AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #1 Skrevet 8. april 2012 Hei. Jeg sliter litt med å finne mat som jeg liker.. Og jeg sliter også med å finne billig mat som jeg kan spise på hybelen. Dette ender med at jeg bare spiser nudler hver dag - og det sier seg selv, det er jo overhodet ikke sunt. Til frokost drikker jeg Noka shake, ettersom jeg greier ikke spise ordentlig mat tidlig på morgenen. Har ikke smoothiemaskin så kan heller ikke lage smoothie og det er jo ikke akkurat billig heller. Eneste maten jeg liker er egentlig pasta, ris, kylling.. Liker også fisk, men da må jeg til med både poteter og gulrøtter og alt det der, så det egner seg ikke noe særlig på hybel. Har ikke stekeovn, bare stekeplater og mikrobølgeovn. Jeg er veldig glad i de formene med Pasta Carbonara fra Originale, men er dette noe som er sunt å spise i lengden? Jeg sliter med å få i meg mat på hybelen og dette irriterer meg, for det går jo utover energinivået... Hjelp?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #2 Skrevet 8. april 2012 Wok grønnsaker i stekepanna og stek fisken? Potetene kan kokes i mikroen også. Pasta carbonara kan du jo lage selv og servere med noen grønnsaker. Sunnere det, smaker bedre også.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #3 Skrevet 8. april 2012 Har ikke smoothiemaskin så kan heller ikke lage smoothie og det er jo ikke akkurat billig heller. Jeg anbefaler at du kjøper deg en stavmikser. Da kan du lage smoothier til du spyr.
Tabris Skrevet 8. april 2012 #4 Skrevet 8. april 2012 En hjemmelaget gryte er sunt, billig og enkelt. Bønner, mais, erter, gulrøtter, brokkoli, kylling, tomatsaus, ris og litt krydder kan kokes i en gryte.
liv Skrevet 8. april 2012 #5 Skrevet 8. april 2012 (endret) Steke strimlet kylling, ha i ildfast bolle/form i stekeovnen på 50grader (Bare for å holde det varmt), steke ris, ha i bollen, steke de grønsaker du liker, jeg bruker løk, purre, sopp, babymais eller pose med rotgrønnsaker. Av krydder bruker jeg chili, pepper og godt med grillkrydder. Kyllingen kan byttes med f.eks bogskinke, strimlet svinekjøtt og alt er like godt dagen etter, til lunsj på skilen eller middag hjemme. Edit; ser du ikke har stekeovn men blir det kaldt mens du steker så tåler det en runde i microen, også for oppvarming senere. Endret 8. april 2012 av liv
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #6 Skrevet 8. april 2012 Lær deg et voksent kosthold. Så slipper du å bli middagsgjesten fra Helvete. Man kan fint lære seg å like det meste av mat, bare man trener på det nok. 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #7 Skrevet 8. april 2012 ha i ildfast bolle/form i stekeovnen på 50grader (Bare for å holde det varmt) Hvilken stekeovn? Jeg ville anbefale å utvide horisonten litt på hva du spiser. Lag store porsjoner hjemmelaget tomatsaus du spiser med fullkornspasta. Omelett med grønnsaker. Pytt i panne - poteter, kjøtt, brokkoli, løk etc. Grønnsakssuppe med rundstykke til. Hjemmelaget linsesuppe. Ris og bønner. Siden du liker slike ferdige pastaretter er det en haug med ting du kan lage hjemme med samme smaksprofil, det virker kanskje bare mer skummelt når man lager det selv. Tomatisert linsegryte kan serveres med ris. 2
Boudicca Skrevet 8. april 2012 #8 Skrevet 8. april 2012 Supper? Grønnsakssuppe er utrolig godt, enkelt og billig. Buljong, vann, gulerot, løk, andre grønsaker du liker og kok det opp. Utrolig godt med kromme oppi også. Eller så kan du jo lage en stor porsjon ertesuppe og fryse ned i porsjoner (hvis du har fryser da). Eller hva med kyllingsalat? Isbergsalat er vel relativt billig eller?
Ryvre Skrevet 8. april 2012 #9 Skrevet 8. april 2012 Supper? Er jo kjempeenkelt, man bruker liten plass også går det fort Jeg pleier å lage suppe om morgenen fordi jeg sliter med å få i meg mer "tyggbar" mat så tidlig. Det jeg gjør: Finner frem en kjele Har oppi 5 dl og 2-3 tsk med buljongpulver Kutter opp i terninger: 1 potet 1 gulrot Litt selleri Kjøttpølser Har over litt koriander Dette holder til 2-3 mindre skåler med suppe
Ryvre Skrevet 8. april 2012 #10 Skrevet 8. april 2012 Boudicca kom visst med forslaget mens jeg fortsatt skrev
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #12 Skrevet 8. april 2012 Vil bare legge til at man slett ikke trenger hverken poteter eller gulrøtter til fisk, altså. Du kan lage fiskesuppe, feks, med litt fiskefilet i, og hva som helst av grønnsaker i terninger, litt melk og/eller fløte og evt fiskebuljongrerning, eller en boks hermetiske tomater og vann til ønsket konsistens i stedet for melk/fløte. Kjøper du deg en billig stavmikser som noen foreslo, kan du også lage grønnsakspuréer, som er genialt tilbehør til både kjøtt og fisk når man ikke har stekeovn. Feks puré av frosne erter, eller av kokte gulrøtter (med litt revet frisk ingefær i), eller av sellerirot. Kok møre, tilsett salt, pepper og en smørklatt og mos sammen. Eller bruk stavmikser til å lage vegetariske purésupper av grønnsaker på samme måte. Ellers er couscous et smart tips når man har liten plass. Da kan du bare koke opp vann i vannkoker (om du har det) og la couscousen svelle i kokende vann i en bolle (mens du får frigjort kokeplatene til å lage noe annet). Couscousen kan blandes med en smørklatt og spises som den er, eller man kan tilsette grønnsaker, urter, feta, pinjekjerner eller valnøtter, olje og sitron og spise som en salat, enten alene eller til kylling eller lam. 1
Ryvre Skrevet 8. april 2012 #13 Skrevet 8. april 2012 (endret) TS: Hvorfor mener du at fisk med poteter, gulrøtter og alt det der ikke egner seg på en hybel? Kok poteter og gulrøtter. Når det er ferdig kan du steke fisken. "alt det der" vet jeg ikke hva er, men om det er f.eks en saus så tar jo ikke det all verdens tid å lage heller Ikke blir det særlig mye oppvask av det Endret 8. april 2012 av Ryvre 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #14 Skrevet 8. april 2012 Til rød fisk har jeg som oftest gresk salat, bare et tips Handler du grønt på innvandrersjapper er det ofte mye billigere.
venus_ Skrevet 8. april 2012 #15 Skrevet 8. april 2012 TS: Hvorfor mener du at fisk med poteter, gulrøtter og alt det der ikke egner seg på en hybel? Kok poteter og gulrøtter. Når det er ferdig kan du steke fisken. "alt det der" vet jeg ikke hva er, men om det er f.eks en saus så tar jo ikke det all verdens tid å lage heller Ikke blir det særlig mye oppvask av det Og om du synes dette er mye styr kan jo du lage for flere dager mens du først er i gang. Så blir det litt mere å lage første dagen, men veldig enkelt de 2-3 neste.
Ingis Skrevet 8. april 2012 #16 Skrevet 8. april 2012 Lag chili Con Carne:) Jeg pleier å droppe risen, så da trengs det kun en eneste stekepanne: Stek kjøttdeig og løk. Tilsett tomatsaus og evt. noen gulrøtter(evt- squash), 1 dl matfløte og meksikansk chilipulver. Server med litt revet ost på toppen. Enkelt, mettende sunt og godt=) I tillegg er dette en rett som egner seg godt til oppvarming - så har du middag de neste dagene også=)
Surriball Skrevet 8. april 2012 #17 Skrevet 8. april 2012 Kutt opp grønnsaker du liker (paprika, brokkoli, gulrot, sukkererter, minimais, squash eller en wokblanding du har i frysern, osv). Begynn å stek ønsket kjøtt (kyllingstrimler, fiskefilet) og når det nærmer seg ferdig har du oppi grønnsakene i stekepanna og steker ferdig alt sammen samtidig. Tilbehør: ris (brun fra innvandrerbutikk er kjempegodt, men vanlig funker også), stekt potet i panna (skiver!), brødskive med smør, nudler, couscous... Krydderet, og dermed smaken, kan du variere ofte, så slipper du å føle at du spiser det samme hele tida: - creme fraiche/rømme med karri, paprika, salt og pepper - kokosmelk og karripasta - buljong pluss div krydder - østerssaus og soyasaus - ferdig woksaus fra butikken - hakket tomat, litt jevning, spisskummen og koriander - sweet and sour - salt og pepper - gurkemeie
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå