AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #1 Skrevet 8. april 2012 En jeg dater nå fortalte meg at han har hatt HPV infeksjon eller rettere sagt kjønnsvorter. Han har ikke hatt utbrudd på mange år og er ikke plaget av dette i det hele tatt. Vi har ikke hatt sex ennå, men dagen kommer til å komme. Denne infeksjonen går over av seg selv, men det jeg uroer meg for er at hvis om jeg skulle bli smittet av dette og som kan føre til celleforandringer og mulig livmorhalskreft, er at jeg ikke kan få barn. Dette er mitt store ønske. Jeg vet at jenter i skolealder nå blir vaksinert mot HPV, kan jeg ta denne vaksinen jeg også? Jeg er i 20 årene. Noen som har erfaring med dette?
Gjest Indra Skrevet 8. april 2012 #2 Skrevet 8. april 2012 (endret) Ikke tenk for mye på det der. Om du tar celleprøver regelmessig vil eventuelle celleforandringer fanges opp LENGE før det kan bli kreft av dem og de fjerner det om det utvikler seg for mye. De fleste mennesker som er seksuelt aktive får HPV-virus, det er mange av dem. Mange har ikke vorter heller. Slapp av. Jeg har selv fått beskjed om celleforandringer med påfølgende operasjon, jeg syntes ikke det var gøy og ble redd, men det gode som kom ut av det var at jeg leste meg litt opp på temaet. Les her, siterer litt fra artikkelen jeg: Sannheten er at celleforandringer ikke er kreft – hos noen kan det være et forstadium. I de aller fleste tilfellene utvikler ikke celleforandringene seg til noe alvorlig. Ifølge Kreftregisteret får 25 000 norske kvinner konstatert unormale celler eller forstadier til kreft i livmorhalsen per år, mens bare 300 av disse får diagnosen livmorhalskreft. De som får påvist lette celleforandringer, anbefales å ta en ny kontroll etter ett år for å se om det har skjedd en utvikling. Kvinner som får påvist mer uttalte celleforandringer, blir henvist videre til gynekolog som foretar en utredning med kolposkopi (undersøkelse av slimhinne i skjeden og livmoren ved hjelp av optisk instrument). Blant disse får noen utført konisering. Forutsetningen for utviklingen av celleforandringer i livmorhalsen er en vedvarende infeksjon med seksuelt overførte typer HPV. HPV 16 og 18 er årsaken til 70 prosent av tilfellene av livmorhalskreft og kan nå forebygges med HPV-vaksine. Forskerne fastslår at kvinnenes kunnskap om HPV er dårlig, men at mer opplysning kan føre til at man endrer oppfattelsen av celleforandringer i retning av en stigmatiserende kjønnssykdom. På den andre siden kan bedre kunnskap om HPV føre til sikrere seksualadferd. Endret 8. april 2012 av Indra
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #3 Skrevet 8. april 2012 Ja, du kan ta HPV vaksine selv om du er i 20-årene. Har tatt den selv da jeg var rundt 23 tror jeg. Snakk med legen din. Men uansett, vaksinen må tas 3 ganger over en periode på 6 mnd tror jeg det var. Du har kanskje lyst til å ha sex med daten din før det.. Uansett - ta en prat med legen om hvordan dere kan sikre at du ikke blir utsatt for noe skummelt.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #4 Skrevet 8. april 2012 Takk for svar. Litt mer betryggende Tar en snakk med legen min om dette jeg over påska i tillegg.
Gjest Sveinung Sørbye Skrevet 10. april 2012 #5 Skrevet 10. april 2012 Sannheten om HPV En jeg dater nå fortalte meg at han har hatt HPV infeksjon eller rettere sagt kjønnsvorter. Det finnes mange typer HPV. Noen gir vorter på hender og føtter. Noen gir kjønnsvorter, mens andre typer kan gi celleforandringer og kreft. Kjønnsvorter skyldes vanligvis HPV type 6 eller 11. De to farligste HPV-typene som kan gi celleforandringer og kreft er HPV type 16 og 18. HPV-vaksinen dekker alle disse fire HPV-typene slik at du reduserer risiko for både kjønnsvorter, celleforandringer og kreft. Det er vanlig å bli smittet med HPV en eller flere ganger i løpet av livet. Over 90 prosent av HPV-infeksjoner går over av seg selv i løpet av 6-24 måneder. Kjønnsvorter forsvinner også vanligvis av seg selv etter 6-24 måneder, men de fleste ønsker å få behandlet kjønnsvortene. Selv om synlige vorter er borte, kan det fremdeles være HPV igjen i huden, men HPV forsvinner vanligvis av seg selv. Risiko for HPV-smitte er 10 prosent for hver ny partner. Risiko er høyere dersom din partner har hatt kjønnsvorter tidligere, ikke på grunn av HPV type 6 eller 11 som forårsaker kjønnsvorter, men siden man kan være smittet av flere HPV-typer på en gang. Du kan gjerne ta HPV-vaksine selv om du er over 20 år. I Danmark gir de gratis HPV-vaksine opp til 26 år. Studier viser effekt av HPV-vaksinen også hos 45 år gamle kvinner. Selv om det anbefales å ta tre doser, er du relativt godt beskyttet allerede to uker etter første dose. Hovedpoenget med tre doser er å gi langvarig immunitet (minst 10 år, kanskje livsvarig). Du kan lese mer om HPV på Lommelegen.no http://www.lommelegen.no/artikkel/sannheten-om-hpv
Gjest Sveinung Sørbye Skrevet 10. april 2012 #6 Skrevet 10. april 2012 Myter om HPV-vaksinen Om du tar celleprøver regelmessig vil eventuelle celleforandringer fanges opp LENGE før det kan bli kreft av dem og de fjerner det om det utvikler seg for mye. Alle kvinner i alderen 25-69 år anbefales å ta celleprøve hvert tredje år. Dette har halvert forekomsten av livmorhalskreft i Norge. Uten Masseundersøkelsen mot livmorhalskreft ville det årlig vært rundt 600 tilfeller av livmorhalskreft. Nå er det 300 tilfeller, og halvparten av disse oppstår hos kvinner som ikke har tatt celleprøve siste fem år. Det vil imidlertid si at 150 kvinner utvikler kreft til tross for at de har tatt alle celleprøver som anbefalt. Det beste er å oppdage forstadier til kreft før kreft utvikles, og årlig er det 3.000 kvinner som behandles for celleforandringer ved hjelp av et inngrep som heter konisering der en liten del av livmortappen opereres bort. Det stemmer at HPV er vanlig. Omtrent 70-80 prosent blir smittet av HPV en eller flere ganger i løpet av livet. Rundt 30 prosent får lette celleforandringer, rundt 10 prosent får kjønnsvorter og rundt 10 prosent behandles for alvorlige celleforandringer (forstadier til kreft), mens det er mindre enn 1 prosent som faktisk utvikler kreft i løpet av livet. HPV-vaksine reduserer risiko for kjønnsvorter med 90 prosent, reduserer risiko for kreft med 70 prosent og risiko for å måtte behandles med konisering med 50 prosent. Se også "Myter om HPV-vaksinen" på Lommelegen.no http://www.lommelegen.no/artikkel/hpv-vaksinen-myter-og-fakta
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå