken var ikke riktig, håret for langt eller kort, eller feil antrekk m.m) - ofte, men ikke alltid. Kvinner er mer seksuelt frigjort - det blir mer en maktkamp de imellom for å eventuelt jakte på mannen. Medsøstre blir fort ofre i en tvekamp. Kvinner vil skape egen arbeidskarriere. Står andre kvinner i veien for avansement eller konkurranse så må det ofres. Kvinner vil være gode mødre, men også se bra ut. Lettere å rakke ned på medsøstre som ikke trener, sminker seg riktig eller følger moten. Kvinner ønsker mer å lykkes. Andre kvinner kan stå i veien for deres lykke. Rakker man litt ned på medsøstre så hever man sin egen selvtillit - lettere å lykkes. Kvinner snakker mer enn menn. De snakker om menn, men også om andre kvinner. En rik, eldre mann med en yngre "gaselle" - hun rakker ned på "gasellen" - av egentlig oppriktig misunnelighet i noen tilfeller. Lykke i form av egen suksess, ekteskap og barn, utseende samt rikdom er nok en agenda for flere kvinner etterhvert. Oppnår man ikke lykke selv så går misunnelsen utover en annen. Menn og kvinner skal også likestilles her, kvinnene higer bare etter. Vel, ok, dette her er spissformuleringer fra min side. Allikevel er det snev av sannheter i det. Jeg generaliserer ikke, men i utvalgte miljøer så bærer nok dette mye sannheter i seg. Om man er villig til å erindre en viss form for sannhet i dette eller ikke, er jo også et spørsmål som viser innsikt om temaet. Jeg tror som sagt at stikkordet her er streben etter lykke, eller og lykkes er noe av grunnen til at kvinner i større grad er sin egen verste fiende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gorgonzola Skrevet 13. april 2012 #12 Del Skrevet 13. april 2012 Ja, jeg tror, desverre, denne artikkelen har altfor mye kjøtt på beinet. Og det er himla synd. Ærlighet og selvinnsikt er gode egenskaper. Respekt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 13. april 2012 #13 Del Skrevet 13. april 2012 Men hvilken rolle spiller mennene i det her med at kvinner er kvinner verst? Jeg har selv observert at fyrer spiller kvinner ut mot hverandre og er med på dritslengingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gorgonzola Skrevet 13. april 2012 #14 Del Skrevet 13. april 2012 Men hvilken rolle spiller mennene i det her med at kvinner er kvinner verst? Jeg har selv observert at fyrer spiller kvinner ut mot hverandre og er med på dritslengingen. Garantert hovedrollen - også her! Nå må ikke du gå i fella som du beskylder Jalp for, nemlig å vri på tema. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bandit Skrevet 13. april 2012 #15 Del Skrevet 13. april 2012 Men hvilken rolle spiller mennene i det her med at kvinner er kvinner verst? Jeg har selv observert at fyrer spiller kvinner ut mot hverandre og er med på dritslengingen. Det får vel være måte på hva vi skal få skylda for og da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katten. Skrevet 13. april 2012 #16 Del Skrevet 13. april 2012 Det virker som det er betraktelig større press på jenter for å imponere andre jenter, kontra gutta. Må være en litt kjip tilværelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 13. april 2012 #17 Del Skrevet 13. april 2012 Når jeg klikka på linken til artikkelen kjente jeg at jeg hadde veldig lyst til å være uenig med hva som sto der veldig lyst til å være indignert på vegne av mitt kjønn, og si at"nei, vi kvinner er da ikke slik". Men med en gang jeg begynte å lese, så må jeg innrømme at jeg tenkte at jo, mange av oss er faktisk sånn. Jeg hater ikke vakre kvinner. Jeg misliker de heller ikke. Likevel så hadde jeg vært fristet til å legge de i nei-bunken om jeg skulle ansette noen. Hvorfor? Skepsis kanskje. Ja, du er vakker, men er du også smart, snill og kan du gjøre noe annet enn å sitte å se pen ut? Og kanskje litt frykt. Vil du bli bedre likt enn meg, vil du avansere raskere fordi du er vakker? Jeg heller nok også mot Belgias løsning. Om man ikke skal anonymisere helt, så syns jeg hvert fall at det å sende med bilde skulle være unødvendig. Hvis man ikke søker jobb som modell, hvilken rolle skulle det spille hvordan man ser ut egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 13. april 2012 #18 Del Skrevet 13. april 2012 Rent logisk sett så er det jo å foretrekke med vakre kvinner i enkelte stillinger, er det ikke? Jeg har jo vært med på det motsatte, at jeg ikke ser bra nok ut til jobber og det er jo fair, utseende selger. Men at utseendet skal spille noen rolle i stillinger der man ikke bruker det utad for "salg", det ser jeg ikke helt. At kvinner er kvinner verst ser jeg tydeligere blant de penere av mine venner. Mye mer kamp for rangeringsorden der enn nede på bunnivåene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 13. april 2012 #19 Del Skrevet 13. april 2012 At kvinner er kvinner verst ser jeg tydeligere blant de penere av mine venner. Mye mer kamp for rangeringsorden der enn nede på bunnivåene. Og at vi bruker utrykk som "bunn" og "topp" og dermed er med på rangeringen og kampen om rangeringen, selv om vi føler at vi sitten utenfor og observerer uskyldig. Jeg er dog enig med deg ved utseende og jobber, men på en annen måte. Jeg tror hygiene, språk, oppførsel, å være velkledd og velstelt betyr mer for en ansettelse enn hvorvidt man har perfekt hollywood nese og kinn, eller om man er en litt mer fargeløs grå mus. På et intervju lar meg jeg sjarmere/påvirkes positivt av folk som er velkledde, velstelte og sjarmerende uansett genetisk utseende. Men om jeg satt og kikket på bilder, som artikkelen beskrev, så frykter jeg at jeg hadde ubevisst latt de grå musene ligge høyere i bunken enn de smellvakre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 13. april 2012 #20 Del Skrevet 13. april 2012 Og at vi bruker utrykk som "bunn" og "topp" og dermed er med på rangeringen og kampen om rangeringen, selv om vi føler at vi sitten utenfor og observerer uskyldig. Jeg er dog enig med deg ved utseende og jobber, men på en annen måte. Jeg tror hygiene, språk, oppførsel, å være velkledd og velstelt betyr mer for en ansettelse enn hvorvidt man har perfekt hollywood nese og kinn, eller om man er en litt mer fargeløs grå mus. På et intervju lar meg jeg sjarmere/påvirkes positivt av folk som er velkledde, velstelte og sjarmerende uansett genetisk utseende. Men om jeg satt og kikket på bilder, som artikkelen beskrev, så frykter jeg at jeg hadde ubevisst latt de grå musene ligge høyere i bunken enn de smellvakre. Jada, jeg ser den. Men samtidig så er det fakta at jeg ikke var så heldig med genpølen, og ser da ting derfra. Man er jo farget av sine erfaringer om man vil eller ikke. Og stort sett er jeg enig med deg når det gjelder jobber og, men ikke alle jobber. Jeg har vært på jobbintervju der utseendet ikke spiller noen rolle, og der har jeg definitivt størst FÅ-prosent, og jeg har vært på intervju der trynefaktoren spiller en stor rolle og der har jeg ikke vært så heldig. Jeg gikk et jobbsøkerkurs en gang og de som ledet det var også enig at utseendet har en betydning i enkelte jobber, så jeg tror ikke jeg er helt på bærtur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå