Gå til innhold

Sikring av barn i bil.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på en ting..

Jeg har tre barn, og den eldste er 8. De to minste sitter i bilstoler i baksetet.

I midten er det bare sånn enkel sele, over hoftene. Jeg har hørt at slike seler kan være veldig skadelige i en kollisjon. Jenta sitter på bilpute. Er det tryggere å ha henne fremme med trepunktssele, til tross for at der er airbag? Eller bør hun sitte bak i midten, med topunktssele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt som å velge mellom pest og kolera... Du burde vel strengt tatt hatt en bil med trepunktssele også i midten bak når du har tre barn.

Men når du nå har den bilen du har, ville jeg tatt den til nærmeste verksted for å koble ut airbagen, for så å ha barnet foran i skikkelig sele.

Fra Trygg trafikk:

Det «hjelper ikke» at barnet sitter i barnesete og kommer høyere, fordi faren også ligger i at hodet er tungt i forhold til kroppen og nakken er mindre stiv (muskler og skjelett er ikke like utviklet) enn hos en voksen. Det gjør at hodet vil bli kastet lengre forover i en evt kollisjon, og barnet risikerer å bli truffet på issen av airbagen, med fare for kompresjonsskader i nakken. En airbag blåses opp og tømmes igjen på millisekunder, og treffer derfor personen i setet med svært stor kraft.

Det er vanskelig å si nøyaktig hvor stor risikoen for alvorlige skader er i en gitt situasjon, derfor frarådes det å plassere barn som er lavere enn 140 cm foran en airbag som ikke er koblet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det går kanskje an å enkelt montere en trepunktssele i midten bak? Bare å kjøre innom nærmeste verksted å spørre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...